Kinepolis praat al langer met streamingplatformen over het projecteren van hun producties en begin dit jaar raakte bekend dat de groep voor Luxemburg en Spanje al overeenkomsten had bereikt met Netflix. 'We hebben intussen akkoorden voor alle landen, behalve Frankrijk, met partijen zoals Netflix', zei Duquenne donderdag. Wanneer de eerste Netflixfilm precies in de Belgische zalen zal verschijnen, is nog niet duidelijk.

De samenwerking is enigszins opmerkelijk, omdat het streamingplatform vaak als een concurrent van de bioscoop wordt gezien. Maar Duquenne ziet het juist als een manier om meer producties aan te bieden met minder kosten.

Exclusiviteit

'Wij hebben historisch altijd een zeer hoge prijs betaald aan studio's', benadrukte de CEO. In ruil daarvoor kregen de bioscoopketens een lange exclusiviteitsperiode, die nu onder druk van video on demand almaar korter wordt, terwijl de prijzen volgens de bioscopen hoog blijven.

'Het spreekt voor zich dat als je de exclusiviteit verliest, je gaat praten over de prijs die je betaalt. Met Netflix hebben we daar een akkoord over getroffen. Ik ga niet zeggen hoeveel we betalen, maar we betalen substantieel minder dan we aan een studio zouden betalen', aldus Duquenne. 'We weten dat we met die films waarschijnlijk niet dezelfde volumes gaan halen als met een blockbuster, maar dat is oké voor ons.'

Kwaliteitslabel

Volgens Duquenne is er wel degelijk een publiek voor streamingcontent in bioscopen, omdat het aspect 'beleving' almaar meer aan belang wint. 'Door streamingplatformen heeft de klant meer aandacht voor beleving en is hij ook bereid er meer voor te betalen', luidde het. 'Wij moeten ervoor zorgen dat we daar meer aan kunnen toevoegen.' Kinepolis experimenteert bijvoorbeeld met luxueuze zetels en wil meer films programmeren die dicht aanleunen bij de interesses van het lokale publiek.

Daarnaast kan de bioscoop ook dienen als kwaliteitslabel, vindt Duquenne. 'Er is zoveel content beschikbaar dat we moeten bouwen aan een reputatie: als we iets aanbieden, moet het goed zijn', zei hij. 'Dat gaat de blockbusters niet vervangen, maar wel aanvullen.' (Belga)

Kinepolis praat al langer met streamingplatformen over het projecteren van hun producties en begin dit jaar raakte bekend dat de groep voor Luxemburg en Spanje al overeenkomsten had bereikt met Netflix. 'We hebben intussen akkoorden voor alle landen, behalve Frankrijk, met partijen zoals Netflix', zei Duquenne donderdag. Wanneer de eerste Netflixfilm precies in de Belgische zalen zal verschijnen, is nog niet duidelijk. De samenwerking is enigszins opmerkelijk, omdat het streamingplatform vaak als een concurrent van de bioscoop wordt gezien. Maar Duquenne ziet het juist als een manier om meer producties aan te bieden met minder kosten.'Wij hebben historisch altijd een zeer hoge prijs betaald aan studio's', benadrukte de CEO. In ruil daarvoor kregen de bioscoopketens een lange exclusiviteitsperiode, die nu onder druk van video on demand almaar korter wordt, terwijl de prijzen volgens de bioscopen hoog blijven. 'Het spreekt voor zich dat als je de exclusiviteit verliest, je gaat praten over de prijs die je betaalt. Met Netflix hebben we daar een akkoord over getroffen. Ik ga niet zeggen hoeveel we betalen, maar we betalen substantieel minder dan we aan een studio zouden betalen', aldus Duquenne. 'We weten dat we met die films waarschijnlijk niet dezelfde volumes gaan halen als met een blockbuster, maar dat is oké voor ons.'Volgens Duquenne is er wel degelijk een publiek voor streamingcontent in bioscopen, omdat het aspect 'beleving' almaar meer aan belang wint. 'Door streamingplatformen heeft de klant meer aandacht voor beleving en is hij ook bereid er meer voor te betalen', luidde het. 'Wij moeten ervoor zorgen dat we daar meer aan kunnen toevoegen.' Kinepolis experimenteert bijvoorbeeld met luxueuze zetels en wil meer films programmeren die dicht aanleunen bij de interesses van het lokale publiek.Daarnaast kan de bioscoop ook dienen als kwaliteitslabel, vindt Duquenne. 'Er is zoveel content beschikbaar dat we moeten bouwen aan een reputatie: als we iets aanbieden, moet het goed zijn', zei hij. 'Dat gaat de blockbusters niet vervangen, maar wel aanvullen.' (Belga)