De Grote Post: het zoveelste cultuurcentrum met het charisma van een grijze muis?

© Koen De Waal

Vrijdag 21 december 2012 opent De Grote Post de deuren. Zowel de vernieuwde architectuur als het programma van het openingsweekend verraden de brandende ambitie van de bezielers.

Wat te doen met een oud gebouw van De Post dat als monument geklasseerd is? De stad Oostende schreef in 2007 een internationale wedstrijd uit voor het realiseren van een cultuurcentrum in het beschermde voormalige kantoorgebouw van architect Gaston Eysselinck.

Het gerenommeerde bureau B-Architecten – dat onder andere ook de Beursschouwburg volledig renoveerde – won de wedstrijd en transformeerde het postgebouw tot een indrukwekkend complex met een resem theater/concertzalen, studio’s, ateliers, een cultuurcafé én een reeks glazen ’tubes’ die alle locaties met elkaar verbinden en het voormalige kantoorgebouw tot een bruisend cultuurlabyrint moeten maken.

Voor het vullen van die zalen en tubes werden Jan Goossens (artistiek leider KVS), Liv Laveyne (programmator Theater Aan Zee en recensent De Standaard) en Serge Feys (muzikant en onder meer toetsenist bij Arno’s TC Matic) aangetrokken.

Vanaf morgen kan u de resultaten van al het getimmer en gebrainstorm ontdekken tijdens het feestelijke openingsweekend. Net als de architectuur is ook het programma een bonte waaier van genres én generaties. Jonge en gevestigde theatermakers, muzikanten, stand-upcomedians en dansers staan er broederlijk naast (of boven) elkaar. Opvallend is dat De Grote Post net meer wil zijn dan een regulier cultuurcentrum dat vooral een receptieve werking nastreeft. Het huis zet in op de ondersteuning van jonge makers én jonge genres (lees: circus en comedy). Niet alleen door als werk- of premièreplek te fungeren of verrassende festivals te organiseren. Maar ook, bijvoorbeeld, door (vrij) jonge toptalenten als Deprez en circusartiest Claudio Stellato tot een soort ‘huisartiesten’ te maken waarmee een langer traject wordt afgelegd. De twee krijgen carte blanche en zullen De Grote Post gebruiken als een plek waar ze rustig kunnen experimenteren. Verder resideert ook ‘Onbetaalbaar’ in dit huis. Deze organisatie recycleert oude gebruiksvoorwerpen die inwoners van Oostende de afgelopen weken konden inleveren en maakt er eigenzinnige kunstwerkjes van die op 30 december zullen geveild worden. Kortom, De Grote Post zwengelt het cultuuravontuur aan bij de kunstenaars én het publiek.

Op termijn hoopt De Grote Post uit te groeien tot een van de ‘favoriete cultuurhuizen’ van de Belg (u leest het goed: ‘de Belg’ en dus niet enkel ‘de Oostendenaar’). Samenwerking met onder meer Theater Aan Zee, Vrijstaat O, het Filmfestival en (in de toekomst) andere partners buiten Oostende moeten een dynamiek opleveren die zowel kunstenaars als toeschouwers aantrekt.

Het blijft afwachten of men die torenhoge ambities zal kunnen waarmaken maar lovenswaardig is alvast dat De Grote Post allerminst van plan is zich het imago van een grijze muis aan te meten.

Openen doet het huis met de dernière van het straffe Sprakeloos van Tom Lanoye:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

Meer info: www.degrotepost.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content