Tobias Cobbaert schrijft wekelijks over wat hem wakker houdt. Of net niet.
Ik geloof graag dat ik op de rijpe leeftijd van dertig nog steeds mee ben met wat op muzikaal vlak hip en trendy is. Mijn ervaringen bevestigen mij daarin. Zo was ik vorige maand in Antwerpen op het optreden van OsamaSon, een van de interessantere nieuwe rappers van het moment. Volgens mij mochten minder dan de helft van de aanwezigen legaal een pintje bestellen aan de bar. Op zich is dat geen verrassing: OsamaSons mix van verpletterende bassen en vervormde stemmen doet de meeste mensen van mijn leeftijd – en ouder – tiltslaan. Zelf heb ik me kostelijk geamuseerd.
Mij ga je dus niet snel betrappen op denigrerende opmerkingen over de muzieksmaak van de jeugd. Generatie Z weet hoe ze harde muziek moet maken. Maar als ik ergens toch de verzuurde boomer over moet uithangen is het dit: waarom kunnen ze er zelf niet langer dan vijftien seconden op bewegen?
Tijdens de show van OsamaSon maakte ik zo’n dertig keer hetzelfde, teleurstellende scenario mee. Bij het begin van elk nummer ging de moshpit open, en maakte ik me klaar om alles te geven. Wanneer de beat dropte, sprong iedereen erin, gsm in de hand, om na vijftien seconden volledig stil te vallen. Alsof ze enkel wilden moshen om een clipje voor TikTok op te nemen – en daarna ongeduldig op het volgende nummer te wachten om hetzelfde proces te herhalen. Ik vond het een beetje gênant om als dertiger als enige tussen een groep zestienjarigen constant hard te gaan. Niet dat ik me geneerde voor mijn enthousiasme, maar uit plaatsvervangende schaamte. Waarom kunnen jullie met jullie jonge jaren slechts zo kort in het rond springen?
Koop je een ticket om je te amuseren, of gewoon om te bewijzen dat je er geweest bent?
Uiteraard is de telefoon de grote boosdoener. Als je daarmee in de moshpit springt, moet je constant op je hoede zijn om je dure smartphone niet te verliezen, en je hebt dan ook maar één arm over om jezelf te beschermen tegen rondzwierende lichamen. Ik vind het een vreemd gegeven. Is het echt plezanter om een brak filmpje op te nemen waar niemand na het optreden geïnteresseerd in zal zijn, in plaats van jezelf gewoon in het moment te verliezen? Met het risico om als oude zaag weggezet te worden, moet ik vaststellen dat TikTok een negatief effect heeft op de sfeer tijdens liveshows.
Eerder dit jaar maakte ik hetzelfde mee bij 2hollis, nog zo’n coole artiest die groot is geworden op TikTok. Hij tourt momenteel door Amerika met een nieuwe show, waarvoor hij op voorhand opriep om tijdens de optredens geen foto’s met flits te nemen, en de gsm liefst volledig in de broekzak te laten. Zelf vond ik het een goede oproep, maar jongere fans op sociale media dachten er anders over. ‘Als ik entree betaal, heb ik toch het recht om te doen wat ik wil? Ik moet en zal mijn filmpjes maken’, was de teneur. Maar koop je een ticket om je te amuseren, of gewoon om te bewijzen dat je er geweest bent?
Mijn niet zo oprechte excuses aan de jongelui die zich eraan ergeren dat ik me sta te amuseren, en het zo moeilijker maak om rustig een filmpje op te nemen. Het zal in de toekomst nog vaker gebeuren.