‘Mad Men – seizoen 5’ ruikt iets te veel naar soap

De tv-reeks Mad Men begint in het vijfde seizoen de eerste tekenen van verzwakking te vertonen.

Mad Men – Seizoen 5Reeks: *** ~ Extra’s: ***

Reeks. Het was groot nieuws afgelopen september: bij de uitreiking van de Emmy Awards slaagde Mad Men er niet in om de prijs voor beste dramaserie in de wacht te slepen. De reeks over Don Draper en zijn collega’s was de vier voorbije jaren bekroond en kon als allereerste vijf keer op rij winnen. Het terreurdrama Homeland stak daar in extremis een stokje voor.

Omdat Homeland een nieuwkomer was in het programmaschema, zal de reeks wel een voetje voor gehad hebben bij de stemgerechtigden die wat frisse wind wilden laten waaien. Maar Mad Men slaagt er in dit nieuwe seizoen ook gewoon te weinig in om echt indruk te maken. De start is nochtans uitstekend, met een aflevering waarin Don Drapers nieuwe vrouw Megan een verrassingsfeestje geeft voor zijn verjaardag, afgesloten met een memorabel optreden door de jongedame zelf. U zult het liedje Zou Bisou Bisou nooit meer kunnen horen zonder aan haar te denken, en de blik vol afgrijzen op Dons gezicht.

Het is niet toevallig dat net die scène memorabel is. Mad Men gaat al van bij het begin over hoe Don Draper en de mannen om hem heen geestelijk nog in de jaren vijftig zijn blijven hangen terwijl de wereld om hen heen verandert, en die spanning vormde altijd al een belangrijke aantrekkingskracht van de reeks. Megan vertegenwoordigt in die optiek het jonge, nieuwe Amerika, zij laat Don kennismaken met de vrijgevochten sixties. Via Zou Bisou Bisou (en haar sensuele performance) en later ook door haar man Revolver van The Beatles toe te stoppen, zodat Don – in een andere perfecte scène – naar Tomorrow Never Knows kan luisteren.

Het probleem is dat die twee momenten zowat de enige zijn waar die spanning tussen oud en nieuw echt naar boven komt. Ook al zitten we ondertussen ver in de jaren zestig, voor Don en co blijft de tegencultuur weinig meer dan een stipje op de radar. In de plaats krijgen we veel verhaallijnen – Betty Draper die haar mooie figuur kwijtraakt, Dons dochter die haar eerste kalverliefde beleeft of Lane die fraude pleegt met de kerstbonussen – die heel soapachtig zijn en niet aan de ribben blijven kleven.

Mad Men steekt weliswaar nog steeds ver boven de middelmaat uit en het vijfde seizoen is alleen een teleurstelling als je het vergelijkt met de vier die eraan voorafgingen. Maar het kabbelt allemaal een beetje te rustig verder om die vijfde Emmy te verantwoorden. Dit gezegd zijnde: het vierde seizoen van Breaking Bad minder goed dan Homeland? In wat voor wereld leven wij?

Extra’s. Enkele korte documentaires (onder meer over de ‘Party of the Century’, het gemaskerd bal dat Truman Capote eind 1966 gaf in New York) en een overzicht van de beste oneliners uit de vijf seizoenen.

Stefaan Werbrouck

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content