Paul Baeten

‘De boeken en de magazines die je leest, leiden in grote mate naar hetzelfde bedrijf’

Paul Baeten Columnist bij Knack Focus

Auteur P.B. Gronda vreest dat de klassieke mediagroepen geen lang leven meer beschoren zijn.

Mijn laatste twee romans werden na verschijnen verkocht aan de Duitse uitgeverij Luchterhand Literaturverlag. Dat is een literair fonds van bijna honderd jaar oud dat onder meer Günter Grass publiceerde en intussen honderden auteurs een mooi Duits huis biedt.

Luchterhand is sinds 2001 een onderdeel van het Amerikaanse Random House, de grootste uitgever in de wereld. Die nog niet groot genoeg was, blijkbaar, want in 2013 werd hij samengevoegd met het Britse Penguin Group. Dat maakte een monstergroep die meer dan 15.000 publicaties per jaar over meer dan 250 uitgeverijen en imprints verdeelt.

Nu denk je misschien: de Amerikanen en de Britten hebben dat samen mooi beklonken. Maar dan moet je weten dat die megagroep, die nu trouwens Penguin Random House heet, voor driekwart in handen is van het Duitse mediaconcern Bertelsmann.

Goed gedaan van die Duitsers, zo’n grote groep samenstellen. Verrassing echter: Penguin Random House is maar één van acht afdelingen binnen die groep.

Hoe lang gaan de echte giganten de klassieke mediagroepen nog respijt geven?

Bertelsmann bezit honderden bedrijven, waaronder, om maar iets te zeggen, Ligatus, dat op pakweg HLN.be min of meer gepersonaliseerde reclame je richting uit duwt die onder de eufemistische noemer ‘gesponsorde inhoud’ valt. Ligatus is eigendom van Gruner + Jahr, een uitgeversgroep van kranten en magazines en een van de grootste in haar soort. En een onderdeel van Bertelsmann.

Met andere woorden, de boeken en de magazines die je leest, leiden in grote mate al naar hetzelfde bedrijf. Komt daar nog de RTL Group bij – ja hoor, het zijn allemaal groups. RTL, dat is radiozenders en tv-kanalen in het grootste deel van Europa. In België vooral actief op de Franstalige markt, met een drietal tv-zenders en ongeveer evenveel op de radio, maar een heel grote speler in Duitsland, Nederland, Spanje en Frankrijk, met letterlijk tientallen kanalen. En RTL maakt ook zelf tv, daarvoor kocht het Fremantle op, het bedrijf achter onder andere X Factor en Idool, maar op zich vooral weer een verzamelnaam voor een hele lange lijst formats en productiehuisjes.

O ja… Bertelsmann zit ook nog redelijk hard in de muziek met BMG, dus elke keer als je de Stones, Lenny Kravitz, David Bowie of een paar honderd andere artiesten hoort, stroomt er geld naar hen.

Dat zal het wel zijn zeker? Nope. Ze doen ook aan al hun eigen diensten in IT, logistiek, drukkerijen en noem maar op. En ze hebben een eigen investeringsgroep. Uiteraard. Wie niet?

En dat alles is min of meer een gezellig familiebedrijf met – dat heeft de spitse lezer intussen opgevangen – redelijk wat geld en macht.

Heel die groep heeft een jaarlijkse omzet van een dikke 17 miljard euro. Dat is heel veel geld. Gigantisch veel. Onoverwinnelijk veel.

Behalve als de grote techbedrijven verdergaan met hun plannen om ‘ook eens aan tv en zo te doen’. Want weet je wat Apple per jaar verdient? Meer dan 233 miljard euro. Geen nood, ik heb het al uitgerekend: dat is meer dan 13 keer de hele Bertelsmann Group.

De vraag is dus niet of de klassieke mediagroepen kunnen overleven, maar hoe lang de echte giganten hen nog respijt gaan geven. Tschüss!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content