Tim Beuckels, de man die Millionaire en Tamino aan de haak sloeg: ‘De beste muziek, die overvalt je’

Tim Beuckels © Poppunt
Jitse De Lauw Medewerker KnackFocus.be

Met Trixie Whitley, Het Zesde Metaal en Dans Dans had Unday Records al een fijne keur aan belpoppers in zijn portefeuille zitten. Met de toevoeging van Millionaire en Tamino schakelt het indielabel nu nog een vitesse hoger. ‘Maar ik zie mezelf niet gauw een metal- of reggaeplaat uitbrengen’, zegt bezieler Tim Beuckels.

‘Toen Paradisiac van Millionaire twaalf jaar geleden uitkwam, stond ik op de eerste rij bij de albumvoorstelling. Ik ben al lang een grote fan’, zegt Tim Beuckels. ‘Als je dan een telefoontje krijgt met de vraag of je met hen wilt samenwerken, dan twijfel je niet. Het is gewoon een eer om met je idolen in zee te kunnen gaan.’

In 2011 kreeg Beuckels carte blanche van het overkoepelende N.E.W.S. Records om een eigen sublabel uit te bouwen. Zes jaar later is Unday misschien wel hét keurmerk voor alternatieve, Belgische artiesten geworden. Na Flying Horseman, Trixie Whitley, Dans Dans en Het Zesde Metaal wist Beuckels enkele weken geleden jonge wolf Tamino aan zich te binden, en dus ook het herenigde Millionaire.

‘Millionaire is een instituut, maar ik had niet verwacht dat het publiek zó enthousiast zou reageren op hun comeback. De vinylexemplaren van eerste single I’m Not Who You Think You Are waren in no time de deur uit, en ook de gelimiteerde preorder-versie van het album Sciencing was in minder dan een dag uitverkocht. Dat overtreft al mijn verwachtingen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Tim Vanhamel en co. hadden uiteraard al een status voor ze bij Unday terechtkwamen. Met Tamino, die andere nieuweling op jullie label, heb je dan weer een artiest getekend die nog aan het begin van zijn carrière staat. Vraagt dat om een andere aanpak?

BEUCKELS: Het geeft natuurlijk veel voldoening een jonge artiest te ontdekken, en diens hele ontwikkeling van demo tot plaat mee te maken. Bij nieuwe acts is het zaak hun verhaal op de juiste manier op te bouwen. Je gaat met het team op zoek naar manieren om interesse op te wekken. Vaak moet je in het begin echt vechten om een groep in de spotlights te krijgen.

Dat lijkt met Tamino nochtans aardig te lukken.

BEUCKELS: Hij is dan ook een geval apart. Voor mij is het ongezien dat iemand op zo’n korte tijd zo’n hoge vlucht neemt. Hij heeft nog maar één single uit, hè! Dat hij De Nieuwe Lichting gewonnen heeft en met Het Zesde Metaal op de Radio 1 Sessies heeft gespeeld, heeft hem een enorme boost gegeven. Maar goed, die gast heeft dan ook een enorme uitstraling. En vooral: hij heeft bakken talent.

Stijgt dat plotse succes niet naar zijn hoofd?

BEUCKELS: Nee, hij blijft opvallend kalm bij al die commotie, heel down to earth. Het lijkt misschien dat hij uit het niets is komen gevallen, maar Tamino is al lang met muziek bezig, hoor. Het is nu onze taak om hem een beetje in de luwte te houden, hem de kans te geven op zijn eigen tempo te groeien en zich op de muziek te focussen. Unday is niet het soort label dat zijn artiesten in een bepaalde richting probeert te duwen.

Tamino
Tamino© Guy Kokken

Bestaat er zoiets als een vaste Undayformule bij het zoeken naar nieuwe artiesten?

BEUCKELS: Als je dag in dag uit met muziek bezig bent en vaak naar shows gaat, komen die dingen eigenlijk vanzelf op je pad. Het is vooral belangrijk je antennes scherp te houden en zo nieuwe artiesten op te pikken. Ik verricht in mijn zoektocht naar nieuwe artiesten geen detectivewerk. De beste muziek overvált je. Zo is het bij Tamino ook gegaan. Ik ben toevallig op een demo van zijn song Cigar gestoten op het internet, en was meteen overdonderd. Eén of andere major zal hem al wel opgemerkt hebben, dacht ik. Maar om zeker te zijn, ben ik toch maar beginnen te bellen en te mailen, om dan te ontdekken dat Tom Pintens van Het Zesde Metaal al een tijdje met hem samenwerkte. Toen viel alles in zijn plooi. Zonder dat ik het goed en wel besefte, lag alles gewoon voor het grijpen.

Er worden ons tegenwoordig ook steeds vaker dingen aangeboden. Zo hebben we onlangs Intergalactic Lovers getekend, een kans die ik niet kon laten liggen. Zoiets was vijf jaar geleden ondenkbaar. Toen was Unday nog een wit blad dat we zélf moesten volschrijven.

Hoe profileer je je met een indielabel als Unday?

BEUCKELS: Profilering is heel belangrijk. Neem nu de mensen achter Duyster, die hebben ondanks een divers aanbod toch een identiteit aan hun naam weten te koppelen. Dat profileren, dat is in het geval van een eclectisch label als Unday best moeilijk. En toch zeggen mensen me wel eens: ‘dit is echt Undaymuziek.’ Ik voel intuïtief goed aan welke bands wel of niet bij het label passen, maar het is moeilijk om te verwoorden wat dat dan wel is, die ‘Undaymuziek’. Die is heel uiteenlopend. Op papier leek een op improvisatie en jazz gebaseerde band als Dans Dans destijds een vreemde keuze, maar voor velen is dat ondertussen wél een van de meest essentiële groepen van Unday geworden.

Je moet een label ook de ruimte geven om te evolueren. Enkele jaren geleden was het dan misschien ondenkbaar om een groep als Intergalactic Lovers te kunnen tekenen, nu voelt dat aan als een logische stap. Uiteraard moet er een evenwicht zijn tussen het artistieke en het commerciële potentieel, maar ik zou nooit iets uitbrengen waar ik zelf niet achter sta. Tot nu toe is dat gelukt, op basis van mijn buikgevoel.

Zijn er genres die je niet zou uitbrengen?

BEUCKELS: Never say never, maar ik zie mezelf niet gauw een metal -of reggaeplaat releasen. Een minimalistisch, hedendaags-klassiek album dan weer wél. Elektronica kan ook, en misschien zelfs hiphop.

Intergalactic Lovers
Intergalactic Lovers© Piet Goethals

Denk je met Unday buiten de landsgrenzen?

BEUCKELS: Zeker, het is momenteel onze grootste uitdaging om voet aan grond te krijgen in het buitenland. Het zou ook zinloos zijn om platen uit te brengen die enkel in België kunnen marcheren. Nederland is altijd de logische eerste stap, maar we willen we onze groepen ook verder krijgen. Dat is wel ongelooflijk moeilijk. Ik denk dat weinig Belgische bands het tegendeel zouden beweren. Er zijn altijd uitzonderingen, maar het vraagt veel tijd en inspanning om iets te forceren in een ander land. Met haar internationale roots speelt Trixie sowieso over heel de wereld, en ook met Intergalactic Lovers hebben we een stevige internationale tour gepland staan. Maar het blijft knokken voor de doorsnee artiest om de grens over te steken.

De muziek van Unday-artiesten is niet altijd even hapklaar. Hoe hard heb je radio-airplay nodig?

BEUCKELS: Het belang van airplay varieert per band – elke artiest en elke plaat is anders. Elk nieuw album vraagt een andere aanpak, het is telkens opnieuw zoeken naar een manier om je artiest onder de aandacht te krijgen. Er is geen formule.

Radio is voor mij nooit het enige criterium geweest om met een band aan de slag te gaan. Soms begin je aan projecten waarvan je op voorhand weet dat ze de dagrotatie van de radio niet zullen halen, en dat hoeft dan ook niet tot frustraties te leiden. Het is trouwens niet de schuld van de radio dat een groep niet slaagt. Als de band werkt, zal de radio uiteindelijk wel volgen. Het belangrijkste is dat een artiest lééft, dat hij of zij goede shows speelt en fans achter zich weet te scharen. Jonge artiesten vragen me wel eens wat ze eerst nodig hebben: een live-agent, een management of een label. Dan zeg ik: je hebt in de eerste plaats fans nodig. Zonder hen, kom je nergens. Zij zijn je beste ambassadeurs.

Waarom brengt Unday slechts een bescheiden aantal nieuwe platen uit?

BEUCKELS: Omdat dat veel tijd, energie en liefde vergt. Je steekt er vaak te veel van al die dingen in om dat aan de lopende band te kunnen doen. Dat is net de sterkte van een onafhankelijk label. Wij kunnen het ons permitteren om tijd te nemen en goed na te denken over een albumrelease.

Ik merk trouwens dat ik voortdurend over albums spreek, terwijl ik overal hoor dat dat niet meer van deze tijd is. Voor mij is een plaat nochtans een soort van natuurlijke cyclus in de carrière van een artiest. Losstaande singles uitbrengen of muziek enkel online lossen, die strategie voel ik niet echt.

Dans Dans
Dans Dans© Philippe Werkers

Ben je al ooit zwaar teleurgesteld geweest?

BEUCKELS: Dat gebeurt regelmatig. Als een artiest het goed doet, is dat fijn. Maar we scoren niet enkel hits, hoor. Er zijn zo veel factoren die bepalen of een band succesvol wordt of niet, en enkele daarvan heb je zelf niet in de hand. Vaak heb je gewoon wat geluk nodig, hoe goed de muziek ook is. Ik hoop altijd dat ik iedereen kan overtuigen met de muziek op Unday, maar als dat niet gebeurt, kan ik me daar wel eens kwaad in maken. (lacht) Maar ik geloof dat je die verontwaardiging nodig hebt, anders verlies je de motivatie om met passie muziek uit te brengen.

Waar zie je Unday nog naartoe evolueren?

BEUCKELS: Geen idee, ik laat het allemaal een beetje op me afkomen. We blijven ons best doen om relevante muziek uit te brengen, al zou het fijn zijn mochten we ons bereik nog wat verder kunnen uitbreiden. Zolang we maar in staat blijven om mensen nieuwe dingen aan te reiken. Als iemand via de webshop een plaat van Het Zesde Metaal bestelt, en tegelijk ook één van Dans Dans, dan is dat heel cool om te zien. Zelf ben ik ook niet voor één gat te vangen. Het is fijn als de mensen begrijpen waar wij met Unday naartoe willen.

De eerste ep van Tamino is sinds 5/5 uit bij Unday Records. Sciencing van Millionaire verschijnt op 19/5.

Partner Content