Muziektheaters zien de toekomst ambitieus in

De Munt, de Vlaamse Opera, Muziektheater Transparant en LOD presenteren beloftevolle toekomstplannen.

Terwijl er een veelbelovende festivalzomer voor de deur staat, lichten enkele van de meest belangwekkende muziektheaterhuizen in Vlaanderen alvast een tipje van de sluier van het komende seizoen op. Een overzicht.

De Munt biedt een mooie waaier van opera, dans, theater en concerten. Aan te stippen in de agenda zijn: de wereldpremière La Dispute (een opera van de Belgische componist Bênoit Mernier geïnspireerd op Pierre de Marivaux’ gelijknamige tekst over de ontrouw in de liefde), de enscenering van Alban Bergs Lulu door de befaamde Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski én Guy Joosten die met Lucrezia Borgia de opera van Gaetano Donizetti ensceneert over de Italiaanse gifmengster en pausendochter. De Munt zet ook de samenwerking verder met Anne Teresa De Keersmaekers dansgezelschap Rosas wat resulteert in het tonen van: twee sublieme locatiecreaties die De Keersmaeker in Avignon creëerde (En Atendant en Cesena), het repertoirestuk Elena’s Aria én een gloednieuwe creatie Partita 2 waarin De Keersmaeker in dialoog gaat met de fascinerende choreograaf Boris Charmatz. De Chaconne van de tweede Partita van Johann Sebastian Bach dient als uitgangspunt van deze samenwerking. Voorts komt ook Ivo Van Hove langs met zijn theatrale interpretatie van twee iconische films van Ingmar Bergman After The Rehearsal / Persona.

Ook in de Vlaamse Opera komt een van de belangrijkste theaterregisseurs langs, weliswaar om er een nieuwe opera te creëren. Niemand minder dan Jan Fabre waagt zich nogmaals aan opera. Met zijn Tragedy of Friendship brengt hij – samen met auteur Stefan Hertmans – een ode aan Wagner. Met Parsifal waagt ook de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca zich in dit Wagnerjaar aan een (vijf uur durend) monument uit het Duitse operarepertoire. Verder presenteert de Duitse regisseur David Hermann een rauwe versie van Mozarts Die Zauberflüte. En Hector Berlioz’ The Damnation of Faust opent – alshet operadebuut van Terry Gilliam (die van Monty Python’s Flying Circus, jazeker) – het seizoen in de Vlaamse Opera.

Ook de iets minder ‘gefortuneerde’ operagezelschappen, zoals Muziektheater Transparant en LOD, presenteren een uitgebalanceerd seizoenprogramma.

Samen met de Vlaamse Opera brengt Muziektheater Transparant Koningin van de Nacht, een bewerking voor een jong publiek (vanaf 7 jaar) van Mozarts Die Zauberflüte door Jan Van Outryve in een regie van filmmaker Gust Van Den Berghe. Andere veelbelovende creaties zijn onder meer Territoria (een multimediaal project van An De Donder waarin drie bestaande composities van Wim Henderickx de basis vormen voor een dromerige totaalervaring). Ook De waterafsluiter (topacteur Dirk Roofthooft, Diederik De Cock en saxofonist Piet Rebel (Bl!ndman) gaan aan de slag met een kortverhaal van Marguerite Duras) en Escorial (Josse De Pauw bewerkt de eenakter van Michel de Ghelderode) klinken beloftevol.

Josse De Pauw komt ook bij het Gentse muziektheaterhuis LOD over de vloer. Met De ongelooflijke veranderingen van meneer Afzal (over zijn glazen been wordt niet gesproken). Hij werkt hiervoor samen met componist Kris Defoort en Pieter De Buysser. Ook De eenzaamheid van de egel is een voorstelling om naar uit te kijken. Regisseur Raven Ruëll slaat de handen in elkaar met huiscomponist Dick Van der Harst. Inspiratiebron: de dierenverhalen van Toon Tellegen.

Een mens zou naar de (muzikale) herfst verlangen na het lezen van zoveel schoons.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.demunt.be, www.vlaamseopera.be, www.transparant.be en www.lod.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content