Elmo is coming: waarom HBO Sesamstraat heeft gekocht

© gf

Betaalzender HBO heeft het productiebedrijf achter Sesamstraat gekocht. Het legendarische kinderprogramma blijft zo uit de rode cijfers, maar wat wint de mediamogol achter Game of Thrones erbij? Klantenbinding vanaf de wieg, zo blijkt.

In België loopt Sesamstraat al sinds de jaren 80 niet meer, maar in de Verenigde Staten is het programma nog steeds een monument. Sinds ze in 1969 voor het eerst op het scherm verschenen, hebben Pino en co als doel om peuters voor te bereiden op de kleuterklas. De show wordt constant begeleid door gerenommeerde pedagogen. Inmiddels is het zelfs bewezen dat de belevenissen van Bert en Ernie de leerachterstand van kinderen in probleemwijken heeft verkleind.

Het nieuws dat betaalzender HBO de komende vijf jaar in zee gaat met Sesame Workshop, het productiehuis achterSesame Street, sloeg in Amerika dan ook in als een bom. De gigant achter Game of Thrones en Boardwalk Empire trekt het aantal episodes op van 18 naar 35 per seizoen. Die content zal eerst negen maanden achter de betaalmuur van HBO zitten voordat hij wordt uitgezonden op de zenders van PBS, het niet-commerciële televisienetwerk waar Sesame Street nu huist.

Dat Sesame Workshop hier financieel wel bij vaart, is duidelijk. Het bedrijf teerde lang op de dvd-verkoop, maar die is al even in vrije val door de opkomst van streaming. Doordat Sesame Street ook op HBO Go, HBO NOW en HBO On Demand, de online streamingtak van de televisietycoon, verschijnt, maken Grover en co dan ook een fikse inhaalbeweging.

Deals met Disney

Het is ook op het gebied van streaming dat HBO voordeel haalt bij deze deal. Als kabel-tv-zender zit het bedrijf gebeiteld, maar op het net is de concurrentie moordend, van Netflix tot Amazon. Die concurrentie heeft de laatste tijd sterk ingezet op kindertelevisie. 17% van de content op Netflix is kindertelevisie, bij Amazon is dat zelfs een kwart.

Daarnaast raakte onlangs bekend dat Netflix bij Dreamworks, het bedrijf van Steven Spielberg, nog 300 uur aan content voor kinderen heeft besteld. Vanaf 2016 heeft Netflix daarnaast de exclusieve rechten om Disneyfilms te streamen in de Verenigde Staten.

Amazon doet vrolijk mee. In 2013 tekende het bedrijf een deal met Nickelodeon om alle peuterprogramma’s van de zender exclusief te mogen streamen. Ook Hulu, in België een minder grote speler, zet volop in op kinderen. Als enige streamingdienst heeft het een aparte kinderversie, zonder reclame, waar je onder andere televisieshows van Disney kunt bekijken.

Voor het hele gezin

HBO, genoegzaam bekend om series die je meestal niet aan je kinderen laat zien, had dus maar een gouden zet nodig op het schaakbord van de kindertelevisie. Maar vanwaar die plotse interesse van streamingdiensten voor de jongste kijkertjes? Het antwoord is simpel: klantenbinding.

Mensen lokken is voor een streamingdienst geen probleem. Als Netflix bijvoorbeeld een nieuw seizoen van Orange is the New Black online gooit, nemen heel wat mensen snel een maandabonnement om alles in één ruk uit te kijken. Na het bingewatchen begint pas het probleem: hoe iemand overtuigen om trouw te blijven aan je streamingdienst tot het volgende seizoen?

Daar komen de kinderen in het spel. Vanaf nu kan HBO bijvoorbeeld tussen twee seizoen van Game of Thrones een jaargang Sesamstraat uitzenden. Het streamingabonnement wordt zo een gezinsuitgave, die afwisselend de kinderen en de ouders zoet houdt.

Het idee dat een toonbeeld van kwaliteit en educatie op die manier wordt ingezet, gaat er bij veel Amerikanen niet in. Zij vrezen dat het oorspronkelijke doelpubliek van Sesame Street, kansarme gezinnen die zich geen kabelabonnement kunnen veroorloven, in de kou blijven staan. Daar staat dan weer tegenover dat elk Amerikaans kind met een tv nog steeds naar Sesame Street kan kijken. Al blijft het in de VS uitkijken naar de eerste kleuters die bij een koek op de speelplaats spoilers prijsgeven over de laatste belevenissen van Bert en Ernie.

Jasper Van Loy

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content