Offscreen Film Festival: 7 aanraders

05/03/14 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:47

Bron: Knack Focus

Het Brusselse Offscreen Film Festival presenteert op diverse locaties een avontuurlijke selectie nieuwe, onuitgegeven films en oudere pareltjes die net dat tikkeltje andere cinema te bieden hebben.

Offscreen

5-23/3, Nova + Cinematek + Rits + PK, Brussel

Offscreen Film Festival: 7 aanraders

Het Brusselse Offscreen Film Festival zoomt van 5 tot 23 april voor de zevende keer in op de non-conformistische 'offbeat' kant van de cinema. Op vier locaties - zijnde Nova, Cinematek, Rits en Paleis voor Schone Kunsten - kunt u genieten van een avontuurlijke selectie oude en nieuwe, onuitgegeven producties dat net dat tikkeltje andere cinema te bieden heeft.

Zoals de openingsfilm L'étrange couleur des larmes de ton corps - denk Polanski versus Dario Argento -, een ouderwetse zondagmatinee met One Million Years B.C., een ruime selectie Britse cultfilms en een bezoek van arthousepornograaf Radley Metzger. Om het bos door de bomen te kunnen zien, stellen wij alvast zeven aanraders voor.

OFFSCREENINGS Why Don't You Play in Hell?
8 maart 2014 - Cinema Nova

Japanse regisseur Sion Sono is een graag geziene gast op filmfestivals. Zijn films balanceren altijd op het randje. Met o.a. het bloederige 'Suicide Club', vervolg 'Noriko's Dinner Table' en incestfilm 'Strange Circus' vergaarde hij al wat bekendheid, maar het was 'Love Exposure' ('08) dat hem wereldwijd op de kaart zette. De vier uur durende genre-pastiche maakte indruk op allerlei festivals en leverde hem een trouwe fanbase op. In 'Why Don't You Play in Hell?', zijn laatste tour-de-force, trekt Sono nog eens alle registers open. Een ambitieuze jonge filmregisseur verzeilt met z'n crew in het middelpunt van een bloederige Yakuza-oorlog, aangewakkerd door de wraakzuchtige vrouw van een machtige kingpin. 'Why Don't You Play in Hell?' is een liefdevol eerbetoon aan zowel de actiefilm als aan de cinema als kunstvorm. Het is een bloeddorstige gangsterfilm én een romantische komedie én een slapstick parodie. Deze kruising tussen Kill Bill en Cinema Paradiso is puur entertainment en lijkt een culthit in wording.




Her
16 maart 2014 - Cinema Nova

De regelrechte topper van het festival. In 'Her' speelt weirdo Joaquin Phoenix op voortreffelijke wijze een teruggetrokken schrijver die verliefd wordt op het zeer geavanceerde besturingssysteem van zijn computer. Scarlett Johansson nam de stem van het besturingssysteem op zich en Amy Adams en Rooney Mara zijn in de film te zien. Het scenario van Spike Jonze werd bekroond met o.a. een Oscar, een Golden Globe en een Critic's Choice Award. 'Her' werd wereldwijd overladen met positieve recensies. De algemene conclusie luidt ongeveer: "Op een zoete, soulvolle en slimme manier gebruikt Spike Jonze zijn bijna-sci-fi scenario om wrange, grappige wijsheden over de toestand van moderne menselijke relaties geven." De Oscarnominatie voor Beste Film was dan ook zeker niet gestolen en Joaquin Phoenix had er ook een moeten krijgen voor zijn ontroerende vertolking. Een must see!




Blue Ruin (Jeremy Saulnier) 23 maart 2014 - Cinema Nova

Na de moord op zijn ouders is Dwight (Macon Blair) aan lager wal geraakt. Wanneer hij hoort dat de moordenaar vervroegd vrijkomt uit de gevangenis, keert de bebaarde man terug naar zijn geboorteplaats met slechts één doel: wraak. Independent regisseur Saulnier, die voor dit project gebruik maakte van crowdfunding, maakte heel wat sprongen vooruit sinds 'Murder Party'. 'Blue Ruin' kreeg vorig jaar heel wat lof op allerlei filmfestivals en won de Prix FIPRESCI in Cannes. De suspensevolle wraakthriller is verbluffend goed doordacht. De film geldt als een studie over hoe transformatief geweld is. Het is een bezielende kracht die mannen verandert in moordenaars en werkgereedschappen in wapens. 'Blue Ruin' is angstaanjagend en opwindend in zijn eenvoud. Niet te missen!




BRITISH CULT Bunny Lake is Missing
9 maart 2014 - Cinematek

'Bunny Lake is Missing' is een van de beste films van meestercineast Otto Preminger. De stylistische psychologische mystery-thriller wordt prachtig in beeld gebracht in een schaduwrijk zwart-wit breedbeeldformaat. Aan de hand van schitterende vertolkingen van Laurence Olivier, Carol Lynley en Keir Dulea, vertelt Preminger het verhaal van een alleenstaande moeder die haar dochter gaat afhalen van de eerste schooldag. Tot haar verschrikking is het kind verdwenen en blijkt niemand nog te geloven dat Bunny Lake daadwerkelijk bestond. Haar sporen zijn plots helemaal uitgewist. Deze goed geconstrueerde film is vooral het kijken waard voor de uitstekende acteerprestaties. Preminger slaagt er met zijn regie in zowel te verontrusten als te hypnotiseren.




The Wicker Man 16 maart 2014 - Bozar

Deze cultklassieker van regisseur Robin Hardy met horroricoon Christopher Lee als Lord Summerisle werd bij z'n originele release in 1973 verkeerdelijk gepromoot als een horror B-film. Jammer voor scenarioschrijver Anthony Shaffer, maar de aanwezigheid van "Hammer Horror"-icoon Lee - die de film ook mee produceerde - had daar veel mee te maken. In de film reist een politiesergeant (Edward Woodward) af naar een afgelegen eiland om de mysterieuze verdwijning van een jong meisje te onderzoeken. Wat hij daar aantreft, is erg schokkend voor de sterk gelovige detective. Hij ontdekt een geheime maatschappij waar baldadige lusten en heidense godslastering triomferen. 'The Wicker Man' is nog steeds een van de meest ongewone, attente en intelligente suspense thrillers van de jaren '70. Lee zet - ondanks dat hij niet zo lang in beeld komt - een intrigerend personage neer, waarmee hij afstand probeert te nemen van zijn bekende Draculavertolkingen. Zelfs na meerdere kijkbeurten blijft de gedurfde conclusie verrassend en huiveringwekkend.




RADLEY METZGER
The Lickerish Quartet
8 maart 2014 - Cinema Nova

Radley Metzger, pionier van de independent erotische cinema, is dit jaar de eregast op het Offscreen Film Festival. Hij zal zes van zijn films persoonlijk komen voorstellen in Cinema Nova. Ten tijde van 'The Lickerish Quartet' (1970) werd Metzger nog sterk beïnvloed door Bergman en Antonioni, voor wie hij in de jaren '60 trailers monteerde. In zijn surreëel meesterwerk lijken realiteit en illusie kriskras door elkaar te lopen. Erotische fantasieën komen tot leven wanneer een aristocratische familie een mooie jongedame tegenkomen die ze herkennen uit een zwart-wit pornofilmpje. Ze wordt uitgenodigd in hun villa aan de Italiaanse kust, waar ze hen één voor één verleidt. Metzger hanteert een weelderige beeldspraak door niet alleen de uiterlijke schoonheid van de acteurs, maar ook de prachtige locaties in de verf te zetten. Toch is de regisseur zeker niet kwistig met de naaktscènes. Een mooie expositie van de tijd van de seksuele revolutie.




KEN RUSSELL The Devils 18 maart 2014 - Cinema Rits

Offscreen eert de Britse iconoclast Ken Russell, die in 2011 overleed. De uitgebreide selectie van zijn werk omvat onder meer 'Alterted States', 'Tommy' en 'Women In Love'. Voor de meesten is 'The Devils' Russells beste film, voor anderen is het dan weer onmogelijk om uit te kijken. Het staat wel vast dat het een onmiskenbaar krachtige en onvergetelijke bioscoopervaring is. Russell was de koning van de overmaat en elke vorm van terughoudendheid ontbreekt dan ook in 'The Devils'. Zelden bezat een film zo veel woede en verontwaardiging, zelden beledigde en choqueerde een film zo veel mensen. De regisseur sloeg dan ook in zijn opzet om de kijker te overdonderen met deze sneltrein. Oliver Reed begrijpt perfect de ironische toon van Russell en speelt misschien wel de beste rol uit zijn carrière. De film werd extra kracht bijgezet dankzij de prachtige, anachronistische filmsets van wijlen Derek Jarman. 'The Devils' is verontrustend en grotesk, maar boeiend.

Pieter Sips

Onze partners