Els Van Steenberghe

Theater: Logge Boot en Berg

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

‘Boot en Berg’ (LOD) is een soms wonderschoon en soms te log ’theaterconcert’ met de innemende sopraan Rolande van der Paal en auteur/regisseur/verteller Josse De Pauw aan het roer.

Het werd de laatste tijd voldoende herhaald: op 14 april 2012 was het exact honderd jaar geleden dat de Titanic de zeebodem kuste. Peter Vermeersch componeerde naar aanleiding van de herdenking van die scheepsramp een werk voor zijn bigbandensemble Flat Earth Society (FES). In dat werk staat niet de boot maar de berg centraal. Hij trommelde kameraad Josse De Pauw op en het stomend resultaat ‘vaart’ vanaf deze zomer door Vlaanderen en Nederland als Boot&Berg ( * * ).

Het duo transformeerde het tragische verhaal van de Titanic tot een passioneel liefdesverhaal tussen Boot (De Pauw) en Berg (sopraan Rolande van der Paal) die naar elkaar smachten en in elkaar opgaan. Het is een prachtig uitgangspunt dat vooralsnog niet tot een overtuigende voorstelling leidt.

De toneelvloer staat behoorlijk vol en wordt volledig ingenomen door FES. Op het gaasdoek dat tussen de scène en de zaal hangt, wordt De Pauws verhaal geprojecteerd in kunstig vormgegeven letters van Gert Dooreman. De Pauw en van der Paal staan elk langs een zijde van het toneel. De Pauw – in witte dokterskiel vertolkt hij Boot -staat echter net te veel werkloos toe te kijken terwijl van der Paal zingt als een nachtegaal maar iets te houterig op het toneel staat. En Vermeersch’ compositie verklankt potig de stuwende vaart van Boot naar Berg en het opgaan in elkaar. Maar die muzikale robuustheid trompettert, strijkt en drumt soms iets te enthousiast de tedere rijkdom aan emoties weg die in De Pauws woorden zijn ingebed.

Die woorden vormen een twaalfdelige liedcyclus en zijn, net als Vermeersch muziek, in een bonkend, stuwend ritme geschreven. Zowel De Pauw als van der Paal vuren hun woorden af als kogels: scherp en rakend. Al dat verbaal en muzikaal geweld krijgt tegenwicht van een verfijnd maar te weinig uitgewerkt spel met filmbeelden van drijvend oceaanijs op het achterdoek van de scène.

Conclusie? Boot &Berg is een veelbelovend maar vooralsnog niet ‘voldragen’ voorstelling die mits het nodige inspelen, uitbalanceren van woord, muziek en beeld én vooral het bijschaven van de regie tot een stevige, coherente muziektheatervoorstelling kan uitgroeien waarvan het verhaal een machtige metafoor is voor de (vernietigende) aantrekkingskracht tussen twee wezens.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.lod.be en www.fes.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content