Voetbal is deze zomer niet de enige koning op tv

Ren Faire

Vijf goede redenen om deze zomer voor de televisie te hangen, ook als u niets met sport hebt.

HBO schudt het streaminglandschap dooreen

U kon de afgelopen weken HBO Max al gratis testen, vanaf 1 juli zet de streamingdienst officieel voet op Belgische bodem. Dat wordt niet alleen ­spannend voor Streamz, dat al zijn HBO-­titels het komende jaar ziet verdwijnen. Ook HBO zelf houdt de adem in. Het heeft er een opvallend ­karig jaar op zitten. Er waren niet ­alleen weinig nieuwe ­titels, blockbuster­reeksen ­(zoals True Detective en The ­Regime) veroorzaakten weinig ­deining. Volgens analisten zou HBO volgende maand op de derde plek eindigen qua aantal Emmy-­nominaties, de slechtste score sinds 1996. Het tweede seizoen van House of the Dragon (deze zomer nog zowel op Streamz als HBO) moet soelaas ­brengen, evenals het derde seizoen van het onderbelichte maar uitstekende bankiersdrama Industry (11.08).

De vraag is of de honk­vaste Vlaming bereid is om nog een streamingdienst ­erbij te nemen. Toch is er reden ­genoeg om het eens te wagen. Zeker als u houdt van ­bizarre televisie, bent u al ­enkele uren zoet met het inhalen van HBO’s voorjaarsreeksen. De geestige reisreportage Conan O’Brien Must Go is Vlaanderen vakantieland op paddo’s en toont onder meer hoe talkshowhost O’Brien in Noorwegen een hiphophit scoort met een hoog stem­metje. ­Fantasmas is het ­experimentele geesteskind van Julio Torres (de Nathan Fielder van gen Z): een fantasy­achtige sketchshow met gastrollen voor Paul ­Dano als vader in een affaire met een knalroze alien-handpop en Steve Buscemi als de avant-gardepersonificatie van de letter Q (die in tegenstelling tot X en Y ‘te vroeg in het alfabet komt’, tussen ‘alle andere meer toegankelijke letters’).

De gastrollen in Fantasmas: Paul Dano die affaire heeft met een knalroze alien-handpop en Steve Buscemi als de letter Q.


En onze ­persoonlijke ­favoriet: Ren Faire, een ­Succession waardige documentaire over de ­grootste ‘renaissance fair’ in de VS, een festival/markt in ­historische setting, soms de ­middeleeuwen, veelal de Engelse renaissance. De reeks, die er ook esthetisch mag zijn (en geproduceerd is door de Safdie-broers), draait om de opvolging van ‘King George’. Dat 86-­jarige ­excentrieke hoofd van de Texas ­Renaissance Fair heeft beslist om over negen jaar te sterven en wil tot dan nog ­genieten van zijn vrije tijd (hij is een ­sugar daddy die zijn zwaard ‘Leonard’ noemt). Drie van zijn werknemers azen op de troon. Darla Smith is de competente ­coördinator van de verkoopstandjes. De onder­danige Jeff Baldwin ­incarneerde in een vorig leven Shrek op de fairs en werkte zich zich later op tot general manager. De aan energiedrankjes verslaafde ­kapitalist Louie ‘Lord of the Corn’ ­Migliaccio bouwde een imperium uit met zijn popcornkraam en maakt pop­parodieën over popcorn. ‘We built this city on kettle corn’ is een oorwurm. U kunt gerust zijn: HBO maakt nog steeds uitzonderlijk goede televisie.

The Bear serveert een sterrenmaaltijd

Ondanks dat The Bear zich in het tweede seizoen ­bijna uitsluitend op een ­hectische werf afspeelde, was de reeks nog verrukkelijker dan voorheen. Daarmee doelen we niet alleen op Marcus’ Snickers­reep met munt­smaak (als iemand ons dat recept kan ­sturen, graag). Door de ­keuken te verlaten en zich te verdiepen in elk personeelslid van het ­restaurant hield The Bear perfect de balans tussen licht en donker en ­presenteerde de reeks zich als een volmaakt troostmaal. In het derde seizoen (Disney+, 17.07) staat Carmy ­(Jeremy Allen White) opnieuw ­achter de potten en navigeert hij in zijn net-nietrelatie met Claire. Kan niet anders dan Michelin­sterwaardig ­worden. Carmy is overigens niet de enige beer die u zult zien vloeken op uw scherm. ­Vanaf 1 juli krijgt de grof­gebekte beer Ted (Streamz) een zeven­delige prequel over hoe het is om met je ­pratende knuffelbeer naar de middelbare school te gaan. Blijkt niet zo verschillend van ­optrekken met andere ­vervelende pubers.

The Bear © Chuck Hodes

U kunt weer naarstig eilandhoppen.

Voor wie zich geen vlieg­ticket naar de Maldiven kan veroor­loven, is er ­iedere ­zomer wel het een of ­andere eiland dat u in uw comfy chair ­ontvangt. De ­voorbije jaren was er ­Temptation ­Island en Love ­Island. Volgend jaar komt Hulu met Virgin Island – voor maagden die hun ­bloemetje willen laten plukken op tv. Maar voor we bloot­gesteld worden aan dat uiterst ­bedenkelijke programma, is er eerst nog de Neder­vlaamse editie van Fboy Island (Streamz, 15.08), waarin drie begeerlijke singles naar een eiland ­trekken vol ‘nice guys’ en gemene ‘fuck boys’. Het moet een soort De mol meets Blind Date worden: het is aan de drie vrouwen – en Jani Kazaltzis in een strandshort – om te achterhalen wie het hart op de juiste plek heeft.

Fboy Island moet een soort De mol meets Blind Date worden, met Jani Kazaltzis in een strandshort.

Speelt zich eveneens af op een soort eiland: de ­langverwachte reünie­special 20 jaar Het eiland (Streamz, 11.07). Daarvoor werd de ­originele cast aan een tafel samengebracht om ­herinneringen op te halen en nog eens luidop ‘zever, ­gezever!’ en ‘Zijt gij ne porno­mens, Guido?’ te zeggen. Om de lach der dwazen mee te lachen.

Disney+ en Netflix geven u (niet zo betrouwbare) geschiedenislessen.

Nu de put van hedendaags ­intellectueel eigendom ­stilaan uitgeadapteerd is (ter illustratie: Netflix lanceert 12 juli Exploding Kittens, een adaptatie van de party­game), moet de entertainment­industrie haar ideeën elders halen. In het jaar 72 na ­Christus, bijvoorbeeld. In Those about to Die ­(Disney+, 17.07) hijst de 86-jarige ­Anthony Hopkins zich in een toga als keizer ­Vespasianus, de man die het Colosseum liet bouwen en daarmee tot op vandaag de Italiaanse staatskas vult. De reeks speelt zich af achter de schermen van de ‘corrupte wereld’ van de gladiatorenspelen en stak net zoveel budget in epische gevechten tussen slaven en tijgers als de steek­spelletjes onder de elite. Een soort van Game of Thrones, dus, maar zonder draken en wel nog steeds met Iwan Rheon, die u in Westeros kende als Ramsay Bolton (de bruut die Theon Greyjoys ‘worst’ opat) en zich in Rome ook bepaald niet lijkt te gedragen. Een ­prima opwarmer voor wie niet kan wachten om deze herfst Paul Mescal en Pedro Pascal in korte tuniekjes te zien in Gladiator 2.

Those about to Die, met Anthony Hopkins, wordt een soort Game of Thrones, maar zonder draken.

Minder ver in de tijd ­spelen zich de – minder ­historisch correcte – ­reeksen My Lady Jane (Prime, 27.06) en The Decameron ­(Netflix, 25.07) af. De ­eerste is een ­nogal vrije revisie van het lot van de zestiende-­eeuwse ­Lady Jane Grey, die op haar vijftiende ­negen ­dagen ­koningin was en nog geen jaar ­later ­onthoofd werd. In deze versie heeft ze tijd­genoten die in ­beren ­veranderen. ­Netflix ­adapteert dan weer zijn ­oudste literaire werk tot dusver: ­Boccaccio’s Il ­Decamerone, over geile ­nonnen en ­andere ­ondeugende ­Italianen tijdens een veertiende-eeuwse pest­epidemie. Pasolini nam die in 1971 al eens onder ­handen, dit keer is het aan ­Kathleen ­Jordan (Teenage ­Bounty ­Hunters) en Jenji ­Kohan, de maker van ­Orange Is the New Black. Zij beloven er een ­soapy zwarte ­komedie van te ­maken, met in de hoofd­rollen ­uit­sluitend de ­excentriekste vrouwen uit uw favoriete series: Zosia ­Mamet ­(Shoshanna uit Girls), Tanya Reynolds (Lily uit Sex ­Education) en Saoirse-Monica Jackson (Erin uit Derry Girls). Nu al garant voor de wildste bacchanalen van de zomer – buiten Dour dan.

The Decameron © Netflix

Uw favoriete series en acteurs keren terug.

Ook deze zomer grijpen de meeste streamingdiensten vooral terug naar namen die hun waarde al eerder bewezen hebben. In Emily in ­Paris ­(Netflix, 15.08) moet Lily ­Collins opnieuw de ­merde in haar liefdes­leven opkuisen. ­Cobra Kai ­(Netflix, 18.07) karate­kickt zich naar zijn ­zesde en ­laatste ­seizoen, ­Only ­Murders in the Building ­(Disney+, 27.08) ­rakelt voor zijn ­vierde ­seizoen Eva ­Longoria op. En in het vierde seizoen van Umbrella Academy (Netflix, 08.08) mogen Elliot Page en zijn vrienden nog een laatste keer de wereld redden.

Lady in the Lake

Apple TV+ zet zijn geld in op bekende gezichten in ­adaptaties van geliefde ­werken: Natalie Portman maakt haar tv-debuut met de feministische noirthriller ­Lady in the Lake (19.07), Friends-­actrice Lisa Kudrow speelt de hoofdrol in tijdreisreeks Time Bandits (24.07) en Holly­woodrebel Vince Vaughn is het gezicht van Bad Monkey (14.08), de nieuwe comedyreeks van Ted Lasso-maker Bill Lawrence. Kunt u nooit helemaal mee missen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content