Wie maakte de iconische hoes van 2manydjs (en greep naar dat potje Tipp-Ex)?

Jonas Boel
Jonas Boel Jonas Boel is medewerker van Knack Focus

Het verhaal van de hoes van 2manydjs is bekend, dat van de vormgever die verantwoordelijk was voor de problemen met paparazzo Richard Young – die na honderdduizend verkochte exemplaren van As Heard on Radio Soulwax pt. 2 centjes rook – een pak minder.

We doen graag de hele historie nog eens in telegramstijl over: Gentse Dewaele-broers mixen de compilatie van de eeuw. Antwerpse vormgever Marc Meulemans bedenkt hoes met paparazzofoto. Man op foto is Elton John. Met papieren zak over het hoofd. Originele fotograaf weet van niets. Hij is not amused. Vormgever grijpt naar potje Tipp-Ex. Kwestie opgelost.

Nochtans was Marc Meulemans (hij overleed in 2007 op 50-jarige leeftijd) een vertrouwde figuur in Belgische muziek-, media- en modekringen. ‘Marc was de man van de smaak, en die smaak was goed tot uitstekend’, vertelt Danny Ilegems, voormalig hoofdredacteur van Humo, die bevriend was met Meulemans en nauw met hem samenwerkte toen hij tussen 2003 en 2006 aan het roer stond van het maandblad Deng. ‘Marc was erbij van in het begin. Officieus was hij zelfs medeoprichter van het blad, en hij heeft er stevig zijn stempel op gedrukt.’ Voor Meulemans was het non-conformistische en provocerende Deng de ideale uitlaatklep voor al zijn passies, het orgelpunt van een gulzig leven in het teken van lifestyle, politiek en muziek. Eind jaren zeventig verwierf hij in bepaalde kringen al enige faam als zanger en gitarist van de postpunkband De Kommeniste. In 1980 bracht de door Joy Division en PiL beïnvloede groep haar eerste en enige album uit: 1000 titels, met daarop het culthitje Ritmische dans.

‘Marc Meulemans verstond als geen ander de kunst om anderen deel te laten uitmaken van zijn werk. Of van de problemen die zijn werk veroorzaakte.’

Danny Ilegems

‘Marc was veel meer dan een vormgever’, zegt Ilegems. ‘Hij wist enórm veel van muziek, maar ook van mode, en hij was bevriend met zowat alle ontwerpers uit het Antwerpse. Vooral met A.F. Vandevorst onderhield Marc een nauwe band. Hij ontwierp hun catalogussen en verzorgde jarenlang de soundtrack tijdens hun defilés. Hij was heel gepassioneerd en kon urenlang discussiëren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik heb vele, lange nachten moeten opofferen om met Deng toch maar onze deadline te halen. Voor een punker als hij waren deadlines niet evident, en dat is zacht uitgedrukt. Want Marc was ook een ritselaar, die altijd aan verschillende projecten en klusjes tegelijk werkte, vaak tot afgrijzen van platenfirma’s en uitgevers. Of omgekeerd, want evengoed zat hij tijdens zijn door mij betaalde uren op de redactie aan een platenhoes voor dEUS of zo te werken. (lacht) Maar eenmaal hij was begonnen, wist hij van geen ophouden – tot het fysiek werkelijk niet meer ging.’

Wie maakte de iconische hoes van 2manydjs (en greep naar dat potje Tipp-Ex)?
© GF

Je-m’en-foutisme, het lijkt de rode draad doorheen werk en leven van Marc Meulemans. En dat de graficus na het auteursrechtendebacle met 2manydjs zijn lesje niet had geleerd, bewees hij toen in april 2005 het nieuwe nummer van Deng verscheen, met op de cover Nijntje, het witte konijn bedacht en getekend door Dick Bruna. Nijntje met een bloedneus en een lijntje coke, om precies te zijn, met daaronder de titel ‘Ieder zijn lijntje’, verwijzend naar een artikelenreeks over cocaïne. Dick Bruna was not amused. ‘Een berekend risico’, bekent Ilegems. ‘De tijden waren nog anders, de hele wereld lag nog niet op de loer. “Het zal toch niet zijn”, dachten we. Maar het was wel zo. We moesten niet alleen binnen de 72 uur alle magazines uit de rekken halen, we werden ook verplicht om op een volgende cover een soort rechtzetting te plaatsen. Wat bij Marc uiteraard allerlei subversieve ideeën en binnenpretjes deed opborrelen. Maar dat nummer was een van de laatste voor Deng op de fles ging, het is er niet van gekomen. Ik denk nog vaak aan Marc, tegenwoordig, door zijn mooie manier van werken. Hij verstond als geen ander de kunst om anderen deel te laten uitmaken van zijn werk. Of van de problemen die zijn werk veroorzaakte, zou ik beter zeggen. (lacht)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content