Een mobiele masterclass van Anne Teresa De Keersmaeker

Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Met Drumming & Rain. A Choreographer’s Score geeft Anne Teresa De Keersmaeker haar derde en laatste boek uit waarin ze haar dansklassiekers haarfijn analyseert.

Met Drumming & Rain. A Choreographer’s Score geeft Anne Teresa De Keersmaeker haar derde en laatste boek uit waarin ze haar dansklassiekers haarfijn analyseert.

In 2012 begon Anne Teresa De Keersmaeker met het drieluik A Choreographer’s Score. In drie lijvige boeken (telkens vergezeld van enkele dvd’s) zet ze zo minutieus en helder mogelijk enkele sleutelwerken uit haar oeuvre uiteen. In het eerste deel focust ze op ‘The early works’ (zijnde: Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s Aria en Bartók, 1982-1987), in het tweede deel op de locatievoorstellingen En Atendant en Cesena, 2010-2011). Nu ligt het derde luik in de winkel. Dat focust op Rain (2001) en Drumming (1998), twee creaties die elk vertrekken van Steve Reichs muziek (die ook al bepalend was voor de eerste werken waarmee De Keersmaeker in de jaren tachtig doorbrak) én zowat als ‘ambassadeurs’ van De Keersmaekers oeuvre fungeren, in die zin dat Rain een van de vaste choreografieën van L’Opera National de Paris is (sinds 2011) en dat Drumming hele hordes P.A.R.T.S-studenten vleugels geeft.

Net als in de twee vorige luiken gaat De Keersmaeker in gesprek met dansdramaturg Bojana Cvejic. Die gesprekken zijn heldere, van een krijtbord vergezelde, analyses van de voorstellingen. Tegenover een kale muur vertelt De Keersmaeker over het creatieproces. Rain en Drumming worden door De Keersmaeker – dankzij de concrete vragen van Cvejic – scène na scène nauwgezet geanalyseerd. Niet zelden tekent ze alle beweginglijnen op het krijtbord waardoor ze de dans tot een strakke, heldere en haast wiskundige formule transformeert. Die tekeningen zijn – met de nodige uitleg, extra beelden en informatieve documenten over (het maken van) de voorstellingen – opgenomen in het bijhorende, opnieuw sober maar met veel zorg uitgegeven boek. (Waarvan de prachtige cover een grafisch kunstwerkje is. )

Jawel, zo geeft De Keersmaeker haar P.A.R.T.S.-studenten degelijke naslagwerken. Maar de helderheid waarmee elke voorstelling ontrafeld wordt, maakt deze naslagwerken ook tot een razend interessante lees-, kijk- en luisterervaring voor de dansliefhebber. Daarenboven bevat dit derde deel ook een volledige captatie van Drumming die met of zonder begeleidende commentaar van De Keersmaeker te bekijken is. Bijzonder, kijken naar Drumming terwijl het lijkt alsof De Keersmaeker naast je in de zetel zit en, waar nodig, rustig een woordje uitleg geeft over hoe en welke bewegingen en lijnen gedanst en herhaald worden of waarom de ene danser zijn ‘huis’ (positie) verlaat om in het ‘huis’ van een ander danser te bewegen, …

Rain en Drumming ademen, net als De Keersmaekers ander werk, het genot uit van bewegen en de liefde voor dans als een taal die muziek of architectuur naar beweging kan vertalen. Voor De Keersmaeker is dans als een feest, weliswaar een secuur gestructureerd feest dat de dansers uitdaagt om binnen de uitgezette lijnen de vrijheid op te zoeken. Een regel die ook in het dagelijkse leven geldt.

Met de drie delen van The Choreographer’s Score willen De Keersmaeker en Cvejic bovendien extra inzicht en extra kijkplezier geven. Kijkplezier dat vérder gaat dan romantisch zwijmelen bij prachtig bewegingen. Bojana Cvejijc verwoordt het zo:

Our attempt is to convey all intricacies, including the choreographic and dramaturgical reasoning that underlies De Keersmaeker’s decisions, in the clearest possible language, equally accessible to specialists and amateurs of dance. By doing so, we try in particular to explicate chroegraphic knowledge in its own terms and conditions. And once again, the aim is to demystify that which is often relegated to opaque poetic metaphors-namely, thet creation of movement qua movement in technical, dramaturgical, contextual, sometimes also conceptual registers-and to make all this perceivable, beyond any fear of ignorance.

Wouldn’t it be a rewarding achievement if one day dance were to attain an audience that could also read and reason about it, and not just fetishistically admire, the sublime bodies of dance?

De Keersmaeker loodst u in deze derde editie van The Choreogrpaher’s Score alvast voorbij het sublieme en naar het pure ambachtelijke, haast wiskundige componeren en genieten van dans en, bij uitbreiding, het leven.

Els Van Steenberghe

Alle info: www.rosas.be en www.mercatorfonds.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content