Waarom Amber Broos ‘Arpegia’ van The Mackenzie terugbrengt

Amber Broos heeft ‘Arpegia’ van The Mackenzie en Jessy geremixt

Techno-dj Amber Broos neemt een icoon van eigen bodem onder handen: Arpegia van The Mackenzie ft. Jessy. Hoe brachten zij trancemuziek tot bij een breder publiek?

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het begint in de club van papa

1974, Brugelette. Een veertienjarige knaap neemt plaats achter de draaitafel van de Henegouwse Mackenzie Club. Met toestemming van zijn vader, de eigenaar van de discotheek. Clubgangers zullen zich die nacht niet meer herinneren, maar voor de puberende Patrick Fasseau is het de start van een lange carrière in het Belgische nachtleven, eerst als dj en later als producer van het trancecollectief The Mackenzie. Fasseau zal zevenendertig jaar draaien in de Mackenzie Club, waarvan bijna twintig jaar als uitbater van The Heaven, de nieuwe naam die hij in 1993 aan de plek geeft.

The Mackenzie zette trance op de kaart

Wanneer Fasseau, dertig intussen, producent Stéphane Akenan en zangeres Jessy De Smet ontmoet, muteert The Mackenzie tot The Mackenzie ft. Jessy. Het bleek een meesterzet. In 1995 zet hij als een van de eerste Belgen trance op de kaart met I Am Free – een meditatief ravenummer waarop Jessy die drie woorden als een mantra herhaalt. Wanneer ze drie jaar later Innocence uitbrengen, is het genre niet meer weg te denken in clubs als Zillion en Carat. Met hun album Angel wordt The Mackenzie de eerste Belgische artiest die de ultratop op nummer 1 binnenkomt met een dancealbum. Trance is plots méér dan wat boenkeboenke-muziek.

Jessy verdient eerherstel

Ze was een van de weinige zangeressen die zowel het gezicht als de stem was in de eurodance, en schuimde jarenlang binnen- en buitenlandse clubs af met The Mackenzie. En toch blijft Jessy onderbelicht in de Belgische popgeschiedenis. Bovendien hield ze geen rooie cent over aan haar jaren bij het trancetrio. Dat maakte ze in 2023 bekend in de docureeks Belpop (VRT Canvas), waar ze het had over een wurgcontract zonder royalty’s. ‘Ik zat vast. Ik mocht niets anders doen. Ik moest enkel onderdanig en braaf zijn.’ Kate Ryan, Sylver en Linda Mertens kregen de afgelopen jaren al eerherstel. Nu Jessy nog.

Belgische trance is weer cool

Trance is al enkele jaren op zijn terugkeer, dankzij de Y2K revival en hippe Berlijnse dj’s als DJ Heartstring en Marlon Hoffstadt. Maar clubkids gaan evenzeer vlotjes door de knieën voor trance van eigen bodem. En dat ligt heus niet alleen aan de film Zillion. Zo staat Pegassi, een Antwerpse trancerevelatie, deze zomer op de Main Stage van Tomorrowland met Odymel, een naar Brussel uitgeweken Zwitser. Charlotte de Witte remixte dan weer Universal Nation, de ninetieskraker van Mike Push uit 1998. Met haar remake van Arpegia (Without You) is het de beurt aan Amber Broos om een trance-icoon opnieuw tot leven te wekken. Zult u hard op gaan. Ook zonder een paar Buffalo’s.

Amber Broos & The Mackenzie ft. Jessy – Arpegia (Without You)

Uit op 16.05 via Serious Beats Classics.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content