Van Netflix’ nieuwste scifimysterie tot Scorseses grijnzende Wall Street-epos: de 10 tv-tips van de week
Volg de gids en u weet weer wat doen tussen zaterdag 7/1 en vrijdag 13/1.
THE OA (Seizoen 1 nu op Netflix)
Zult u misschien niet opmerken wanneer u naar The OA kijkt: in de vierde aflevering, tijdens een conversatie tussen twee personages, speelt op de achtergrond een aflevering van Stranger Things. Net zoals die onverwachte hit heeft Netflix het nieuwe scifimysterie The OA zonder veel promo gedropt, vol vertrouwen dat de gebruikers van hun streamingdienst het vanzelf wel zouden oppikken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zeven jaar nadat ze spoorloos verdwenen is, duikt de blinde Prairie Johnson weer op. Alleen kan ze nu zien en noemt ze zichzelf ‘The OA’. Ze verzamelt vervolgens een groep tieners en een sympathieke leerkracht rond zich aan wie ze elke nacht, in een verlaten huis, haar verhaal uit de doeken doet. Al snel wordt duidelijk dat The OA misschien niet zo’n betrouwbare verteller is. Is ze een profeet, zoals ze zelf denkt, of is ze gewoon heel erg getraumatiseerd?
LEVIATHAN (Zaterdag 7/1, 22.45, Canvas)
Als de tentakels van een oudtestamentisch zeemonster strekt de macht van Moskou zich uit tot in de verste uithoeken van het gigantische land. Dat ondervindt ene Kolya in Leviathan, een sarcastische parabel over het moderne Rusland die twee jaar geleden goed was voor een Golden Globe en een Oscarnominatie.
Automonteur Kolja woont met zijn tweede vrouw Lilja en zijn tienerzoon Roma in een mooi, afgelegen houten huis met zicht op de Barentszzee. De lokale burgemeester, een vulgaire, malafide oligarch, wil hen onteigenen om op die plek een luxueuze datsja te bouwen, maar Kolja laat zich niet zomaar wegjagen: hij roept de hulp in van een oude legervriend, die ondertussen in Moskou advocaat is. Niet dat dat veel uithaalt, want zowat iedereen, van de flikken tot de clerus, heult met de burgemeester.
Het een en ander wordt rijkelijk overgoten met alcohol. In een van de markantste scènes van de film leidt dat tot een vrolijke schietpartij, met als doelwitten een rist ingelijste portretten van Russische leiders. Poetin en andere contemporaine machthebbers staan daar nog niet tussen. ‘Hun tijd komt nog wel’, merkt een van de drinkebroers op. Elders ligt het uitgebeende skelet van een gestrande walvis half in het water, als een nauwelijks verholen symbool voor de staat van Poetins land.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De recente Russische films die onverholen kritiek uiten op het staatsbestel zijn op één hand te tellen. En ook regisseur Andrej Zvjagintsev, een van de grootste Russische filmmakers van het moment, werd dat niet in dank afgenomen. Zo liet de minister van Cultuur duidelijk merken dat hij vond dat de film opportunistisch inspeelde op anti-Russische sentimenten. Leviathan werd niettemin de Russische inzending voor de Oscars, die gekozen wordt door een regisseurscomité. In eigen land werd de film nog voor de release al 1,8 miljoen keer illegaal gedownload. En voor een auteursfilm deed Leviathan het uiteindelijk in de Russische bioscopen lang niet slecht.
MIDNIGHT SUN (Zaterdag 7/1, 20.35, Canvas)
Deze nieuwe nordic noir – van de makers van The Bridge – haalde in Zweden meer kijkers dan The Bridge zelf. En net als die reeks grijpt Midnight Sun je meteen bij de keel, in dit geval met een maatpaktype dat het leven laat op de rotor van een helikopter. Aangezien het slachtoffer Frans is, wordt de Franse agente Kahina Zadi overgevlogen naar de crimescene Kiruna. Zij krijgt het gezelschap van de homoseksuele Anders Harnesk. Samen moeten zij de waarheid bovenhalen in de gesloten mijnwerkersgemeenschap van Kiruna, hoog in het arctische noorden. En dan leidt het spoor ook nog naar de inheemse Sami-bevolking, die destijds voor de mijnwerkers moest wijken. Lap!
PARTY GIRL (Zaterdag 7/1, 23.35, NPO 2)
Drie jaar geleden bekroond als beste debuut in Cannes. Angélique Litzenburger is op haar zestigste nog steeds een flamboyante verschijning in de nachtclub op de Frans-Duitse grens waar ze als hostess werkt, maar misschien wordt het nu zoetjesaan tijd om dat leven vaarwel te zeggen: Michel, de laatste van de oude stamgasten, wil met haar trouwen. De excentrieke matriarch Angélique Litzenburger speelt niet alleen grotendeels zichzelf, ze is ook de moeder van Samuel Theis, een van de drie regisseurs van deze indringende milieuschets. Als dat geen cinéma vérité is!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
TABOO (Zaterdag 7/1, 22.15, BBC One)
1814. Wanneer James Keziah Delaney terugkeert naar Londen verneemt hij dat zijn vader gestorven is. James erft een rederij-imperium, maar ontdekt al snel dat dat een vergiftigd geschenk is. James werd immers zelf dood gewaand en zijn terugkeer doorkruist de plannen van zijn halfzus en de machtige East India Trading Company. Familiale en politieke intrige op het kruispunt van tal van historische conflicten, maar minstens even belangrijk: Tom Hardy (Mad Max: Fury Road, The Drop) speelt de hoofdrol in deze serie die hij bedacht samen met zijn vader en Steven Knight, die Eastern Promises en het ijzersterke Peaky Blinders pende.
KROONPRINSEN (Maandag 9/1, 21.30, één)
Al ruim een half jaar is Luc Kempens sociaal leven zo goed als onbestaande. De bedenker en eindredacteur van gewaardeerde sportreeksen als Jonge benen en Afspraak in Rio nestelde zich de voorbije maanden in het spoor van vier jonge cyclocrossers: wereldkampioen Wout Van Aert (22), zijn Nederlandse antagonist Mathieu van der Poel (21), Laurens Sweeck (23) en Eli Iserbyt (19). Kempen en zijn team van productiehuis De Chinezen karren van hot naar her om toch maar geen enkel belangwekkend moment te missen in de queeste van die vier talenten – en bij uitbreiding het hele veldrijden – om uit Sven Nys’ lange schaduw te treden. Die machtsoverdracht was de aanleiding voor deze vierdelige reeks, die loopt van 9 januari (daags na het BK) tot 29 januari (daags na het WK in Luxemburg).
‘De laatste jaren is er veel aandacht gegaan naar Sven Nys. Terecht, maar ik had er toch een beetje de buik vol van’, bekent Kempen. ‘Ik was eerder benieuwd naar die jonge generatie. Van Aert en Van der Poel, twee kerels met bravoure en charisma, zorgen voor een portie rock-‘n-roll in de crosswereld, iets waar het de tussengeneratie van Kevin Pauwels en Tom Meeusen aan ontbrak. Sweeck, in de jeugd eigenlijk beter dan Van Aert, knokt voor een plek tussen die twee tenoren. Iserbyt, wereldkampioen bij de beloften, had dan weer als tiener het lef om de grote Sven Nys te zeggen dat hij niet geloofde in diens project als teambaas bij Telenet-Fidea. Elk op hun manier voegen ze iets toe aan die kleine wereld van het veldrijden.’
In tegenstelling tot Jonge benen, dat vier bevriende en samenwonende wielertalenten volgde, gaat het in Kroonprinsen dus om concurrenten van elkaar, wat de reeks een andere dynamiek geeft. ‘Door de kleinere budgetten van cyclocrossteams komt ook het familiale veel meer aan bod’, geeft Kempen nog een ander verschil aan. ‘De steun van de ouders is vaak cruciaal om het als prof te maken.’ Mathieu van der Poel die na een belangrijke zege slechts een goedkeurend tikje op de schouder krijgt van vader Adrie, even in de camera kijkt en mompelt: ‘Daar moet ik het dus mee doen.’ Of Van Aert die samen met zijn vader in de achtertuin het kettingprobleem van zijn fiets bespreekt. Delicaat, want het is pa Van Aert zelf die de kettingen oplegt. Het zijn intieme vader-zoonmomenten die het sportieve overstijgen.
Kempens ploeg filmde in de caravan, op familiefeestjes en bij teamvergaderingen, maar er is ook veel materiaal dat de vier veldrijders zelf met een minicamera maakten, een werkwijze die je steeds vaker ziet in docureeksen. Kempen: ‘Je kunt onmogelijk overal zelf bij zijn. Vooral Van Aert toonde ook veel interesse in het technische en productionele aspect van dat zelf filmen. Deze generatie topsporters is opgegroeid met smartphones en social media, waardoor de kijker zich ook een beeld kan vormen op basis van kleine gebeurtenissen en gedragingen die ze zelf vastleggen. Bij Belga Sport (waarvan Kempen verschillende afleveringen draaide, nvdr.) hing dat beeld nog grotendeels af van de interviews. Dat valt me trouwens op bij veel topsporters tegenwoordig: ze zijn zeer streetwise. Het clichébeeld van de in zichzelf gekeerde, wereldvreemde topsporter: achterhaald.’
ALLEMAAL CHRIS (Woensdag 11/1, 20.35, VTM)
Na twaalf jaar mogen de typetjes van Chris Van den Durpel nog eens een volledig sketchprogramma vullen. ‘Ik had het even met hen gehad, en ik wilde mijn figuren ook niet opbranden’, zegt Van den Durpel, die Kamiel Spiessens, Jimmy B en consorten recenter wel nog opvoerde in de spelshows Met de deur in huis en VTM’s gepimpte Familieraad. ‘Zo groeide het idee voor een nieuw sketchprogramma. In Allemaal Chris passeren oude bekenden als Snelle Eddy, nu vader, en bokseur Firmin Crets, die een carrièreswitch gemaakt heeft, de revue, maar ik heb ook nieuwe personages ontwikkeld, gelinkt aan wat er tegenwoordig leeft: een paracommando, een Oekraïense trucker en een excentriek moeder-dochtercombo dat zo uit Pink Ambition lijkt weggeplukt.’
DAVID BOWIE: THE LAST FIVE YEARS (Donderdag 12/1, 23.00, Canvas)
Vier jaar geleden draaide Francis Whately voor de BBC de documentaire Five Years, over de klim naar het sterrendom van David Bowie. Aan de hand van onuitgegeven beelden en interviews met onder meer vaste producer Tony Visconti en Lazarus-regisseur Ivo van Hove schetst hij nu een portret van diens laatste vijf levensjaren. Het accent ligt op zijn drie belangrijkste producties uit die periode: de albums The Next Day en Blackstar, en de Broadwaymusical Lazarus, werken over Bowies kernthema’s vervreemding, sterfelijkheid en roem.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS (Seizoen 1 vanaf vrijdag 13/1 op Netflix)
In boekvorm was het tragikomische lot van de drie weeskinderen Baudelaire al een internationaal succes. Auteur Lemony Snicket werkt nu samen met streamingdienst Netflix om dat op televisie te herhalen. Dat samenwerken mag u hier overigens heel letterlijk nemen. De auteur tekende niet zomaar zijn rechten weg, maar was betrokken bij alle stappen van het productieproces en is zelfs te zien in verschillende promofilmpjes voor de reeks. De serie volgt Violet, Klaus en Sunny Baudelaire in hun zoektocht naar aanwijzingen over de mysterieuze dood van hun ouders. Graaf Olaf bedient zich van allerlei vermommingen en sluwe plannen om hen daarin te dwarsbomen. U herkent in Olaf trouwens Neil Patrick Harris, voorheen actief als Dougie Howser, M.D. en in How I Met Your Mother.
THE WOLF OF WALL STREET (Vrijdag 13/1, 20.40, VTM)
Het moet een van de grootste assholes zijn die Leonardo DiCaprio al vertolkt heeft: Jordan Belfort, zelfverklaarde Wolf of Wall Street, de man die in de jaren negentig Stratton Oakmont oprichtte, een bedrijf waarmee hij voor ruim 200 miljoen dollar beleggers oplichtte. Ondertussen zwelgen hij en zijn partner Donnie Azoff (Jonah Hill) in vrouwen en drugs tot ze erbij neervallen. Martin Scorsese levert bovendien een cinematografische krachttoer af met dit grijnzende epos over ongeremd Amerikaans kapitalisme. You gotta feed the geese!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier