Band van de Dag #102: Oscar & The Wolf

De winterse folkhusky’s zijn veranderd in sluipende wolven. Oscar & The Wolf waagt zich in een donker indie-r&b-bos, waarin ook bijvoorbeeld How To Dress Well ronddwaalt. Niet wat we verwacht hadden van het debuutalbum ‘Entity’ van de Belgische band, dat op het [PIAS]-label uitkomt. Dromerig en folky maakten plaats voor smerig en sexy.

In de zwart-wit clip van ‘Princes’ zien we een ietwat androgyne en voor de gelegenheid blonde Max Colombie, de bezieler van Oscar & The Wolf. Geen wollen truien, maar een wit hemd, hoedje en bow-tie. Zijn uiterlijk verklapt meteen de nieuwe muzikale richting. Ook de lichaamstaal en gezichtsuitdrukking zijn veranderd. Waar hij aanvankelijk nog emotioneel stond te schudden met lijdende, naar zijn borst geheven vuisten, verraadt zijn pose een zekere koelheid. “Uiteindelijk heeft ‘Princes’ de doorslag gegeven om een nieuwe richting in te slaan. Het moest niet meer zo serieus zijn als vroeger,” vertelt de zanger.

Gedaan met blèten Het dromerige gitaargetwinkel van de pre-‘Entity’ fase maakt plaats voor smerige elektronica, donkere synths en Arabisch aanvoelende klanken. “Ze klinken als de vuile liefdesbaby van Justin Timberlake en Lorde, die daarna opgroeide als BFF van MØ”, aldus de blog disconaiveté.com. Maar de ongrijpbare zangstem van weleer is er nog steeds, maakt u zich geen zorgen.

Oscar & The Wolf speelde al in het voorprogramma van indiekoning Ben Howard en artrocklegende Lou Reed. Met hun debuutplaat gaan ze meer de kant van die laatste op. “Die dramatische folkliefhebber die lag te blèten bij Bon Iver: dat ben ik niet meer. Ik wilde ook iets sexy’s doen. Iets sexy’s en donkers,” zegt Colombie in een interview met Knack Focus.

Een duik in het nachtleven

Colombie studeerde schilderkunst in Gent, maar gaf er de brui aan. “Ik zat toch meer met mijn gitaar in het atelier.” Hij verhuisde dan maar naar Brussel en dook in het ware clubleven. “Ik denk dat dat de voornaamste reden is van de ommezwaai. Ook is ‘Entity’ meer mijn ding. De vorige ep’s waren een groepsgebeuren, maar voor deze plaat wilde ik alles zelf doen. Samen aan een plaat schrijven, dat voelt toch altijd een beetje als samen een schilderij maken.” Live staat er natuurlijk wel nog een groep op het podium, bestaande uit hemzelf, bassist-elektronist Ozan Bozdag en drummer Claudio Arduini.

Het lot

Het jonge zangtalent heeft een levens- en artiestenvisie die hem naar beneden kan trekken. “Ik ben een lotsgelover. Ik heb drama nodig in mijn leven. Ik zoek naar dynamiek en hogere pieken. Misschien is dat mijn levensvisie. Ik vind het leven beter als het chaotisch en onzeker is. Ik ben liever interessant dan gelukkig.” Toch is ‘Entity’ minder zwaar dan zijn fatalistisch-dramatische opvattingen doen vermoeden. “Het artiestendom is perfect samengevat door David Byrne: ‘Stop Making Sense’. Als ‘Entity’ één ding bewijst, is het dat: je moet jezelf vooral niet te serieus nemen als muzikant,” legt hij uit.

Oscar & The Wolf sprokkelde al heel wat aandacht met de ep’s ‘Imagine Mountains’ en het in een verlaten kerk opgenomen ‘Summer Skin’, alsook met de singles ‘Pastures’ en ‘Orange Sky’. Naast Ben Howard en Lou Reed, deelden ze ook het podium met onder andere Warpaint, Villagers, Julia Stone, Tom Smith en Mogwai. Bekend zijn ze ook in Frankrijk, Engeland, Duitsland, Nederland, Zwitserland, waar ze al optraden op festivals zoals Eurosonic, One Of A Million en Pukkelpop. Op dat laatste zullen ze ook dit jaar weer aanwezig zijn. (SR)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content