Aan bezigheden heeft Annelies Van Dinter (32) op dit moment geen gebrek. 'Straks vertrek ik met Bed Rugs op tournee door Spanje en Portugal, ondertussen gaat Mauro's ode aan Nacht en ontij van Boudewijn de Groot van start en tussendoor speel ik op de Gentse Feesten met mijn eigen project, Echo Beatty. Het wordt een speciale set met strijkers, gearrangeerd door violiste Patricia Vanneste, en daar moet nog voor gerepeteerd worden.' Op haar Iberische tour wil ze alvast Max, Mischa & het Tet-offensief van Joha...

Aan bezigheden heeft Annelies Van Dinter (32) op dit moment geen gebrek. 'Straks vertrek ik met Bed Rugs op tournee door Spanje en Portugal, ondertussen gaat Mauro's ode aan Nacht en ontij van Boudewijn de Groot van start en tussendoor speel ik op de Gentse Feesten met mijn eigen project, Echo Beatty. Het wordt een speciale set met strijkers, gearrangeerd door violiste Patricia Vanneste, en daar moet nog voor gerepeteerd worden.' Op haar Iberische tour wil ze alvast Max, Mischa & het Tet-offensief van Johan Harstad lezen, haar bevriende collega Trixie Whitley heeft My Life on the Road, de autobiografie van feministe Gloria Steinem, op haar nachtkastje gedropt maar haar all-time favorite is de Amerikaanse cultklassieker The Heart Is a Lonely Hunter van Carson McCullers (1917-1967). 'Ik was als kind al mateloos gefascineerd door Amerika, en die liefde is altijd gebleven: de lange highways, de uitgestrekte landschappen, het geromantiseerde beeld van vrijheid, het eeuwig onderweg zijn. Ik verslond als tiener de oeuvres van J.D. Salinger en Jack Kerouac. Via hen moet ik The Heart ontdekt hebben. Ik zie het nog zo voor me: ik lag op de bank te lezen, met The Greatest van Cat Power als de perfecte soundtrack. Het is een meerstemmig boek maar centraal in het verhaal staat John Singer, een doofstomme man die heel moeilijk met de buitenwereld kan communiceren maar door andere personages net als een heel wijze en integere vertrouweling wordt gezien, ook al kan hij hun verhalen niet altijd even goed volgen. McCullers gebruikt de personages als symbool voor onze eenzaamheid, ons onvermogen om de ander te bereiken en onze aandrang om onze eigen verlangens en wensen op anderen te projecteren. Zware existentiële thema's maar McCullers, die zelf een turbulent leven leidde - ze worstelde met depressies en haar ambivalente seksualiteit, niet vanzelfsprekend in die tijd -, legt het er niet te dik op. Ook de figuur van Mick Kelly, een slim tienermeisje met een passie voor muziek, raakte me diep: door het boek heen laveert ze tussen haar naïeve idealisme en de praktische werkelijkheid. Hoe slaag je erin om je dromen waar te maken zonder ze te corrumperen: het is een vraag die mij ook bezighoudt. Of haar werk me inspireert? Ha, om te beginnen lees ik graag in het Engels om mijn songteksten aan te scherpen en ja, ik heb ooit een nummer geschreven én opgenomen dat The Heart Is a Lonely Hunter heet, maar eerlijk gezegd vond ik het niet goed genoeg om het op plaat te zetten. Het zit veilig in een kluis, klaar voor een postume uitgave.'