Dimitri Dewever medewerker Trends

Start een race tegen de klok in het verre van tijdloze rollenspeldebacle Lightning Returns: Final Fantasy XIII.

ACHTERGROND De Final Fantasy-reeks is al zevenentwintig jaar lang een begrip onder rollenspelfans. Het spel lag in 1987 samen met Dungeon Master mee aan de basis van het genre, maar werd pas tien jaar later, met Final Fantasy VII op PlayStation 1, wereldwijd echt populair. De serie hield sindsdien vast aan de consolelijn van Sony, voorzag wat exclusiviteiten die je op andere platformen niet kreeg en werd onder meer geprezen voor zijn vooruitstrevende graphics, rijke verhaallijnen en beurtelingse gevechtsmechaniek. Tot er bij de vorige twee episodes enkele stevige barsten in de succesformule ontstonden…

OP DE DOOL Lightning Returns is na Final Fantasy XIII (2009) en Final Fantasy XIII-2 (2011) al het derde opeenvolgende spel dat zich focust op de lotgevallen van de koppige heldin Claire ‘Lightning’ Farron, die haar zus met vrouw en macht uit de dood wil doen verrijzen. Een god belooft haar daarbij te helpen, als ze in ruil zo veel mogelijk zielen verzamelt. Daarvoor gaat ze letterlijk over lijken. Zo goed als alle onderdelen die de structuur en gameplay van de vorige twee episodes bepaalden, werden door het ontwikkelingsteam naar de prullenbak verwezen. Dat zorgt voor een gewaagd maar controversieel sluitstuk in de Lightning-trilogie.

TIJDSKREDIET Wanneer de heldin uit een vijfhonderdjarige slaap ontwaakt, ontdekt ze dat de wereld binnen dertien dagen zal vergaan. Een aftellende klok legt al meteen de zweep op het speeltempo. Rustig de vier continenten tellende open wereld verkennen, met personages in pittoreske dorpjes een praatje slaan of aan de lopende band nevenqueestes aangaan zit er niet meteen in. Je trekt bovendien alleen op avontuur: confrontaties met rivalen kun je niet langer in groep aangaan. Dat maakt het gevechtssysteem sneller en blitser dan ooit. Daarbij kun je gebruikmaken van drie combatstijlen en de bijbehorende uitrusting- en vaardighedensets.

VERDICT Lef en gewaagde ideeën waren noodzakelijk om de Final Fantasy-serie na de lauw onthaalde vorige twee episodes weer op de rails te krijgen. Aan radicale veranderingen is er in Lightning Returns dan ook geen gebrek. Het blitse gevechtssysteem is een verademing na het stugge geklungel uit de vorige episode. Toch steekt de tikkende klok geregeld stokken in de spelbeleving. Zo word je elke dag stipt om zes uur overgeheveld naar een soort hiernamaals waar je onder een karrenvracht nutteloze info bedolven wordt. Het verhaal mist richting en de missies en opdrachten mankeren originaliteit, vonken en verfijning. Een gemiste kans.

LIGHTNING RETURNS: FINAL FANTASY XIII

PS3, XBOX 360

SQUARE ENIX

GAMEPLAY ***

GRAFIEK ***

GELUID ***

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content