Met dezelfde verschroeiende ambitie als zijn tragische hoofdpersonage waagt regisseur Burhan Qurbani zich aan een update van Berlin Alexanderplatz, de monumentale, 91 jaar oude roman van Alfred Döblin die het jonggestorven filmgenie Rainer Werner Fassbin...

Met dezelfde verschroeiende ambitie als zijn tragische hoofdpersonage waagt regisseur Burhan Qurbani zich aan een update van Berlin Alexanderplatz, de monumentale, 91 jaar oude roman van Alfred Döblin die het jonggestorven filmgenie Rainer Werner Fassbinder in 1980 vertaalde naar een briljante tv-serie. Het eerste uur lijkt het een gouden zet om het verhaal van de Weimarrepubliek naar Angela Merkels Duitsland te verplaatsen en antiheld Franz Biberkopf te vervangen door Francis, een trotse, stoere migrant uit Guinee-Bissau die de 'Duitse droom' najaagt. Ook hij laat zich door de sinistere tweederangsgangster Reinhold verleiden om carrière te maken in de Berlijnse onderwereld, zonder te beseffen dat hij daarmee zijn liefde voor de goedhartige prostituee Mieze op het spel zet. Helaas volgen na de prima start nog twee uur waarin de met veel kleurfilters gefilmde gangster- en stadskroniek alsmaar feller rammelt. De personages blijven aan de oppervlakte, in de hang naar dramatiek sneuvelt de nuance regelmatig. Over veertig jaar praten we niet meer over Berlin Alexanderplatz, maar deze zomer is het een van de interessantere opties in een arthousebioscoop.