10 redenen waarom Game Of Thrones zo populair is

Game Of Thrones gaat het vierde seizoen in. Alles wat u haat in andere tv-reeksen vindt u geweldig aan Game of Thrones. 10 redenen waarom het gevecht om de IJzeren Troon zo populair is.

1. De bad ass-quotes

‘Er bestaat geen geneesmiddel voor klootzakken.’ (Bronn), ‘Iedereen die sterft met een proper zwaard: ik zal jullie f**king lijk verkrachten.’ (Sandor, the Hound) en ‘Op een dag steek ik een zwaard door je oog. En door de achterkant van je schedel.’ (Arya Stark): een kleine greep uit de indrukwekkende verzamelingen bad ass-quotes die zich opstapelen in Game Of Thrones.

Bovenstaande is echter niet het enige wat u uw kinderen meegeeft door ze – terecht – naar Game Of Thrones te laten meekijken (wel af en toe ’toevallig’ voor het beeld lopen!). Wat dacht u van deze quote, waarmee u een zeer leerrijk ouderlijk gesprek over sociale rechtvaardigheid kan beginnen: ‘Sommige mensen zullen altijd hulp nodig hebben. Dat betekent niet dat ze het niet waard zijn om geholpen te worden.’ (Meera Reed)

Of nog: weigert datzelfde nageslacht van u om te lezen? Leg ze dan deze van de geweldige Tyrion Lannister voor: ‘Het brein heeft boeken nodig, zoals een zwaard een wetsteen’. Lopen ze daarna nog steeds laatdunkend uw huisbibliotheek voorbij, dan is het tijd om de opvoedkundige principes van lord Tywin Lannister uit de kast te halen. (Tywin, erg zuur kijkend naar twee van zijn drie kinderen: ‘Jullie hebben de naam Lannister al teveel oneer aangedaan.’)
Wij begrijpen heel goed dat de acteurs ruiterlijk toegeven dat ze bij de schrijvers van de reeks gaan bedelen om zo veel mogelijk bad ass-quotes in hun script te smokkelen.

Lees hier de 100 beste quotes uit de eerste drie seizoenen van Game Of Thrones
2. De seksscènes

O tempora o mores: de zeden in Westeros doen eerder denken aan die in Sodom en Gomorra dan aan de Victoriaanse. Akkoord, het is ook een van de redenen om af en toe eens in beeld te lopen als uw kinderen meekijken. Toch zijn de seksscènes in Game Of Thrones, geheel in lijn met de algemene uitstraling van de serie, nooit vulgair of banaal. Confronterend, dat wel soms. En vaak ook een metafoor voor de persoonlijkheid van de beoefenaars ervan.

Denk aan hoe de onuitstaanbaar arrogante Theon Greyjoy omgaat met meisjes van plezier (‘Waarom zou ik jaloers zijn? Elke man met wat geld op zak kan je bezitten’). Of hoe de Rode priesteres sensualiteit als uiterst doelmatig wapen inzet in de strijd om macht en invloed. Het starre denken van Jon Snow sluit goed bij diens celibataire eed. Die blijkt echter niet opgewassen tegen de zinnenprikkelende vrijheid die een nummertje met Ygritte belooft.

Bij de Lannisters hangt altijd een zweem van perversiteit rond hun seksleven: de incestueuze relatie van Cersei en Jamie zet het hele rijk aan het roddelen, voor koning Joffrey is het gewoon de zoveelste uiting van zijn psychopathische drang naar geweld. Ook wij zijn verbaasd dat we het schrijven, maar het normaalste Lannister-seksleven is dat van Tyrion. Een beetje overdadig in het eerste seizoen, dat wel. Maar goed: des goûts et des couleurs, on ne discute pas.

Leuk weetje: er zouden gemiddeld 5,6 borsten per aflevering te zien zijn. (En 4,6 moorden.) Wij weten ook niet wat we daar eigenlijk mee bedoelen.

3. De prachtige decors/locaties

De verschillende verhaallijnen wikkelen zich af in diverse landen, op meer dan 100 filmlocaties. Het noorden van IJsland is het adembenemende decor waartegen de dreiging van de Wildlings steeds groter wordt.
Sommige van de scènes in Kings Landing werden gefilmd in Kroatië, anderen in Malta en nog enkele in Marokko. Dat Noord-Afrikaans land is ook waar Daenaerys Stormborn geduldig aan haar comeback werkt.
Het gros van de prachtige natuurbeelden uit de eerste twee seizoenen zijn geschoten in Ierland, in de buurt van Belfast.

4. De personages

Jamie Lannister is een arrogante, elitaire zak. U zal ervan gaan houden. The Hound berokkent meer pijn en leed in een aflevering, dan de Zwarte Pest tijdens de middeleeuwen. U zal hem gaan appreciëren. De kilte in de ogen van Cersei Lannister kan de klimaatopwarming in luttele seconden teniet doen. Toch zal u medelijden voelen als ze over haar kinderen praat.

Wie niet huivert van de gloeiende ogen van koning Joffrey tijdens zijn sadistische spelletjes, moet naar de dokter. Wie niet de aandrang voelt om de vader van Theon, Balon Greyjoy, te verzuipen in de branding van zijn kusten, heeft geen greintje rechtvaardigheid in lijf en leden. En wiens hart niet bloedt bij de smeekbedes van Lady Stark om haar kinderen te redden: laat varen alle hoop op verlossing.
Game Of Thrones is een emotionele rollercoaster, zonder ooit melig te worden.

5. Niemand weet hoe het zal eindigen, zelfs de schrijver niet

De serie A Song of Ice and Fire van George R. R. Martin is nog niet voltooid. Martin heeft vijf delen afgewerkt en werkt aan het zesde – wat het voorlaatste deel moet worden. Seizoenen drie en vier zijn verfilmingen van het derde boek.
Voor wie een vroegtijdige dood van de auteur vreest en daarmee een gruwelijk open einde aan deze serie: wees niet bang, de auteur zal de plot aan de schrijvers van de serie geven. Zo wordt de kijkers van Game Of Thrones het onrecht bespaard dat wél die van Deadwood is aangedaan: een verscheurende honger naar meer.

6. De cijfers spreken voor zich: 20 million fans can’t be wrong

Een aflevering van Game Of Thrones mocht iets kosten. En wel vier miljoen dollar per aflevering. Dat is een record. Net als de in totaal 20 miljoen kijkers van de serie.
De eerste aflevering van seizoen vier trok in de VS 6,6 miljoen Amerikanen naar GO, de streamingdienst van productiehuis HBO. Gevolg: GO viel plat. Er werden in de eerste 24 uur na die aflevering 493.500 tweets de wereld ingestuurd.

Een nog straffer cijfer: nog geen twaalf uur na de première werd de aflevering al meer dan een miljoen keer illegaal gedownloaded. De boeken zelf gingen al 15 miljoen keer over de toonbank.

7. Omdat alles wat u haat bij een andere reeks, bij Game of Thrones geweldig is

Fantasy is iets voor onnozele halzen, vindt u? Daar staat u niet alleen in. Toch zal u smullen van Game Of Thrones: omdat de fantasy-elementen zo stijlvol en soms zelfs subtiel zijn. De fantasy overheerst nooit wat deze serie zo steengoed maakt: de psychologisch-politieke stratego, gespeeld door heerlijk herkenbare personages waarmee u zich zo graag zal identificeren.

Overigens kan u in bovenstaande paragraaf het woord ‘fanatsy’ vervangen door ‘historische fictie’. Geen flauw geneuzel over een verhaal ‘binnen historische krijtlijnen’ bij HBO. Er kunnen wellicht parallellen getrokken worden. De muur die Westeros beschermt tegen de Wildlings doet sommigen denken aan de muur van Hadrianus. De Rozenoorlogen, die in England woedden tussen 1455 tot 1485, waren een inspiratie voor Martin. Maar, aldus de man, niet meer dan als ‘smaakmaker’. Er zijn geen directe parallellen te trekken.

Van een wirwar aan personages krijgt u het weg-en-weer? U vindt de ruzies bij de liberale partij meer dan voldoende verhaallijnen bevatten? Voor u moet het vooruitgaan?
Dan zou u denken dat Game Of Thrones een kelk is die u aan u voorbij moet laten gaan. Ja, er zijn gemakkelijk 36 hoofdpersonages en een veelvoud aan kleinere rollen. Ja, het aantal verhaallijnen wordt enkel overtroffen door het aantal keer dat ze elkaar kruisen. En ja, het volledige eerste seizoen zal u zitten wachten op die verdomde winter die coming is (het tweede en derde ook, eigenlijk).

En toch. Geen paniek. Knack Focus-collega Geert Zagers zette al vier redenen op een rij waarom wij (hij!) niets snappen van Game Of Thrones, maar het toch goed vinden. Zagers citeert een criticus: ‘Er zijn 168 uren in een week. Game of Thrones duurt één uur. Dat maakt 167 uur om na te denken over wat er in de vorige aflevering precies gebeurd is.’ En dàt, dat kuitenbijters-element, dàt heeft u nodig om aan uw saaie bestaan te ontsnappen. Game Of Thrones is er voor u.

8. Het verhaal

Dit argument is kort en bondig samen te vatten: Martin heeft de culot om hoofdpersonages te laten sterven. Iederéén kan sterven. Een van de twee schrijvers aan de serie zei dat pas te beseffen toen het belangrijkste personage in het eerste boek stierf. ‘Toen pas drong tot me door dat elke gevaarlijke situatie in Game Of Thrones ook écht gevaarlijk is.’
U weze gewaarschuwd: hecht u niet té veel aan de personages. Er wordt af en toe ‘plaatsgemaakt op de set’.

9. Feminisme met ballen

De meisjes en vrouwen die in Game Of Thrones opdraven, lopen er allesbehalve voor spek en bonen bij. Er is de kleine duivelin Arya, die aanvankelijk verbaal en mentaal, maar gaandeweg ook fysiek, dodelijk is. Cersei Lannister, Margaery Tyrell (en haar stalen grootmoeder!) en Melisandre beheersen het machtsspel minstens even goed als hun mannelijke tegenspelers. Meer zelfs: voornoemde dames hebben meer dan eens de bovenhand.

Daenerys Targaryen groeit uit van pasmunt voor de imperiale ambities van haar broer, tot Iron Lady van de reeks. Haar ambitie is verschroeiender dan de adem van haar drie draken, haar lef groter groot dan het leger dat ze – louter op charisma! – rond zich verzamelt.
Dan zijn er nog de erg wijze en nobele Lady Stark die koningen toespreekt als schooljongens, de imponerende Brienne of Tarth die mannen aan het zwaard rijgt als waren ze marshmallows aan een snoepbrochette en de ravissante Ygritte, die zich staande weet te houden in een stam waarvoor de Hunnen van Attila op de vlucht zouden staan.

10. Heerlijk identificeren

Punt 9 maakt het voor de dames duidelijk: Game Of Thrones bevat een schat aan personages waarmee u zich kan identificeren. Ook de mannen worden verwend. De scherpe intelligentie van Littlefinger? De kracht van Kahl Drogo? De geestigheid van Tyrion Lannister? Er is voor elk wat wils.
Als u uitsluitsel wil over wie u zou zijn, dan moet u vooral deze test doen: ‘Wie ben jij in Game of Thrones?’

Simon Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content