The Black Keys @ Rock Werchter Dag 3: Dansen in de regen

(20 u10, Main Stage) Jack White heeft voor hen geen goed woord over: hij vindt hen een flauw doorslagje van The White Stripes. Maar u en ik zijn duidelijk een andere mening toegedaan. The Black Keys speelden in Werchter iets dat verdacht veel op een ‘greatest hits’-set geleek. Zelfs de regen kon de pret niet drukken.

PLUS

Zanger-gitarist Dan Auerbach en drummer Pat Carney hebben er jaren over gedaan om tot de eredivisie van de rock door te stoten, maar nu ze er eenmaal zijn aanbeland ziet het ernaar uit dat ze er ook nog wel even zullen blijven. Sinds de heren de punkblues uit hun begindagen begonnen te vermengen met catchy pop-, rock- en southern soulmelodieën, hebben ze een groot publiek veroverd en dat werd op het podium van Rock Werchter op zijn wenken bediend.

The Black Keys lieten zich voor de gelegenheid bijstaan door Richard Swift op bas en John Wood op gitaar en toetsen. Vooral de laatstgenoemde vulde de gaatjes van de songs regelmatig op met onweerstaanbare synth- en orgelriedels. En ook al zat het weer niet mee, songs met een hoge meezingbaarheidsfactor zoals ‘Gold on the Ceiling’, ‘Tighten Up’, ‘Fever’ en ‘Lonely Boy’ zorgden er prompt voor dat je je beste humeur opdiepte en je tussen de regendruppels door al eens aan een danspasje waagde.

Dan Auerbach was niet echt spraakzaam, maar de nummers spraken voor zichzelf en gaven aan hoe veelzijdig The Black Keys wel zijn. ‘It’s Up To You Know’ stuiterde op een Bo Didley-beat, het veerkrachtige ‘Howlin’ for You’ herinnerde aan hun bluesrockverleden, ‘Gotta Get Away’ klonk als het vetste van The Stones en ‘She’s Long Gone’ dreef op een machtige gitaarriff die afwisselend het roemrijke verleden van Jimi Hendrix en Jimi Page oprakelde..

De geest van Led Zeppelin hing ook over afsluiter ‘Little Black Submarines’, dat folky begon, met een fingerpickende Auerbach op dobro, en halverwege plotsklaps stevige spieren kweekte. The Black Keys? Vanaf nu is het officieel: je krijgt er iedere deur mee open.

MIN

Niks te minnen. Deze show was door en door plus.

HOOGTEPUNTEN

De hele set, al was het maar omdat er nergens een dieptepunt te bespeuren viel.

QUOTE van Dan Auerbach

“Thanks for spending time with us.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content