‘Mannen zijn leuker als er een vrouw bij zit’: een dag in het spoor van Danira Boukhriss Terkessidis
Er valt wel wat te beleven in de coulissen van Vandaag, de nieuwe talkshow van Eén met Danira Boukhriss Terkessidis als gastvrouw. Dit hebben wij er voor u uitgepikt.
‘Heeft er hier iemand een Dafalgan?’
Danira Boukhriss Terkessidis staat al klaar aan de autocue wanneer ze het via haar oortje aan haar crew vraagt.
‘Van Dafalgan word je slaperig, Danira. Niet doen’, waarschuwt haar eindredacteur vanuit ‘de kar’, het net buiten de gebouwen van de VRT geposteerde busje waarin de beeldmontage verzorgd wordt en er rechtstreekse aanwijzingen aan de talkshowhost kunnen worden gegeven.
‘Liever dat dan die keel- en hoofdpijn’, zegt ze terwijl ze de pijnstiller aanneemt en zonder verpinken doorslikt. ‘Ik drink zo meteen nog wel een Nalu’ke.‘
Amai, goed gedaan, zeker voor een eerste keer”, zeiden veel mensen me. Met die “voor een eerste keer” stel ik mezelf niet tevreden.
Het is donderdagavond 27 september. Danira Boukhriss Terkessidis en haar ploeg staan op het punt aflevering zestien van Vandaag in te blikken, het praatprogramma dat begin vorige maand Van Gils & gasten opvolgde in het laatavondblok van Eén. Na de uitzending van vanavond zullen vier van de acht weken verstreken zijn, dan is het eerste seizoen precies halfweg. En dan kunnen er dus al eens vermoeidheidsverschijnselen de kop opsteken. Zeker als u weet dat Boukhriss Terkessidis van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat in de weer is met de talkshow waaraan ze niet haar naam maar wel haar gezicht en haar stem verleent.
Dat gaat ongeveer zo:
Om 8.30 uur staat ze op en checkt ze het nieuws.
Om 9.30 uur belt ze met haar eindredacteur om de potentiële onderwerpen van de dag door te spreken.
Om 11 uur stapt ze in de auto.
Om 11.30 uur arriveert ze aan de VRT, tegenwoordig meer nog dan haar eigen appartement langs het kanaal van Vilvoorde haar thuis.
Om 12 uur duikt ze in de dossiers van de dag en zet ze die naar haar hand.
Om 14 uur gaat ze naar de make-up, want in de namiddag heeft ze het daar te druk voor.
Om 15 uur hervat ze de interviewvoorbereidingen.
Om 16 uur controleert ze het nieuwsoverzicht – ‘er was nog veel ander nieuws vandaag, dit hebben wij er voor u uitgepikt’, dat gedeelte.
Om 18 uur onderwerpt ze zich aan wat men in tv-jargon de ’technische doorloop’ noemt, waarbij de voornaamste items nog eens nauwgezet overlopen worden.
Om 19 uur voert ze de laatste aanpassingen aan de scenario’s van die items door.
Om 20.15 uur neemt ze opnieuw plaats in de make-upstoel voor de finale retouches.
Om 20.45 uur slaat ze een babbeltje met de gasten die ze enkele ogenblikken later aan haar tafel zal uitnodigen.
Om 20.55 uur begeeft ze zich naar de opnamestudio, waar ze het publiek verwelkomt en het in één adem ook opwarmt, Sven De Leijer-stijl.
Om 21.15 uur start de opname en wurmt ze zich door de integrale aflevering. In één ruk, want ook al gaat Vandaag pas een uurtje later op antenne, van montage is geen sprake.
Om 22 uur beëindigt ze de uitzending.
Om 23 uur rijdt ze, na een laatste korte bedankje aan het adres van haar gasten, terug naar huis, de kakelverse aflevering nog één keer opnieuw afspelend in haar hoofd.
Om 23.30 uur komt ze terug thuis.
Ik heb het gevoel dat het bon ton geworden is om alles wat Eén maakt, alles wat door de grote massa goed bevonden wordt, af te kraken.
Wanneer Boukhriss Terkessidis u de komende week na een uurtje schijnbaar gezellig tafelen en keuvelen weer eens met de haar kenmerkende ‘ciao’ de nacht in stuurt, bedenk dan even dat ze er op dat moment een werkdag van vijftien uur op heeft zitten.
***
‘Weet ze waar ze aan begint?’ Bezorgdheid alom toen medio juni aangekondigd werd dat de nog altijd maar 29-jarige Danira Boukhriss Terkessidis de nieuwe laatavondtalkshow van Eén zou gaan presenteren. Dus vragen we haar eerder die donderdag, net voor we samen het voor schermgezichten voorbehouden gedeelte van de VRT-parking op rijden:
Wist je waar je aan begon?
Danira Boukhriss Terkessidis: Ik wist dat het zwaar zou worden en dat er een bepaalde verantwoordelijkheid op mijn schouders zou rusten, ja. Want ondanks het feit dat Vandaag niet in primetime wordt uitgezonden en het dus niet het grote kijkcijferkanon is, wordt de talkshow door mensen van buitenaf wel beschouwd als een heel belangrijk programma, en word ik gezien als ‘het meiske dat ocharme helemaal alleen de avond van Eén moet dragen’. Maar dat is niet waar ik schrik voor had. Uiteraard had ik een gemengd gevoel van goesting en faalangst toen ik eraan begon, maar ik kan mezelf goed inschatten en wist wat dit inhield. Wat ik dan weer nooit had kunnen voorspellen, is hoe mentaal slopend het is om talkshowhost te zijn, om je elke dag in iets geheel nieuws te moeten verdiepen. Als ik niet aan het slapen ben, ben ik met deze show bezig. Zestien uur op vierentwintig. Dat heeft als gevolg dat mijn hoofd echt vol zit op vrijdag, de enige weekdag waarop er geen uitzending is. Dan ben ik mentaal verzadigd en krijg ik het simpelste boekske nog niet doorploegd zonder elke zin vier keer opnieuw te moeten lezen. Dat had ik onderschat, zwáár onderschat. In die zin wist ik niet waar ik aan begon.
Wie jou op Instagram volgt, heeft al gemerkt dat je tussen de opnames door weleens op Lizzo danst of een champagneglas Kim Kardashian-gewijs op je derrière laat balanceren. Maar tijdens de eerste uitzendingen verraadde je lichaamstaal toch vooral stress.
Boukhriss Terkessidis:Je bedoelt het gefriemel met de handjes? (lacht)
En het geschuifel op je stoel.
Boukhriss Terkessidis:Dat doe ik nog, schuifelen op mijn stoel, maar dan wel eerder uit enthousiasme dan uit zenuwachtigheid. Ik zal niet ontkennen dat ik de eerste avond echt wel veel stress had. Toen voelde ik een enorme druk. Ook al hadden noch mijn redacteurs noch mijn bazen me die druk opgelegd, toch leek het alsof de hele wereld zat mee te kijken en zich zat af te vragen hoe ik het er van af zou brengen. Het enige wat ik kon denken, was: ‘Ik moet het hier en nu waarmaken.’ Toen ik eenmaal aan tafel zat, viel die stress van me af, maar als ik heel eerlijk moet zijn zou ik de eerste twee afleveringen graag opnieuw doen. Dat is de vloek van de allereerste, hè. Je kunt vooraf zo veel testen als je wilt, een échte uitzending met écht publiek is toch nog wat anders. De routine die er ondertussen wel is, zat er toen nog niet in, en ik had mijn toon misschien nog niet helemaal gevonden. Iedereen was content, hoor, daar niet van. ‘Amai, goed gedaan, zeker voor een eerste keer’, zeiden veel mensen me. Maar met die ‘voor een eerste keer’ stel ik mezelf niet tevreden. Het moet gewoon goed zijn, punt.
’s Nachts kijk ik nog tot half twee naar breinloze televisie: Workin’ Moms, Friends, de slechtste Idool-audities, epic fails… Dat zijn de enige uren die ik nog voor mezelf heb.
Lieven Van Gils, Phara de Aguirre, Kathleen Cools: ze hebben je vooraf allemaal gezegd dat je na een slechte aflevering tijdens de rit naar huis kwaad mag zijn op jezelf, maar dat je het daarna moet loslaten. Lukt dat jou?
Boukhriss Terkessidis: De eerste twee weken niet, maar dat had niks met goeie of slechte afleveringen te maken. Toen kon ik gewoon níéts van me afzetten. Je moet weten dat ik na elke uitzending stijf sta van de adrenaline en ik twee, drie uur nodig heb om te acclimatiseren. En de eerste week voelde ik dan ook nog eens de nood om elke aflevering meteen te gaan evalueren: wat vonden we ervan, welke keuzes hebben we gemaakt, wat was goed en wat minder? Dat heb ik intussen afgeleerd, want het is eigenlijk niet gezond. Je moet aan zelfevaluatie doen, tuurlijk wel, maar tien minuten na een uitzending is dat niet het beste idee.
De laatste twee weken lukt het me wél om mijn hoofd leeg te maken zodra ik mijn appartement ben binnengestapt. Dan kom ik om half twaalf thuis en kijk ik nog tot half twee ’s nachts naar breinloze televisie. Workin’ Moms, The Fresh Prince of Bel-Air, Friends, maar evengoed compilaties van de slechtste Idool-audities of YouTube-video’s met epic fails. Alles is goed, als het maar luchtig is.
Ik een piekeraar? Amai nog niet. Een vriendin was ooit één dag lastig omdat ik haar verjaardagsfeestje gemist had, ik heb me een jáár schuldig gevoeld.
Epic fails, want het kan altijd nog erger dan bij jou aan tafel?
Boukhriss Terkessidis: Haha, zo is het. Nee, ik moet gewoon goed kunnen lachen, me ontspannen, er eventueel nog een hapje bij eten. Die twee uur tussen half twaalf en half twee zijn de enige die ik voor mezelf heb. Naar De afspraak of Terzake mag je me dan niet meer laten kijken. Dat zou me te veel aan mijn eigen show doen denken. Dat haal ik de volgende dag dan wel in.
Ben jij een piekeraar?
Boukhriss Terkessidis:Amai nog niet. Ik kan nu iets plagerigs tegen jou zeggen, en als ik nog maar lichtjes merk dat dat niet in goede aarde valt, zal ik daar nog dagen mee in mijn kop zitten, terwijl jij dat bij het scheiden van onze wegen allicht alweer vergeten zal zijn. Het gebeurt weleens dat ik de dag na een uitzending op de redactie kom en vraag: ‘Ik heb na de show gisteren een mopje verteld aan een van onze gasten maar die lachte niet echt. Die zal dat toch niet slecht opgenomen hebben, hè?’ Ik kan dan echt in overdrive gaan, en zal het pas loslaten nadat iemand me heeft gezegd: ‘Danira, het is niet erg.’ In de privésfeer is het net hetzelfde. Ik ben ooit niet naar het verjaardagsfeestje van een vriendin gegaan omdat ik op dat moment in een andere stad was, er een WK-match van de Rode Duivels op groot scherm bezig was en het simpelweg makkelijker was om daar te blijven dan om me nog met de trein te verplaatsen. Die vriendin was één dag lastig, ik heb mij er een heel jáár schuldig over gevoeld. Tot op haar volgende verjaardagsfeestje, toen was ik er als eerste en ben ik tot het laatst gebleven. (lacht)
Het vreemde is: ik had verwacht dat ik me bij dit programma kapot zou piekeren, dat elke nacht een slapeloze zou worden. Maar eigenlijk is het omgekeerde waar. Ik leer net te relativeren, want zodra een uitzending erop zit, is het te laat om nog extra vragen te stellen of nodeloos over iets te blijven piekeren, en de dag erna is er alweer een nieuwe aflevering. Bovendien ben ik tegenwoordig na elke show zo moe dat ik slaap als een baby.
***
‘Hoe seutig zag ik eruit met dat blazerke en dat bloesje!’ lacht Danira Boukhriss Terkessidis wanneer we op de redactie van Vandaag aankomen. Ze wijst naar een ingelijste affiche van een oude VRT-verkiezingsshow die achteraan in haar bureau ophangt. Haar vijf jaar jongere zelf is erop te zien. Het citaat dat erbij staat, luidt: ‘Ik stel de stoute vragen die jongeren ook zouden willen stellen.’
‘Dat was in mei 2014. Ik moest nog 24 worden’, zegt ze. ‘Ik was een van de jonge VRT-gezichten die voor VK14 een dag op pad mochten met militanten van politieke partijen. Daarvoor had ik al voor Vlaanderen vakantieland, Het journaal en Login gewerkt, maar dat was de eerste keer dat ik als reporter ook echt vol in beeld mocht komen, diepgaande vragen stellen, televísie maken. Ik merkte dat ik het leuk vond om met bekende en minder bekende mensen te praten, zowel over hun werk als over hun hobby’s. Eigenlijk is het toen voor mij allemaal begonnen.’
Niet veel later – na een veelbesproken passage in De slimste mens ter wereld, waarin ze in 2015 tweede werd – volgde Over eten, haar voedingsprogramma aan de zijde van Kobe Ilsen dat drie seizoenen gelopen heeft. In 2017 kwam daar de reboot van Steracteur sterartiest bij, die ze samen met Peter Van de Veire aan elkaar praatte. En het heeft blijkbaar niet veel gescheeld of ze had dat jaar óók een week lang Danira & gasten gepresenteerd.
Eigenlijk is de VRT je stiekem al een hele tijd aan het klaarstomen voor een talkshow?
Boukhriss Terkessidis: Lieven was soms tot vijftien weken aan een stuk met Van Gils & gasten bezig. Dat is bijna het dubbele van mij nu. Hoe die man dat volhield, weet ik niet. Ik verdenk hem ervan over superkrachten te beschikken. (lacht) Enfin, ik geloof dat Eén hem toen af en toe een weekje vrijaf wilde gunnen, en dat het Lieven zelf was die mocht kiezen wie er dan op zijn stoel mocht zitten. Cath Luyten en Bart Peeters, bijvoorbeeld. En ik. Lieven steunde mij al van bij het begin en wilde graag dat ik het eens probeerde. Dus heb ik een pilotaflevering gedraaid, in het decor van Van Gils & gasten en onder de naam Danira & gasten. Gewoon, om te zien of ik het zou kunnen. Ik stond bijlange nog niet zo ver als nu, maar het moet ergens toch al in mij gezeten hebben, want het was echt wel de bedoeling dat ik Van Gils een weekje zou vervangen. Maar omdat ik uitgerekend in die week zwaar ziek ben geworden en ik al midden in de opnames van het tweede seizoen van Over eten zat, heb ik last minute moeten afhaken.
Het zou toch heel raar zijn als ik Nora Gharib zou vragen: “Was jij als Marokkaanse wel thuis in de Belgische muziek?” Aan dj Black Mamba vraag je ook niet: “Noem jij jezelf Black Mamba omdat je black bent?
Voelde je tijdens die proefopname al: talkshowhost zijn ligt me wel?
Boukhriss Terkessidis: Ik heb me alleszins heel goed geamuseerd. Héél rouwig was ik er niet om dat dat niet is kunnen doorgaan, al vond ik het ergens wel jammer. Toen ze me wat later voor Vandaag vroegen, dacht ik: ‘Allez, het komt er dan toch nog van. En niet voor één, maar voor acht weken.’ (lacht)
Wanneer hebben ze eigenlijk voor het eerst aan je mouw getrokken voor Vandaag?
Boukhriss Terkessidis: In januari of februari van dit jaar. Ik zat samen met mijn bazen bij Eén, in de veronder stelling dat we het over een nieuw seizoen van Over eten gingen hebben. Tot ze plots zeiden: ‘Lieven heeft aangegeven dat hij wil stoppen met Van Gils & gasten en we willen jou als host van onze nieuwe talkshow.’ Waarop ik: ‘Huh, íkke?’ Ik was zo verbouwereerd dat ik niet eens enthousiast kon zijn. Ik ben thuisgekomen en heb het meteen aan mijn vriend Will (Michiels, beter bekend als rapper TheColorGrey, nvdr.) verteld. ‘Ja, duh, je moet dat doen’, reageerde hij. Ook mijn mama (reportagemaakster Koula Terkessidis, nvdr.), die zelf bakken tv-ervaring heeft en mij door en door kent, vond dat ik ervoor moest gaan. ‘Je hebt nog veel werk, ‘ zei ze, ‘maar dit is de logische volgende stap. Jij gaat dat kunnen.’ Toen ik haar zegen had, heb ik naar netmanager Olivier Goris gebeld. Om me te verontschuldigen voor mijn onwennige eerste reactie – de piekeraar in mij weer, hè – en om te zeggen dat ik het graag wilde proberen.
Jullie hebben dit programma lang en hard voorbereid, in een eerste fase in de studio van Extra Time. Hoe was het om warm te draaien onder de alziende ogen van Vincent Kompany en Jan Ceulemans, de stervoetballers die er het decor sieren?
Boukhriss Terkessidis: Ik zou liever hebben dat Kompany me eens in het écht in de ogen kijkt, maar voorlopig heb ik hem nog niet in mijn show gekregen. (lacht) Als ik iets doe, wil ik het goed doen, dus we hebben inderdaad enkele keren proefgedraaid. Dat begon met voorzichtige één-op-ééngesprekjes – zo hebben we er een achttal gedaan. Vervolgens kwamen daar nog een stuk of vier, vijf volle tafels bij. Aangezien je afhankelijk bent van het nieuws van de dag, kun je zo’n talkshow natuurlijk nooit helemaal voorbereiden, maar de routine van het interviewen wilde ik toch wel in de vingers krijgen. En verder mocht ik op basis van die tests zelf aangeven wanneer ik me er helemaal klaar voor voelde. Het was pas in augustus dat ik definitief heb gezegd: ‘Oké, mannen, we gaan voor 2 september.’
***
‘Wat comédienne Serine Ayari van de politiek vindt, vind ik in deze minder belangrijk.’ ‘Bij dat filmpje van Michael Van Peel zou ik eruit gaan na de anus met tanden.’ ‘En als we het dan toch over vijftig jaar Abbey Road van de Beatles hebben, ga ik toch die mop vertellen over waarom de Beatles nooit wiezen speelden… Want PaulMcKaartnie.’ Niet alleen voor, maar ook achter de schermen van Vandaag heeft Danira Boukhriss Terkessidis het laatste woord. Ook al bereiden haar redacteurs en producers – stuk voor stuk ervaren rotten die de knepen van het talkshowvak leerden bij Van Gils & gasten, De afspraak, Café Corsari of op de radio – alles zo veel mogelijk voor, elk stukje gespreksstof, elk clipje passeert voor de uitzending nog langs haar. Voelt zij het niet, dan gaat het er onherroepelijk uit. ‘Als er dan iets mislukt, kan ik enkel kwaad zijn op mezelf’, legt ze uit. ‘Ik zou het verschrikkelijk vinden om de schuld op iemand af te moeten schuiven.’
Je verregaande betrokkenheid doet vermoeden dat niet alleen de kritiek die er in het begin op jou als presentatrice geweest is hard aangekomen moet zijn, maar ook die op Het Format.
Boukhriss Terkessidis: Natuurlijk. Goh, ja, ik kan daar kort over zijn: de beste stuurlui staan aan wal, hè. Iedereen mag een mening hebben en ik wil daar ook waarde aan hechten – dat wil ik heel duidelijk benadrukken – maar tegelijkertijd vind ik het een beetje jammer dat een programma dat zich in het begin duidelijk nog wat moet zetten al meteen wordt afgeschoten. Ik heb het gevoel dat het bon ton geworden is om alles wat Eén maakt, alles wat door de grote massa goed bevonden wordt, af te kraken. Alsof je als recensent niet geloofwaardig bent als je iets positiefs schrijft en je er dan maar een sport van maakt om zo negatief en zuur mogelijk te zijn. Nu ja, ik maak geen televisie voor recensenten, maar voor de gewone mensen die thuiskomen na een zware dag werken, zich willen ontspannen en nog wat nieuws willen meepikken.
In De Morgen benadrukte juriste Yousra Benfquih dan weer dat Vandaag wel degelijk vernieuwend is, alleen al omdat jij een tafelgast als Nora Gharib ‘in geen enkel opzicht aanspreekt op haar origine’. Bewust of eerder vanzelfsprekend?
Boukhriss Terkessidis: Het kwam niet in mij op om een vraag te stellen over Nora’s roots, nee. Ik denk dat iedereen intussen wel weet wie zij is, en ze zat hier tenslotte om het programma Merci voor de muziek aan te kondigen. Dan zou het toch heel raar zijn als ik zou vragen: ‘Was jij als Marokkaanse wel thuis in de Belgische muziek, Nora?’ Aan dj Black Mamba ga ik straks ook niet vragen: ‘Noem jij jezelf Black Mamba omdat je black bent?’ Ze zit namelijk bij ons om te komen vertellen over de acute tinnitus die haar ertoe dwingt tijdelijk het werk neer te leggen.
Proberen jullie aan tafel een evenwicht te vinden tussen oud en jong, man en vrouw, blank en kleur?
Boukhriss Terkessidis: Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer mijn eindredacteur en ik ’s ochtends bellen om de onderwerpen te overlopen, we af en toe tegen elkaar zeggen: ‘Oei, nog geen vrouw? Ben ik dan de enige aan tafel?’ Maar meestal zit de mix bij ons wel goed, hoor. Met mij is er sowieso al enige diversiteit aanwezig, en als we op een dag waarop het al bulkt van de mannen nog twee getuigen moeten zien te vinden, zullen we ervoor zorgen dat daar toch minstens één vrouw bij is. Dat is trouwens alleen maar goed voor de ambiance aan tafel. Mannen zijn gewoon leuker als er een vrouw bij zit. (lacht)
***
De mix zit goed, die donderdagavond in de tot praatcafé omgeturnde tv- studio van Vandaag. Naast Neckermann-bezieler Wim Desmet – door de redactie al de hele dag ‘het neckermanneke’ genoemd – en audioloog Bart Vinck schuift dus ook dj Black Mamba mee aan tafel, en krijgt stand-upper Michael Van Peel het gezelschap van de rijzende comedyster met Arabische roots Serine Ayari. Van de voornoemde vermoeidheidsverschijnselen is bij de gastvrouw overigens allang niks meer te merken. Maar terwijl de meeste van haar collega’s plannen smeden om hun weekend op café in te zetten, kiest zij na de uitzending wel meteen het ruime sop.
Eén ding willen we nog weten terwijl we samen terug naar Vilvoorde rijden: of er al een tweede seizoen van Vandaag in de steigers staat. ‘De kijkcijfers zijn alleszins goed – op het toppunt lokten we 500.140 mensen – en we hebben een stabiel publiek. Bovendien vind ik dat we nog elke week progressie maken. Dan zou het toch jammer zijn als al deze hardwerkende mensen maar één keer zouden mogen shinen in die schone, nieuwe studio, niet? (knipoogt)’
VANDAAG
Nog tot donderdag 24/10 elke weekdag behalve vrijdag rond 22 uur op Eén.
Danira Boukhriss Terkessidis
Geboren op 12 augustus 1990 in Vilvoorde.
Studeert taal- en letterkunde aan de VUB.
Werkt sinds 2012 voor de VRT, achtereenvolgens als redactrice van Vlaanderen vakantieland, reporter bij Het journaal en presentatrice van Login (met Riadh Bari), Koppen XL, Over eten (met Kobe Ilsen), Steracteur sterartiest en Iedereen tegen kanker (met Peter Van de Veire).
Wordt in 2015 de op één na ‘slimste mens ter wereld’ (na Tom Waes).
Deelt in 2018 de Belgische punten uit voor het Eurovisiesongfestival in Portugal, voor het oog van ruim honderd miljoen kijkers.
Is datzelfde jaar te gast in Die huis van Eric Goens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier