Tutti Fratelli krijgt zaal voormalig Raamtheater

© Cuauhtemoc Garmendia

Artistiek leider Reinhilde Decleir wil de plek tot een sociaal-artistiek(e) (t)huis voor minderbedeelden omvormen.

Afgelopen zomer schrapte Vlaams minister van cultuur Joke Schauvliege (CD&V) de subsidies van BAFF, nadat de artistiek leider Tom Van Bauwel door de Raad van Bestuur ontslagen was om duistere (financiële) redenen. Dit bruuske einde van het Antwerpse gezelschap, dat in 1978 als het Raamtheater werd opgericht, stemde velen bitter. Dankzij OCMW-voorzitter en Antwerps schepen van sociaal beleid Monica De Coninck (SP.A) eindigt het vuile verhaal alsnog in schoonheid.
BAFF beschikte over twee zalen in het hart van Antwerpen: ’t Klein Raamtheater en het Raamtheater op ’t Zuid. Het ‘Raamtheater ’t Op Zuid’ is een pand in de De Vrièrestraat dat BAFF huurde van de Artesis Hogeschool. Momenteel bezint de hogeschool zich over de nieuwe bestemming van het gebouw.

Men zegge het voort
Het ‘Klein Raamtheater’ bevond zich in de Lange Gasthuisstraat, in een groot gebouw dat BAFF huurde van het OCMW. De benedenverdieping werd sinds 2007 aan Tutti Fratelli verhuurd. Dit sociaal-artistieke gezelschap, geleid door theatermaakster Reinhilde Decleir, werd in 2007 opgericht na een intense samenwerking met APGA (Antwerps Platform voor Generatie Armen).

In 2003 vroeg APGA aan Decleir om een voorstelling te maken met ‘hun mensen’. Deze ‘Men zegge het voort’ (2003) palmde de scène van de Bourlaschouwburg in en sloeg het publiek met verstomming. Want de ‘armen’ op de scène dwongen respect af in de plaats van compassie te zaaien… Ook Decleir werd getroffen. Door de overtuigingskracht waarmee deze mensen op de vloer stonden én door de positieve invloed van dat toneel op hun zelfbeeld.

Allemaal broeders
Na een viertal jaren creëren onder de vleugels van APGA richt Decleir Tutti Fratelli (‘allemaal broeders’) op. Ze bemachtigt de benedendieping van het Raamtheater en maakt sindsdien jaarlijks een productie met, maar niet per se over, armen. Ze grasduint gretig in het repertoire. Ze regisseerde onder meer ‘Driestuiversopera’ (2008), ‘Lysistrata’ (2009) en ‘Een Lied’ (2010).

Toen BAFF ophield te bestaan, zocht het OCMW naar een nieuwe – bij voorkeur culturele – bestemming van het gebouw. De Coninck besloot het pand integraal aan Tutti Fratelli – dat ondertussen structureel erkend wordt als sociaal-artistieke organisatie door de Vlaamse Overheid – te verhuren. Tegen een democratische prijs en op voorwaarde dat het gezelschap ook samenwerkt met andere (sociaal-)artistieke organisaties.

Droom
“Dit is een droom die werkelijkheid wordt”, aldus Decleir. Op 9 april 2011 is er een groot openingsfeest en in juni gaat ‘De Getemde Feeks’ in première in De Roma, dat een partner blijft voor de grootschaligere creaties. Decleir wil van haar huis een bruisende plek maken waar in eerste instantie minderbedeelden kunnen ontdekken dat ze wél wat kunnen.

Zij wil ook meer aandacht besteden aan een jongerenwerking en kansarme jongeren met workshops prikkelen. “Ik wil hen niet allemaal tot kunstenaars maken, maar ik wil via de kunsten hun denken verruimen, hun zelfbeeld versterken en hun geloof in een betere toekomst vergroten.”

Els Van Steenberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content