Vlaamse tv-makers beginnen productiehuis in Nederland
De Vlaamse productiehuizen Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten samen een nieuw productiehuis op in Nederland. Fabiola, zoals het heet, zal Vlaamse formats maken voor Nederlandse tv-zenders. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws dinsdag en wordt bevestigd in een persbericht.
Vlaamse tv-programma’s zijn al een tijdje in trek in Nederland. Daar zonden ze eigen versies uit van De slimste mens, Mag ik u kussen?, De Mol en recentelijk nog Hotel Römantiek en Sorry voor alles. De Vlaamse productiehuizen verkochten daarvoor licenties aan hun Nederlandse collega’s.
Maar Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media nemen het heft in eigen handen. ‘We gaan eigen programma’s ontwikkelen voor de Nederlandse markt en ook exclusief de formats van de drie Vlaamse producenten aanbieden en produceren in Nederland’, luidt het in het persbericht.
De drie productiehuizen en hun successen
Woestijnvis (sinds 1997):De slimste mens ter wereld, Man bijt hond, In de gloria, De mol, Callboys…
De Mensen (sinds 2001):Spitsbroers, Reizen Waes, Chaussée d’ Amour, Beau Séjour, Tytgat Chocolat, Blokken, Generatie B…
Lecter Media (sinds 2016): Over winnaars, Project Axel, Groeten uit…
Op de Belgische markt zijn de drie concurrenten van elkaar, maar in Nederland wordt er samengewerkt. ‘Het is tekenend voor het respect dat deze Vlaamse producenten voor elkaar hebben’, zegt de directeur van Fabiola, Robert van den Bogaard, één van de voormalige oprichters van Eyeworks.
Volgens hem bestonden er individuele plannen om naar Nederland te trekken, maar maakt een samenwerking hen sterker. ‘Met de samenwerking verandert er niets aan de situatie in thuisland België, noch in andere landen buiten Europa’, klinkt het.
In eerste instantie gaat het om het herwerken van Vlaamse formats voor de Nederlandse markt, maar van den Bogaard sluit niet uit dat Fabiola in de toekomst ook nieuwe programma’s gaat maken, die dan weer zouden kunnen geëxporteerd worden naar de Vlaamse zenders. Door zelf in Nederland te produceren in plaats van enkel formats te verkopen, hoopt men aan kwaliteitsbewaking te doen.
‘We hopen dichter bij het DNA van het origineel te blijven’, illustreert de directeur. Hij wijst hiervoor naar het atypische karakter van de Vlaamse mediamarkt, waar in tegenstelling tot de rest van Europa minder televisieprogramma’s worden geïmporteerd en meer eigen creativiteit wordt aangeboord. ‘Dat bewijzen ook de jongste Emmy-nominaties voor Callboys en Sorry voor alles.
De drie productiehuizen zullen elk een derde van de aandelen in Fabiola controleren. Het eerste programma dat Fabiola zal produceren is Groeten uit van Lecter Media, dat met succes op VTM liep. Dat programma zal begin volgend jaar te zien zijn op RTL4.
Het kantoor van Fabiola komt in Amsterdam. Naast Robert van den Bogaard als directeur, neemt ook producent Pieter van Eekelen (creatief directeur van Eyeworks International) de leiding op zich. Zij krijgen een team van programmamakers naast zich, dat creatieve ondersteuning krijgt vanuit ons land.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier