Mbongwana Star @ Cactusfestival: Nerveus en ontspannen tegelijk

© Wouter Van Vaerenbergh

We kunnen ons nog de tijd herinneren toen de laatste festivaldag van Cactus gereserveerd was voor wereldmuziek. Liefhebbers van exotische geluiden kwamen dit jaar slechts mondjesmaat aan hun trekken, maar konden hun voordeel doen met Mbongwana Star, een pittig gezelschap uit Kinshasa waarbij het fijn ontwaken was.

Mbongwana Star wordt aangevoerd door Coco Ngembali en Theo Nsituvuidi, twee ex-leden van Staff Benda Bilili, een band die enkele jaren geleden vrijwel uitsluitend uit anders-valide muzikanten bestond. Dat gezelschap stond centraal in een ‘from rags to riches’-verhaal: thuisloze en gehandicapte artiesten die voordien nauwelijks op straat wisten te overleven, werden plots internationaal gevierd, wat hun levensstandaard een enorme boost gaf.

Met het succes kwamen echter de ruzies. Twee dissidenten begonnen een nieuwe groep en trokken daartoe jonge muzikanten aan die een vitaliserend effect hadden op de muziek. Mbongwana Star speelt nog altijd Congolese rumba die op wervelende ritmen steunt, maar trekt nu nadrukkelijker de kaart van sixties acid rock of eighties postpunk. De gitarist speelde in Brugge vloeiende soukouslijnen, maakte volop gebruik van reverb- en fuzzpedaaltjes of noise- en wahwah-effecten, terwijl de aanstekelijke vraag-en-antwoordzang in het Lingala bijdroeg tot het meeslepende karakter van de muziek.

Er werd op het middaguur al driftig gedanst en gesprongen in het Minnewaterpark.

Mbongwana Star voerde drie zangers ten tonele, waarvan er twee in een rolstoel zaten, maar dat verhinderde hen niet om elegante pirouettes te demonstreren of met de armen molenwiekend een ‘surplace’ te maken. Beide frontmannen wisten de toeschouwers op te zwepen met stopfrasen als “on est tous ensemble avec vous” en “la musique continue”, twee vaststellingen waar met de beste wil van de wereld geen speld tussen te krijgen viel.

De Congolezen speelden aanstekelijke grotstadsmuziek, die tegelijk nerveus en ontspannen klonk, maar ook van humor getuigde. Dat bleek onder meer uit nummers als ‘Souzana’, ‘Ngantse’, het veerkrachtige ‘1 Million’ en het onweerstaanbare ‘Muparue’. De techno-invloeden en elektronica-uitstapjes uit hun cd ‘In Kinshasa’ lieten ze voor de gelegenheid achterwege. Toch miste de passage van Mbongwana Star zijn effect niet. Er werd op het middaguur al driftig gedanst en gesprongen in het Minnewaterpark.

Hoogtepunten: ‘Souzana’, ‘Patron’, ‘1 Million’….