Derde VRT-kanaal gericht op kinderen, jongeren en buitenlanders in Vlaanderen

Het derde kanaal van de VRT richt zich na 20 uur met een specifiek aanbod op jongeren en buitenlanders in Vlaanderen. Elk programma krijgt het hetzelfde label ‘Op 12’ mee.

Ketnet en Canvas worden ontkoppeld. Ketnet, bedoeld voor kinderen tot 12 jaar, zendt vanaf 1 mei van 6 tot 20 uur uit op het derde kanaal. De rode draad doorheen het aanbod van dat derde kanaal wordt “het onbekende bemind maken”, zegt Peter Claes, manager aanbodstrategie van de VRT. “We laten de kijker kennismaken met nieuwe, onbekende domeinen.”

Het derde kanaal krijgt geen eigen merknaam. De VRT gebruikt voor elk programma dezelfde praktische wegwijzer: het label “Op 12”. Een concert van Studio Brussel krijgt de naam “Studio Brussel Op 12”, een sportuitzending “Sporza Op 12”.

Jongeren

Na 20 uur is er op het derde kanaal ruimte voor nieuwe initiatieven, die de openbare omroep volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering moet invullen voor specifieke doelgroepen. Vooreerst zijn dat de jongeren, een doelgroep die volgens critici nu te weinig aan zijn trekken komt bij de VRT.

Tot de zomer zendt het kanaal ook evenementen uit met een jong profiel. De VRT zet daarbij zijn bekende jongerenmerken, Studio Brussel en MNM, in.

De VRT wil ook meer aanbod voor jongeren creëren op de andere VRT-netten en zo jong talent meer kansen geven bij de omroep, onder meer via stages. Zo wil “Vranckx” jonge reporters aantrekken.

Vanaf september zal het derde kanaal een wekelijks interactief programma, exclusief voor jongeren, uitzenden. Het zal ook op Canvas te zien zijn. “We gaan in dialoog met jongeren en willen rekening houden met hun ideeën. Het programma moet afwijken van de vertrouwde paden”, aldus Claes.

Buitenlanders

Daarnaast komt er ook een Engelstalig programma voor expats in Vlaanderen. Dat focust zich in eerste instantie op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. “Dat gebeurt op vraag van de buitenlanders. Zij hebben het meeste contact met hun gemeente en willen van daaruit Vlaanderen beter leren kennen”, zegt Van de Sijpe. Het programma heeft nog geen
definitieve naam. Het programma wordt extern gemaakt. De VRT schreef daarvoor de productiehuizen al aan.

Later komen er programma’s met aandacht voor typische Vlaamse gewoontes (taal, koken, Vlaamse fenomenen). Voorts komt er eind 2012 een nieuw internetplatform dat dagelijks
het harde en zachte nieuws uit Vlaanderen brengt voor de internationale gemeenschap.

EK

Tot slot gat het derde kanaal onder meer de Vlaamse muziek promoten en aandacht besteden aan kleine sporten en de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ook enkele wedstrijden van het EK Voetbal kunnen op het derde kanaal terecht. Het kanaal neemt zo de “uitwijkfunctie” over van de verdwenen digitale kanalen Eén+ en Canvas+.

Vanaf september 2013 zullen er gedurende twee tot vier avonden per week jongerenprogramma’s op het derde kanaal te zien zijn.

Op 12

De VRT verkreeg van de distributeurs, zoals Belgacom en Telenet, de toestemming dat het kanaal op de digitale televisie op kanaal 12 terechtkomt. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content