Hoe Studio Brussel relevant wil blijven: ‘We rammen niet langer de hele week één nummer door je strot’

'Zoals Radio 1 sterk is in politieke duiding en MNM maatschappelijke thema's naar een jongerenpubliek vertaalt, zo is het onze taak om de zaken wat op scherp te zetten.' © Studio Brussel

Meer muziek, maar geen Hotshots meer. Meer persoonlijkheid, maar minder gebroken eieren. Dat is de reboot van Studio Brussel volgens nethoofd Jan Van Biesen: ‘We willen je op het verkeerde been zetten, en hopen dat je het nog leuk vindt ook.’

Twaalf jaar is hij al het opperhoofd van Studio Brussel, een eeuwigheid in de media, maar nog nooit heeft Jan Van Biesen zijn job zo graag gedaan als nu. ‘Toen ik hier begon, was mijn taak vrij eenvoudig: een programmaschema samenstellen en daar je medewerkers in passen. Vandaag is het tenminste spannend om radio te maken.’

Net zo spannend is het nieuwe kleedje waarin Studio Brussel zich dezer dagen hijst. De afgelopen weken raakte al bekend dat het rode ovalen logo met pensioen mag, dat sterkhouder Linde Merckpoel voltijds gaat vloggen en jonge wolvin Michèle Cuvelier het ochtendblok van haar overneemt. Zij laat het muzikale vlaggenschip Zender dan weer over aan Bert Van Steenberghe.

‘Michèle is jong, staat avontuurlijk in het leven en is geloofwaardig als het over muziek gaat’, vat Van Biesen de keuze samen. Een keuze die volgens hem nog niet vaststond toen Cuvelier De warmste week presenteerde, laat staan toen ze furore maakte in De slimste mens ter wereld. ‘Daar wordt ons iets te veel strategie toegedicht. Nog eventjes en ik word ervan verdacht te weten wie de volgende premier is’, grijnst het nethoofd. ‘Er is geen masterplan. Michèle was gewoon twee keer de juiste vrouw op de juiste plaats.’

Voor sportman Stijn Vlaeminck is er een zondags praatprogramma, voor wit konijn Thibault Christiaensen een uurtje rockradio en voor dj Black Mamba haar eigen urbanshow. En Gunther D blijft, tot spijt van wie het benijdt, de licht anarchistische Klaas Vaak van de vaderlandse radio. Het zijn de persoonlijkheden die het StuBru van de toekomst scherper zullen moeten zetten, zo nodig tegen de criticasters in. ‘We moeten weer meer smoel krijgen’, zegt Van Biesen, ‘muzikaal en maatschappelijk.’

Lees hier meer over de nieuwe programma’s van Studio Brussel.

De klassieke radiozender als muzikale gids, is dat in tijden van Spotify, YouTube en allerhande internetzenders geen te mooie wensdroom?

JAN VAN BIESEN: Vergeet niet dat we dat vandaag al zijn. Er waren in 2018 meer dan 2000 artiesten die zonder StuBru nooit de Vlaamse nationale radio zouden hebben gehaald. Alleen willen we dat getal nog omhoog jagen en de luisteraar nog meer verrassen. Daar past ook de Catch of the Day in, die de Hotshot vervangt: we serveren elke dag één muzikale ontdekking in plaats van dat we een week lang een nummer door je strot rammen.

Thibault Christiaensen
Thibault Christiaensen© Studio Brussel

Spotify is heel populair, dat klopt. Voor wie loungemuziek wil horen terwijl hij een boek leest, is er Spotify. Voor wie de hele dag lang metal wil horen, is er Spotify. Maar wij willen die bubbel doorbreken. Wij presenteren lounge naast metal naast indie, aan elkaar gepraat door een presentator die zijn shit kent, die weet wat er gebeurt in de wereld én die je vertelt wat voor weer het wordt.

Kortom: we willen je op het verkeerde been zetten en hopen dat je het nog leuk vindt ook. Dat betekent dat we veel verwachten van ons publiek en dat niet iedereen alles zal appreciëren. Maar het is niet slecht dat mensen dingen niet goed vinden op Studio Brussel, ik beschouw het zelfs als een compliment. Ik neem alle reacties van luisteraars ter harte – hoe ongefundeerd ze soms ook zijn – maar het zit in de missie van StuBru vervat dat ik ze niet allemaal tevreden hoef te houden. Gelukkig maar: onze luisteraars zijn het maar op één punt met elkaar eens, namelijk dat ze graag naar ons luisteren. Over al de rest lopen de meningen totaal uit elkaar. (lacht)

Die branie houdt ook een risico in, zeker gezien jullie luistercijfers de afgelopen jaren achteruitgingen. Jullie moesten achtereenvolgens Q-Music en MNM laten voorgaan en doken van 14 naar iets onder de 11 procent.

‘Sinds een jaar of vijftien staan de deuren open en pretenderen we niet langer dat we de koningen van de smaak zijn.’

Jan Van Biesen

VAN BIESEN: Twee jaar geleden zagen we de luistercijfers opeens enorm stijgen, iets waarvoor ik tot op de dag van vandaag geen verklaring heb. Niemand, ook de VRT-directie niet, verwacht dat we vandaag die piek nog halen. Deze reboot heeft dus niets te maken met dalende luistercijfers. Wij streven ook niet naar groei. Wat belangrijk is, is dat we ons publiek blijven aantrekken. Dat is geen vijftien procent van de Vlamingen.

Sta me toe om ook eens de vergelijking te maken met onze zusterzenders. Pure FM, het Studio Brussel van de RTBF zeg maar, haalt de 3 procent niet. Hetzelfde voor onze Nederlandse tegenhanger 3FM, ooit een paradepaardje. Ik ken de feiten, en ik durf te zeggen dat geen enkele nationale zender in Europa met ons profiel het bereik kan voorleggen dat wij hebben.

Nu u het toch over 3FM heeft: die zender heeft – volgens TopNotch-baas Kees De Koning – de trein van de Nederlandse hiphop gemist. Hoe zorgt uw muziekredactie ervoor dat ze altijd op het juiste spoor blijft?

VAN BIESEN: Ze is open, veel opener dan vroeger. Uiteraard zal je bij ons geen Mozart horen, maar binnen de alternatieve pop, rock, hiphop en dance sluiten wij niets uit. Dat was vroeger echt wel anders. Toen was de radio ook een muzikale gids, maar louter omdat er niks anders was. Als je zou terugkijken naar playlists uit de jaren negentig, zou je zien wat voor een eenzijdige en brave zender StuBru ooit geweest is. Enkel rock, en al de rest was slecht.

Zo hebben we best wat treinen gemist. De dansmuziek in de nineties bijvoorbeeld, maar ook Triggerfinger, omdat iemand hier blijkbaar had beslist dat dat niks voor ons was. Sinds een jaar of vijftien staan de deuren open en pretenderen we niet langer dat we de koningen van de smaak zijn. We maken een selectie, maar het is aan de luisteraar om te bepalen wie of wat hij volgt.

Eva De Roo
Eva De Roo© Studio Brussel

Maken de verschillende platformen waarop jullie actief zijn het moeilijker om dé Studio Brussel-luisteraar te vatten?

VAN BIESEN: De groep voor wie we werken, staat expliciet ingeschreven in onze opdracht: de 18- tot 44-jarigen met zin voor avontuur en een brede muzikale smaak. Binnen die grote groep proberen we twee generaties te verzoenen: de 35+’ers, die vaak het Studio Brussel van de jaren negentig nog koesteren, en wat we dan de millennials noemen. Vooral bij die laatste groep willen we ons merk nog sterker verankeren. Met die jongeren willen we het aanvragen, terwijl we met onze oudere luisteraars eerder onze trouwgelofte hernieuwen: we beloven om in de toekomst nog méér Studio Brussel te zijn.

Onder meer Vincent Byloo was niet met alles tevreden. In een interview met De Morgen zei de ex-Studio Brussel-stem dat hij radio miste die ergens over ging. Door te willen inzetten op maatschappelijke relevantie lijkt u hem gelijk te geven.

VAN BIESEN: Dat is voor zijn rekening, maar ik volg hem wel in de gedachte dat het maatschappelijk debat wat spannender mag. Zoals Radio 1 sterk is in politieke duiding en MNM maatschappelijke thema’s naar een jongerenpubliek vertaalt, zo is het onze taak om de zaken wat op scherp te zetten en thema’s op de agenda te zetten die vandaag weinig ruchtbaarheid krijgen in de klassieke media.

Hoe wilt u dat concreet gaan aanpakken?

VAN BIESEN: De vlogs die Linde Merckpoel gaat maken, zijn alvast een goed voorbeeld. Geen lollige behind the scenes meer, maar filmpjes over dingen die ze met eigen ogen wil bekijken. Zij zal ons beelden tonen die we nog niet hebben gezien.

Break An Egg was leuk, maar niet meer dan dat. Te oppervlakkig, te weinig onderscheidend.’

Jan Van Biesen

Eva (De Roo, nvdr.) heeft gelijkaardige plannen. Zij is net als Linde bezorgd om de wereld en gaat vanuit haar eigen waarden iets maken naast haar radioshow. Met Break An Egg stopt ze dan weer. Die anekdotes en die eieren, dat was leuk, maar niet meer dan dat. Te oppervlakkig, te weinig onderscheidend.

Moet StuBru politiek incorrect durven te zijn?

VAN BIESEN: Dat zou ons te ver leiden, ten eerste omdat we geen puur politieke dingen doen, en ten tweede omdat politieke incorrectheid soms leidt tot gemakkelijke humor. Daar willen we ons echt niet meer aan bezondigen.

Geldt dat ook voor jullie socialmediakanalen? De afgelopen jaren kregen jullie enkele keren kritiek voor grapjes op Facebook over onder meer de coming-out van Studio 100-figuren.

VAN BIESEN: Dat soort grapjes is te veilig terrein geworden. Dus ja, de lat ligt nu hoger.

Mag Gunther D Marina Wally dan nog uitlachen op het nieuwe Studio Brussel?

VAN BIESEN: Wat Gunther D doet, is niet uitlachen. Hij spot enkel met de mensen van wie hij houdt. Zonder mannen als Gunther en Average Rob, die alles wat relativeren zonder gratuit of onnozel te zijn, was dit maar een heel saaie zender.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content