Veel kijkers - misschien u ook? - haakten al af in de loop van het eerste seizoen. Zonde, want deze HBO-reeks behoort tot de inventiefste, de meest intense en ongrijpbare televisie die de laatste jaren gemaakt is, een reeks die constant de grenzen van ...

Veel kijkers - misschien u ook? - haakten al af in de loop van het eerste seizoen. Zonde, want deze HBO-reeks behoort tot de inventiefste, de meest intense en ongrijpbare televisie die de laatste jaren gemaakt is, een reeks die constant de grenzen van het medium aftast en waarin goede ideeën belangrijker zijn dan een coherent afgehaspelde plot. Dat narratieve samenhang niet de eerste bekommernis is van The Leftovers, is niet zo verwonderlijk als u weet dat Lost-bedenker Damon Lindelof aan de touwtjes trekt. Maar als meditatie over religie en rouw - in The Leftovers verdwijnt twee procent van de wereldbevolking plots, de achterblijvers moeten dat een plaats zien te geven - is de serie een pak diepzinniger dan Lindelofs eindeloze eilandreeks. Net als in het tweede seizoen verkast The Leftovers naar een nieuwe locatie, deze keer de Australische outback. We zijn ondertussen zeven jaar na de 'Sudden Departure' en de roep dat het Einde der Tijden nu echt wel aangebroken is, weerklinkt steeds luider. The Leftovers is van een desoriënterende somberte, maar u krijgt er wel waanzinnig mooie, bijwijlen poëtische beelden en ijzersterk acteerwerk (van de fantastische Carrie Coon tot voormalige Doctor Who Christopher Eccleston) bij. Te zien in Play More.