Wild Beasts @ Pukkelpop: Zonder klauwen

Pukkelpop 2014 © Wouter Van Vaerenbergh

(18u15, Club) Ze maken het zichzelf niet graag gemakkelijk, waarvoor hulde, maar Wild Beasts worstelde vanavond iets te gretig met zichzelf. Zonde.

Plus: Present Tense, het bescheiden meesterwerkje dat Wild Beasts uitbracht dit jaar, is niet de makkelijkste plaat – ‘Tweedracht maakt macht’ luidde de kop boven onze review – maar wel één van de beste die we dit jaar al hoorden. ‘De beste groep die er momenteel in Engeland rond loopt’, schrijven we verder nog naar aanleiding van de release. Daar menen we nog steeds elk woord van. Noem het synthpop voor gevorderden, of ‘popmuziek voor onaangepasten’, zoals zanger Hayden Thorpe deed.

Wild Beasts is een groep met twee zangers maar één frontman, en dat is Thorpe. Een spichtig figuur met een vreemdsoortige, lage falsetstem met een apart magnetisme éénmaal hij een podium het zijne maakt. De combinatie met de hoge bariton van de meer bedeesde gitarist Tom Fleming werkt wonderwel. Present Tense is plaat nummer vier voor de bende uit Kendal, het Britse arbeidersgat waar ze ooit bijna letterlijk moesten vechten om hun androgyne en flamboyante geluid uit te dragen. Ze beschikken dus over een gezonde dosis zelfvertrouwen en zelfkennis, en zouden het – mochten ze willen – met gemak tot de volgende Radiohead kunnen schoppen.

Min: ‘Don’t confuse me with someone who gives a fuck’, klinkt het uitdagend in Wanderlust, de eerste single uit Present Tense. Maar er was vanavond geen twijfel mogelijk: weinigen gaven een fuck om het optreden van Wild Beasts. Niet eens het enige probleem, want het geluid in de tent was koud, de sfeer op het podium kil. Wild Beasts hebben een kunstzinnig en – oh nee! – intelligent imago tegen; dat ze vanavond met zichzelf leken te worstelen hielp niet meteen om het pover opgekomen publiek mee te nemen in hun trip. ‘We don’t play for the casual listener’, vertelde Thorpe ons enkele maanden geleden. Hij heeft gelijk. Misschien was de beslotenheid van de Castello een betere locatie voor Wild Beasts geweest, want hier zat meer in, veel meer. Aan klauwen kwamen deze wilde dieren nooit toe. Emoticons zijn not done bij Knack Focus, maar u begrijpt vast wat we willen zeggen met: dubbele punt, open de haakjes.

Hoogtepunt: Bed of Nails blijft van een zeldzame sensualiteit, en met Wanderlust steigerde het beest even, maar het kalf bleek al verdronken.

Aftermovie-gehalte: 0,8/5