WEEKENDTIP: Museum Night Fever

In samenwerking met de broers Decap uit Herentals ontwikkelde het Gentse kunstcollectief Le Monde Dumas een killer dancemachine. Zaterdag stellen ze onder de naam Decap Beat Machine hun eerste ep ‘Epic’ voor in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel tijdens Museum Night Fever.

Waarom onze weekendtip?

Back to the roots, daar draait het bij het Gentse kunstcollectief Le Monde Dumas om. Kleding met oude patronen en authentieke stoffen ontwerpen, muziek producen en DJ’en onder het alterego Mascotte, niets houdt hen tegen en nergens schrikken ze voor terug. Zo blijkt ook uit hun nieuwe project: Decap Beat Machine. In samenwerking met de broers Decap uit Herentals ontwikkelden ze een killer dancemachine. Zaterdag stellen ze hun eerste ep ‘Epic’ voor in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel tijdens Museum Night Fever.
Verder komen ook onder andere Broken Glass Heroes langs voor een optreden en wordt er een documentaire over de familie Decap vertoond.

Het verhaal

Het verhaal begint in de jaren 20, toen het Decaporgel wereldfaam verwierf. De Kempense broers Decap ontwikkelden een orgel met automatisch drumstel, harmonica’s en ander slagwerk. In spiegeltenten, discobars en andere etablissementen kwamen mensen samen om te dansen voor deze heuse orgelinstallaties.
Toen in de jaren 70 de vinyl opkwam, leek het sprookje van de familie Decap over. Toch bleven kleinkinderen Franck en Tony voor hun erfgoed vechten en ontwikkelden in de jaren 90 een MIDI-toepassing, waarbij met computer de muziek voor het orgel geprogrammeerd kon worden.
En dat is waar het trio van Le Monde Dumas op het toneel verschijnt. “We spelen al zo’n 12 jaar met het idee een Decaporgel te gebruiken, maar het digitale systeem staat nog maar enkele jaren op punt”, aldus Igor De Kok van Le Monde Dumas.

Wat te verwachten?

“We gebruiken de geluiden van de originele instrumenten, maar hebben er eigen beats, sub-bassen en samples aan toegevoegd. Om het live nog iets extra te geven, ontwikkelden we een videomappingsysteem. Met een beamer worden bijvoorbeeld de orgelpijpen verlicht die op dat moment gebruikt worden”, vertelt Igor. “Bij onze optredens draait het puur om het orgel. Het mechanisme staat centraal: de bedrading van de hele installatie is zichtbaar en het orgel werd uit zijn kast gehaald.”
Zelf omschrijven ze hun muziek als ‘orgelmuziek voor dub-rave-steppers en andere discokikkers’. “We proberen eigenlijk een wandeling te maken tussen alle nieuwe muziekgenres, van dubstep tot disco en house. Onze livesets bestaan voornamelijk uit eigen nummers, maar we hebben ook enkele herkenbare nummers herwerkt.” Op zaterdag stellen ze hun eerste ep ‘Epic’ officieel voor, de week erna kan die via iTunes gedownload worden.
Daarna is het de beurt aan Mascotte, een ander alterego van het Gentse collectief. Zij zullen dezelfde stijl proberen aan te houden en het orgel af en toe integreren in hun dj-set.

En daarna?

Decap Beat Machine nam ondertussen een booking agency in de arm en hoopt deze zomer op enkele zomerfestivals te kunnen aantreden. Dat vormt echter wel een probleem, aangezien het zo’n dag in beslag neemt de hele installatie op te bouwen, maar er wordt druk naar een oplossing gezocht. Radio Modern zal de zomerfestivals afschuimen met ‘Radio Ultra Modern’, waar Decap Beat Machine ook deel van zal uitmaken. Verder hoopt het collectief op enkele buitenlandse festivals hun typisch Belgische orgelinstallatie te promoten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content