Love Like Birds + Tommigun @ Warandepark: tweemaal Belgisch, tweemaal goed

België boven, donderdagavond in het sfeerrijk verlichte Warandepark, want tijdens de Feeërieën werd het publiek vergast op het Gentse Love Like Birds en het Brusselse Tommigun.

DA GIG: Love Like Birds en Tommigun op de Feeërieën in Warandepark, Brussel op 30/8.

IN EEN ZIN: Love Like Birds charmeerde met intimistische fluisterliedjes, terwijl Tommigun met zijn puike nieuwe materiaal aangaf dat dit stilaan een groep wordt om rekening mee te houden.

HOOGTEPUNTEN: ‘Heavy Heart’ (Love Like Birds), ‘Gun’, ‘Moonshine Moon’, ‘Crazy Darling’ (Tommigun).

BESTE QUOTE van Thomas Devos van Tommigun, nadat zijn band net ‘You’re The One That I Want’ had gespeeld: “En dan nu: de keerzijde, mijn favoriete kant.”

België boven, donderdagavond in het sfeerrijk verlichte Warandepark, want tijdens de Feeërieën werd het publiek vergast op het Gentse Love Like Birds en het Brusselse Tommigun. Beide bands maakten een goede beurt, al zette het druilerige weer soms wel een domper op de feestvreugde.

Eén van de opvallendste talenten die het afgelopen jaar in Vlaanderen aan de oppervlakte kwamen piepen is Love Like Birds. In dat kooitje verschuilt zich zangeres en liedjesschrijfster Elke De Mey, die met een in eigen beheer uitgebracht ep’tje vol intimistische slaapkamerfolk al menige romantische ziel deed smelten. Toen ze onlangs ook nog de gegeerde VI.be on Air-trofee van Studio Brussel binnenhaalde, volgde een reeks optredens op festivals als Boomtown, Melkrock en ABBota en mocht ze ook bij Radio 1 op de ethergolven komen surfen.

Tijdens de Feeërieën kon Love Like Birds dus meteen op veel belangstelling rekenen. Vooral haar lichtjes hese, ietwat lethargische stem, vergelijkbaar met die van bossanovachanteuse Astrud Gilberto en de jonge Cat Power, was een grote troef. Toch bleek het podium voor haar persoonlijke ontboezemingen voorlopig nog een maatje te groot, zeker wanneer ze enkel op haar eigen, rudimentaire gitaarspel kon terugvallen. Haar fragiele songs komen beter tot hun recht in een huiskamer of een kleine club dan voor een grote massa, maar gelukkig had De Mey twee prima begeleiders meegebracht die met contrabas, viool en even simpele als trefzekere percussie enig leven in de brouwerij brachten.

Fragiel

Aangezien haar repertoire voorlopig beperkt is, diende Love Like Birds af en toe beroep te doen op materiaal van Vashti Bunyan (‘Train Song’) of Devendra Banhart (‘I Remember’), maar met fragiele songs als ‘Cold Ground’, waarin ze piano speelde, het zachtjes voorbijwalsende ‘Manic’ en het van de radio bekende ‘Heavy Heart’ gaf dit vogeltje aan dat het wel wat onder zijn veren heeft. Zelfs wanneer het tempo even werd opgedreven, zoals in het vingerknippende ‘Cowboy George’, gebeurden er interessante dingen. Ook het gloednieuwe ‘Hermit’ gaf aan dat Elke De Mey de toekomst met vertrouwen tegemoet mag zien. Binnenkort mag ze alvast op Europese tournee met het Amerikaanse folkgezelschap Dark Dark Dark, wat haar zelfvertrouwen alleen maar ten goede kan komen.

Tommigun, een gezelschap met ex-leden van Rumplestitchlin, Sutrastore, Kawada en Thou in de rangen, staat qua palmares en ervaring, al enkele treden hoger. Drie jaar geleden nam het in San Diego zijn fraaie debuut ‘Come Watch me Disappear’ op, met de van Black Heart Procession bekende Pall Jenkins als producer, en sindsdien deed het ook dienst als Europese begeleidingsband van Daniel Johnston. Tijdens de Feeërieën kwam het vijftal in avant-première zijn gloednieuwe en ronduit uitstekende cd ‘Pretenders’ (uit op 17 september) voorstellen. De plaat werd ditkeer in Gent ingeblikt, onder leiding van de onvolprezen Koen Gisen die, dank zij zijn werk voor An Pierlé, The Bony King of Nowhere en Flying Horseman, in ons land stilaan tot een vaste waarde is uitgegroeid.

De blikvangers van Tommigun zijn uiteraard zanger-gitarist Thomas Devos en zangeres Kaat Arnaert (zus van Geike), wier stemmen zich zo vanzelfsprekend in elkaar vlechten dat het resulaat bijna een derde stem wordt. De groep speelt, naar eigen zeggen ‘heartbreakhangovertunes’, waarin vooral de b-kant van de liefde centraal staat. De set begon erg sterk met het donkere ‘Gun’: omineus orgeltje en een vocale dialoog die deed ons deed fantaseren over een tête à tête tussen Mark Lanegan en Polly Jean Harvey. Ook ‘Moonshine Moon’ klonk broeierig en spannend, terwijl ‘Lost Dear’ werd versierd met fijn, twangy gitaarwerk.

Dreiging

Zelfs als Tommigun slaapliedjes maakt, zitten die vol met onderhuidse dreiging en gevaarlijke weerhaakjes. De muziek zit vol interessante details, zonder dat ze ooit een overladen indruk maakt. Het kwintet speelt doorvoelde pop, maar niet van het behaagzieke type. Hoewel het allemaal smaakvol en toegankelijk aandoet, bevatten de songs doorgaans een rauw, grofkorrelig randje waarmee onvermoede emoties worden aangesneden. Voeg daarbij de subtiele toetsenbijdragen, waarmee soms strijkers worden gesuggereerd, de nerveuze baslijnen en de inventieve drumpartijen en je krijgt een geluid dat moeiteloos de aandacht van de toeschouwer vasthoudt. Ook wanneer Arnaert het voortouw nam, zoals in ‘Fodder On Her Wings’, een torch song van Nina Simone, of het sobere ‘Crazy Darling’, viel er volop te genieten.

Verrassend was wel de eigenzinnige lezing van ‘You’re the One That I Want’, oorspronkelijk een duet van Olivia Newton-John met John Travolta uit de filmmusical ‘Grease’. Tongue-in-cheek wellicht, maar het viel niet echt uit de toon tussen de andere nummers. Kortom: het magazijn van Tommigun is weer helemaal geladen, en zo te horen niet met losse flodders. Als de groep binnenkort ergens in uw buurt speelt, kunnen we u dus slechts één raad geven: give it a shot.

DE SETS. 1. LOVE LIKE BIRDS: Drink Up / OScar / Cold Ground / Manic / Train Song / Crumbled / Hermit / Cowboy George / Sailorboy / Heavy Heart / I Remember. 2. TOMMIGUN: Gun / Spotlight / Ride With Me / Lost Dear / Fodder on Her Wings / Moonshine Moon / Crazy Darling / You’re The One That I Want / Sun On My Face / Honeybee / Pretenders // Square des blindés / Cage aux ours.