dEUS @ De Roma: In de ban van de ballad

dEUS © Wouter Van Vaerenbergh
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

‘Ballads zijn mijn heimat, mijn natuurlijke biotoop’, zei Tom Barman ooit. Hij schreef er minstens een stuk of twee, drie per plaat. Genoeg om een hele liveset mee te vullen. De spannendste liveset van dEUS in jaren zelfs, zo bleek maandag in De Roma.

Van Suds & Soda, Roses, Instant Street of The Architect geen spoor tijdens dit eerste Belgische soft electric-concert – er volgen er de komende week nog in onder meer Brussel, Luik, Oostende en Antwerpen. De klemtoon lag op het rustigere werk, waarvan het merendeel live zelden of nooit aan bod komt.

Include Me Out, bijvoorbeeld, een parel uit Pocket Revolution (2005) die in het verleden slechts één keer live opgevoerd werd. ‘En we speelden het zo traag dat de helft van het publiek de zaal ontvluchtte’, lachte Barman. Dit keer zat u op het puntje van uw stoel.

Mooi, mooier, ‘Magdalena’

Op dat moment had dEUS al drie keer in de roos geschoten, met het gebalde maar meeslepende Wake Me Up Before I Sleep, het in eenvoud uitblinkende The Real Sugar en het door Lies Lorquet (Mintzkov) van engelengezang voorziene Eternal Woman.

Mooi, mooier, Magdalena: de tranentrekker uit The Ideal Crash (1999) had duidelijk nog niks van zijn charme verloren. ‘Ik ben blij dat ik destijds niet verliefd was op een Els, of zo’, introduceerde Barman de song. ‘Allez, niks tegen Elsen, hé, maar dat zou gewoon een minder goeie titel zijn geweest.’

Met het krop-in-de-keelmoment Right As Rain bracht de dEUS-zanger een ode aan zijn overleden vader, en 7 Days, 7 Weeks – alweer met Lorquet achter de microfoon – droeg hij op aan zijn zus. ‘Zij was’, meent Barman, ‘niet onder de indruk van dat nummer.’ Wij wel. Ook van Secret Hell overigens, een onderschatte track uit Worst Case Scenario (1994) die hier een tweede leven kreeg. ‘You should be scaring me, but don’t I only scare myself?’, zongen Barman en drummer Stephane Misseghers in koor. Akelig perfect.

Up-temposongs herwerkt

Wat dan gezegd van Constant Now en Bad Timing, de twee enige up-temposongs die dEUS voor de gelegenheid herwerkte. Geen trompetten in dat eerste of piepende gitaren in dat tweede, wel uitgeklede arrangementen en harmonische samenzang. ‘Everything is quiet’, zong Tom Barman. U werd er stil van.

In het slot funkte bassist Alan Gevaert Smokers Reflect nog wat op, nam Mauro Pawlowski het refrein van The Magic Hour met bravoure voor zijn rekening en hielp Klaas Janzoons Nothing Really Ends vooruit met toefjes xylofoon en piano. Een spaarzaam Serpentine en een – welja – dromerig Dream Sequence #1 klaarden de klus helemaal.

dEUS trekt in 2016 stilletjes aan opnieuw de studio in om aan plaat nummer negen te beginnen werken, verklapte Barman nog. We kunnen alleen maar hopen dat er weer een ballad of twee, drie op zal staan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

SETLIST: Wake Me Up Before I Sleep / The Real Sugar / Eternal Woman / Include Me Out / Magdalena / Right As Rain / Nothings / Constant Now / 7 Days, 7 Weeks / Sirens / Secret Hell / Smokers Reflect / The Magic Hour / Nothing Really Ends // Bad Timing / Serpentine // Dream Sequence #1

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content