Els Van Steenberghe

Theater: Een rode linkse en een groene rechtse zingen blauw in het centrum

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De Koe en Mugmetdegoudentand gebruiken in ‘Vermogen’ de file op haar best. Terwijl hun dikke Mercedes bijna oververhit raakt, kibbelt een koppel over omeletten, David Bowie, water als het nieuwe goud en kapitalistische Chinezen.

The Play = Vermogen

Gezelschap = De Koe en Mugmetdegoudentand

In een zin = Een razend goed gespeeld relatiedrama met wat te veel ellendige toevallen.

Hoogtepunt = De scène waarin al het goede én slechte nieuws tegelijkertijd aan het licht komt. Het koppel schiet van pure vrolijkheid naar diepe ontgoocheling. En terug.

Score = * * *

Quote = ‘Vroeger keek je extreem links.’

Lineke Rijxman en Willem de Wolf maken theater op en over een plek waar het merendeel van de bevolking vooral het gevoel heeft tijd te verliezen: in de file. In Vermogen spelen ze een vermogend koppel dat met de dure wagen richting Kroatische kust bolt om er hun buitenverblijf te verkopen. Al ‘rijdend’ en pratend blijken er echter zodanig veel oude koeien uit de sloot gehaald te worden dat ze zich aan het einde van de rit allerminst nog vermogend voelen.

Kijken en luisteren naar twee kibbelende vijftigers die met een knoert van een midlifecrisis in de file staan. Dat klinkt saai maar dat wordt dit stuk nooit. Daar hebben de twee acteurs zich voor behoed door de hele scène tot de binnenkant van de auto te maken én door hun stuk vol te stouwen met ellendige toevallen. Wat te vol. Beginnen doen ze al swingend op Sounds en Vision van David Bowie. Niet alleen omdat de twee het een dijk van een nummer vinden maar er zit ook een verdoken betekenis in het mee brullen van ‘Blue, blue, electric blue / That’s the colour of my room / Where I will live / Blue, blue’. Blauw is ook de kleur van water, het zogeheten ‘nieuwe goud’ van de 21ste eeuw en economisch bijzonder interessant om er carrière mee te (proberen) maken. Terwijl de vrouw zich als een ‘watercarrièrevrouw’ ontpopt (van groen naar blauw, aldus haar foeterende echtgenoot) blijft haar man te rood en te ontslagen en dus te weinig geëngageerd.

Behalve die politiek gekleurde, maatschappelijke en levensbeschouwelijke discussiepunten zijn er ook privé enkele heikele punten. De vrouw snakt nog steeds naar kindergeluk maar ze besloten samen dat het wijzer was om geen kinderen op de wereld te zetten. Dachten ze…

Vermogen is een intelligent geconstrueerde race van twee theatermakers die begaan zijn met de wereld(crisissen). Ze voeren je als kibbelend koppel mee langs de haarspeldbochten (lees: alle mogelijke crisissen) die het leven anno 2013 en later voor ons in petto heeft (of kan hebben). Al zijn het wel heel veel bochten… Het maakt Vermogen tot een razend goed gespeeld relatiedrama. Het drama binnen de relatie is vooral dat alle huidige crisissen (van economisch tot ethisch) erin escaleren en hierdoor zowel de relatie, hun bestaan als hun financieel en emotioneel vermogen uitgeperst wordt. Het is onthutsend theater over onze mogelijk gitzwarte toekomst. Laten we hopen dat het alleen maar toneel blijft…

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

Meer info: www.dekoe.be en www.mugmetdegoudentand.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content