Bourgeois ontkent bescherming Schipdonkkanaal

De mogelijke bescherming van het Schipdonkkanaal als ‘ankerplaats’ wekt heel wat controverse op. Minister Bourgeois heeft de plannen intussen ontkend.

De Vlaamse dienst Ruimte en Erfgoed maakt een dossier klaar om de omgeving rond het Schipdonkkanaal te beschermen als ‘ankerplaats’, omdat ze behoort tot de mooiste landschappen van Vlaanderen. Dat meldden De Standaard en Het Nieuwsblad. Intussen heeft minister Bourgeois het bericht ontkend. Volgens hem zijn er geen plannen om het Schipdonkkanaal te beschermen.

De dienst wijst op de natuurpracht die de bomenrijen vormen langs het 56 kilometer lange kanaal. Een ‘ankerplaats’ moet zoveel mogelijk in zijn bestaande vorm bewaard blijven. Als de overheid er nog grote werkzaamheden wil doen, moet ze “zoveel mogelijk schadelijke ingrepen vermijden” of natuurcompensaties voorzien.

Dat Ruimte en Erfgoed net het Schipdonkkanaal uitkiest, is opmerkelijk. Er loopt ook al jaren een studie om het kanaal uit te graven en te verbreden. Dat zou ervoor moeten zorgen dat binnenschepen erop kunnen varen om zo vracht te vervoeren vanuit de haven van Zeebrugge naar het Europese binnenvaartnetwerk. Die grootschalige en ook fel gecontesteerde plannen lijken moeilijk verzoenbaar met de bescherming van het kanaal.

“Het is grof dat twee Vlaamse diensten elkaar tegenwerken met eigen studies”, zegt Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). Zij wil dat de Vlaamse regering nu snel beslist of dat bredere kanaal er nu komt of niet.

Logistieke poort

Ook Voka West-Vlaanderen reageert verbaasd op het voornemen van de Vlaamse dienst Ruimte en Erfgoed. Volgens de ondernemersorganisatie zou dat de verdere ontwikkeling van de Zeebrugse haven op de helling zetten en de mobiliteit tussen Zeebrugge en het hinterland hypothekeren.

Daarnaast benadrukt Voka het belang van een nieuwe verbinding via het water. “Vlaanderen roept zich uit tot logistieke poort van West-Europa, maar dan moeten we ook de goederen door die poort krijgen en daar de nodige beslissingen over durven nemen”, stelt algemeen directeur Hans Maertens. Hij vraagt daarom dat de Vlaamse regering snel een duidelijk standpunt inneemt over de kwestie.

Verwarring

Volgens het kabinet van Bourgeois is de verwarring wellicht ontstaan door het dossier ‘Damse Vaart en omliggende Polders en Kreken Lapscheure’, dat Ruimte en erfgoed momenteel voorbereidt. De Damse Vaart kruist het Schipdonkkanaal tussen Damme en Oostkerke, waardoor ongeveer 3,5 kilometer van dat kanaal in het voorstel van ankerplaats vervat is.

Daarnaast stelt Bourgeois ook dat een aanduiding als ankerplaats niet gelijk staat aan een bescherming als landschap. “Een ankerplaats is enkel de sectorale insteek van Onroerend Erfgoed ter voorbereiding van ruimtelijke planningsprocessen. Daarbij leggen alle beleidsvelden hun insteek op tafel en wordt een ruimtelijke afweging gemaakt.”

Bovendien heerst er volgens Bourgeois ook een misverstand over het zogenaamde “zorgplichtprincipe”. Dat principe houdt alleen in dat openbare besturen zo zorgvuldig mogelijk met de aanwezige erfgoedwaarden moeten omgaan. “Een ankerplaats is dus zeker geen voorafname op de ruimte. De aanduiding als ankerplaats zal de lopende MER procedure rond het Schipdonkkanaal niet doorkruisen,” besluit Bourgeois.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content