Recensie ‘Plan B’: Gaandeweg enerverend

De eerste aflevering van humaninterestmagazine Plan B was zo ‘authentiek’, ‘warm’ en ‘echt’ dat het op de zenuwen begon te werken.

Elke weekdag, 18.30 (op vrijdag om 19.15) – VIER *

Quote: ‘Je wilt toch altijd de laatste druppel uit het seizoen persen.’ Tuinier Wim, als hij halverwege september nog radijsjes zaait. We helpen hem hopen op een mooie ‘Indian Summer’.

Authenticiteit, warmte, echtheid, dat zijn de ordewoorden in veel nieuwe tv-programma’s dit najaar. Nu de retrorage volop woedt in de maatschappij en iedereen kookt met zelf geteelde groenten en de huiskamer inricht met gerestaureerde kastjes uit grootmoeders tijd, willen ook de zenders daarop inspelen.

We hebben al ‘authentieke’ tv-koks als Jeroen Meus en Sofie Dumont en vanaf deze week komen ook de ‘Flemish Primitives’ in Man Bijt Hond hun ding doen. Eén begint binnenkort dan weer met knutselprogramma Fabriek Romantiek, waarin Eva Daeleman en ontwerpster Caroline Verbrugghe interieurtips geven en Vitaya laat in Rok en Rol ‘creatieve duizendpoot en blogster’ Karolien Verbanck op het publiek los.

Ook VIER draagt zijn steentje bij met het nieuwe Plan B, een humaninterestmagazine dat de gewone Vlaming inspiratie wil geven om het dagelijkse leven wat op te fleuren. Eigenlijk lijkt Plan B een soort synthese van alle andere gelijkaardige programma’s, met onder meer een rubriek over het aanleggen van een moestuin, een item waarin een loft ingericht wordt met een beperkt budget en een dagelijkse kooktip.

Het is ook, zoals je mag verwachten van een reeks met zo’n nostalgische inslag, ‘slow television’, met veel sfeervolle beelden van Wim die mest aanvoert voor zijn nieuwe moestuin of de handige Titus De Voogdt die met een oude zetel zeult.

We zullen allerminst ontkennen dat Plan B goed gemaakt is: je zag in de eerste aflevering duidelijk dat er mensen achter zitten die weten hoe je een verhaal moet vertellen en hoe je iets op een mooie manier kunt monteren. En toch hebben we ons gaandeweg zitten ergeren aan het programma, omdat het zo hard zijn best doet om alle juiste authentieke snaren te bespelen.

Natuurlijk schuimt De Voogdt kringloopwinkels af op zoek naar oude lampenkappen; natuurlijk draaide de eerste kooktip rond een in onbruik geraakte groente – koolrabi – en had Wim pastinaak – zowat de ‘poster boy’ van de vergeten groenten – in zijn tuin staan; en natuurlijk werden de sfeervolle beelden ondersteund door de juiste folkrockgroepjes.

Het gevolg was dat alleen de twee mannen die in de afsluitende rubriek ‘Gratis’ hun dakpannen kwamen weggeven echt ‘echt’ overkwamen, en al de rest bedacht leek door een marketingbureau voor hipsters.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content