Ketnet als nieuw kanaal van de VRT voorgesteld

De nieuwe look van Ketnet is bekendgemaakt. Vanaf 1 mei wordt de jongerenzender losgekoppeld van Canvas en brengt het dagelijks vanaf 6u tot 20u kinderprogramma’s op kanaal 12. Ook de website wordt vernieuwd.

De openbare omroep VRT heeft zijn strategie uit de doeken gedaan voor Ketnet, de zender voor kinderen die vanaf 1 mei wordt losgekoppeld van Canvas.

Ketnet zal dagelijks 14 uur lang programma’s uitzenden zonder dat die nog onderbroken worden voor actualiteit of sport. Via een nieuwe website lanceert de zender ook een sociaal netwerk op kindermaat.

Kanaal 12

Ketnet zal elke dag kinderprogramma’s uitzenden tussen 6 uur en 20 uur. De programmering is opgebouwd volgens een vast stramien met verschillende uitzendblokken, aangepast aan de behoeftes en de beschikbaarheid van kinderen. In weekends en vakanties zal de programmering er anders uitzien. De VRT sprak met de belangrijkste aanbieders van digitale televisie af dat de nieuwe zender op kanaal 12 komt.

Over wat er na 20 uur juist te zien zal zijn, wilde de directeur Media van de VRT, Leo Hellemans, nog niet veel zeggen. Het is de bedoeling dan een aanbod te brengen voor specifieke doelgroepen. Dat zal niet onder de naam “Ketnet” gebracht worden. Ook wat er op het vernieuwde Canvas te zien zal zijn, krijgen we later pas te horen.

Website opgefrist

De VRT gaat met Ketnet voor een “360 graden” benadering. Dat houdt in dat ook de website een grondige opfrisbeurt krijgt. De afdeling met video’s op die site moet complementair worden met de programmering van Ketnet op televisie. De video’s kunnen ook opgevraagd worden via de nieuwe KetnetVideo-app voor smartphones en tabletcomputers.

Nieuw is dat Ketnet op zijn website voortaan ook een sociale netwerksite op kindermaat aanbiedt. Kinderen kunnen er onder meer dingen “leuk vinden”, foto’s en video’s uploaden en reacties plaatsen.

Veilig surfen

Ouders worden via een e-mail op de hoogte gebracht als hun kind een “Ketprofiel” heeft aangemaakt. Als ze daar toestemming voor geven, kunnen de ouders daar een “King Size Ketprofiel” van maken. Dan kan hun kind ook vrienden toevoegen om berichten of foto’s met hen te delen.

Met de profielpagina’s wil Ketnet kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd maken met sociaalnetwerksites. De zender ziet het als een les in ‘mediageletterdheid’, een belangrijke opdracht voor Ketnet. “Kinderen worden beschermd, maar niet afgeschermd”, klinkt het. Er zijn op de Ketnet-website overigens filmpjes te zien over veilig surfen. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content