Els Van Steenberghe
Adriaan Van den Hoof zegt foert
Adriaan Van den Hoof pleit voor een herwaardering van het woordje ‘foert’ in het grappige, van nostalgie doordrongen maar te vrijblijvende Hoogspanning.
The Play = Hoogspanning
Gezelschap = Adriaan Van den Hoof
In een zin = een deugddoende plezierreis doorheen het heden en naar het verleden. Alleen jammer dat Van den Hoof foert zegt tegen de speldenprikken en inzichten die cabaret tot meer maken dan een lollige podiumtrip van een navelstaarder.
Hoogtepunt = De scène waarin Van den Hoof tracht om op een elegante manier in een zitzak te zitten.
Score = * * *
Quote = ‘De doos waarin die zitzak zat, zit beter dan de zitzak zelf!’
Hij had geen betere titel kunnen kiezen. Alsof hij met vier vingers in twee stopcontacten heeft gekoterd, zó stuitert Adriaan Van den Hoof – in ruimtepak – de oogverblindend verlichte scène op om ze pas anderhalf uur later hijgend te verlaten. Al stuiterend en hijgend verprutst hij het startritme en wringt enkele grappen vakkundig de nek om. Ondanks die snertstart is Hoogspanning een deugddoende plezierreis doorheen het heden en naar het verleden. (Want ‘de toekomst is maar niks, ik kom er net vandaan’.)
‘Hoe ga je elegant in een zitzak zitten?’, ‘Welke klojo heeft de dubstep uitgevonden en hoe dans je op die muziek?’, ‘Waarom is praten met een rozijn ‘mindfull‘?’ en ‘Waar bevindt zich de Punica-oase?’. Dit zijn enkele van de vreemde vragen die de veertigjarige Van den Hoof zich stelt. De vragen verraden een opstoot van nostalgie. De antwoorden verpakt hij in stuiterende sketches waarin zelfrelativering en topamusement elkaar stevig omarmen.
Hij doet dat in een decor in een clean decor dat baadt in het flitslicht. Die glitterweelde oogt perfect in een stand-upcomedyshow maar niét in de voorstelling van iemand die zich profileert als een cabaretier/verhalenverteller. Ook de rode draad – ‘de toekomst is maar niks’ – is weinig meer dan een rode glitterstrik die Van den Hoof omheen zijn melancholische moppenkermis bindt. Zo volgt hij zijn advies aan het publiek op: ‘Zeg meer foert!’. In zijn geval: foert tegen de speldenprikken en inzichten die cabaret tot meer maken dan een lollige podiumtrip van een navelstaarder.
Els Van Steenberghe
De volledige recensie verschijnt op woensdag 5 december 2012 in Knack Focus.
Meer info: www.adriaanvandenhoof.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier