Belgische Piet Menu wordt artistiek directeur van Tilburgs Het Zuidelijk Toneel

Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Piet Menu wordt met ingang van september 2015 artistiek directeur van Het Zuidelijk Toneel (HZT). Hij volgt dan de huidige artistiek directeur Matthijs Rümke op die, vanwege gezondheidsredenen, per september 2015 stopt als artistiek directeur.

‘Ik wil de regionale met de landelijke en internationale werking verbinden en een andere relatie met het publiek aangaan’, aldus Piet Menu die zijn functie als artistiek directeur zal uitvoeren in de rol van intendant. Uniek in Nederland, waar de andere acht grote, door het Rijk gesubsidieerde gezelschappen – de gezelschappen die deel uitmaken van de zogeheten landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS) -, allemaal door een regisseur worden geleid, zoals bijvoorbeeld Toneelgroep Amsterdam dat geleid wordt door de Belg Ivo Van Hove.

Menu (1977, Roesbrugge) studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven en behaalde een Postgraduaat Journalistiek in Brussel. Hij was van 2003 tot 2008 programmeur podiumkunsten bij het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam, waar hij medebedenker en organisator was van verschillende activiteiten en festivals inzake theater, dans, performance, literatuur en nieuwe media. Van 2008 tot 2011 was Piet Menu artistiek leider van Huis van Bourgondië, een productiehuis voor theater en performance in Maastricht, en mede-artistiek leider van Festival Cement in ‘s-Hertogenbosch. Bij het Huis van Bourgondië zetten talenten als Sadettin Kirmiziyüz, Ilay den Boer, FC Bergman en Nick Steur hun eerste stappen in de theaterwereld. Sinds 2012 is Piet Menu algemeen directeur van het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. In die functie geeft hij Vlaamse kunst en cultuur zichtbaarheid door de Vlaams-Nederlandse samenwerking. Deze functie blijft hij uitvoeren tot zijn start als artistiek directeur van Het Zuidelijk Toneel in september 2015.

BRUGGENBOUWER

Vanaf dan wil hij zich voluit als intendant op laten merken die binnen het Zuidelijk Toneel vooral een gesprekspartner, een extern oog en een dramaturg van de kunstenaars wil zijn en buiten het Zuidelijk Toneel als een bruggenbouwer tussen publiek en kunstenaars maar evengoed tussen regio’s wil fungeren. Hij is stellig van plan jong Belgisch talent (ook) bij Het Zuidelijk Toneel onderdak te geven alsook intens samen te werken met het jeugdtheatergezelschap Theater Artemis uit Den Bosch. Zo wil hij opnieuw meer werk maken van de (inter)nationale werking en zichtbaarheid van dit Tilburgse theater dat de laatste jaren vooral opviel door zijn regionale werking en zijn wat te brave, grootse voorstellingen.

TIJD VOOR NIEUW VERHALEN

‘Het is tijden om de banden aan te halen’, erkent Menu, ‘in een samenleving die zowel een sociale als economische crisis doormaakt. Die twee kan je niet los zien van elkaar. Door samen te werken, zijn we ook tot meer in staat. Of, zoals mijn voorganger Eric Antonis (artistiek leider van Het Zuidelijk Toneel tussen 1988 en 1993) het formuleerde: ‘Ik kan Vlamingen helpen groter denken’.’ Menu wil zowel letterlijk en figuurlijk ruimte scheppen voor jonge en gevestigde kunstenaars om, samen met het publiek, nieuwe vormen van theater te ontdekken waar de locatie, de buren, de muziek, de kinderen of (waarom niet) de dieren een crucialere rol spelen. Eerder dan aan publieksbinding te doen (‘Is dat nog wel een term van deze tijd?’), wil hij elke voorstelling tot een gebeurtenis maken die zo veel mogelijk mensen willen beleven.

Met Piet Menu werpt Het Zuidelijk Toneel zich meer dan ooit op als een gezelschap dat nieuwe manieren wil vinden en uitproberen om verhalen te vertellen die wortelen in de realiteit maar de verbeelding en de hoop op een hechte, warme samenleving aanwakkeren.

Els Van Steenberghe

www.hzt.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content