(PC)
...

(PC) Sterk begin, zwakke ontknoping. Zo luidde ongeveer het verdict voor Dungeon Siege in 2002. De game zocht het midden tussen een fighter en een role playing game, maar kwam uit in de hoek. Met knappe combat, maar tegenvallend RPG-spel. Bijgevolg: spannend tijdens het eerste halfuur en daarna steeds minder. Opvolger Dungeon Siege 2 laat met-een zien dat die kritiek indruk heeft gemaakt op producent Gas Powered Games. De RPG-elementen zijn fors uitgebreid en beter uitgewerkt, de mankementen in de gameplay zijn weggewerkt. Van bij aanvang bestuur je twee personages (in plaats van één), gaandeweg breidt het gezelschap zich zelfs uit tot zes. Om het gezellig te maken, krijg je er bovendien een bonte bende huisdieren bij. Het vergt alleen verdomd veel tijd en doorzettingsvermogen om de hele kliek bij elkaar te krijgen. Zo makkelijk als de originele Dungeon Siege was, zo lastig is deze opvolger. Alsof men bij Gas Powered Games wraak wilde nemen op gamers voor hun kritiek. Wraak, zo blijkt echter opnieuw, is een slechte raadgever. De vechtsequenties blijven steken op het niveau van 2002. Enkele rudimentaire bewegingen volstaan om de vijand uit te schakelen, wat in de tweede helft van de game de motivatie gevoelig doet dalen. De strijd verloopt zo vlot dat je zelden of nooit gedwongen wordt om tot het uiterste te gaan. Een strategisch plan heb je niet nodig, gewoon meppen is genoeg. De blikvanger is met andere woorden het zwakke punt geworden. Als intussen de indruk zou ontstaan dat Dungeon Siege 1 en 2 dag en nacht van elkaar verschillen: dat is niet zo. Meer nog, je merkt nauwelijks wat van de stijlbreuk die de spelontwikkelaars hebben doorgevoerd. Dat komt: de game is geëvolueerd van middelmatig naar... middelmatig. Anders, en toch ook niet. Een tweede onopvallende stijlbreuk: terwijl het gros van de role playing games zich tegenwoordig op het internet afspeelt, richt deze oude nieuwkomer zich vooral op gamers die liever offline blijven. Nadat we de pro's en contra's naast elkaar hebben gelegd, klinkt het besluit gelukkig positief: Dungeon Siege 1 kromde naar links, 2 buigt naar rechts, dus 3 wordt de game waarin alles in de goede plooi valt! Bart Vandormael