Slipknot blaast iedereen van de sokken

© Wouter Van Vaerenbergh

Dankzij hun morbide maskers en angstaanjagende vertoning had Slipknot evengoed de cast van een slasher film kunnen zijn. Gelukkig koos het getalenteerde gezelschap voor een carrière in muziek. En daar waren de fans hen duidelijk héél dankbaar voor.

Slipknot

Mainstage 1

00.00u – 01.30u

(****)

Bekijk de foto’s die fotograaf Wouter Van Vaerenbergh van Slipknot maakte

Die griezelige maskers van Slipknot zijn natuurlijk part of the show – net zoals het vuurwerk en het indrukwekkende decor – maar 99% van Slipknots mysterie en kracht schuilt toch in de enorm ritmische muziek van het negenkoppige gezelschap. Deze bezetting is door overmacht al enkele keren veranderd, maar de chemie is er altijd gebleven. En dat voelde je ook tijdens hun optreden op Graspop.

Al vanaf het eerste nummer ging Slipknot met het publiek een verbond aan, namelijk to lose your fucking minds. Dat gebeurde dan ook met volle overtuiging tijdens nummers als The Devil in I en AOV, twee tracks van hun nieuwste album The Grey Chapter (2014). Maar echt helemaal loos ging het wanneer Wait And Bleed werd ingezet. Overal in het publiek ontstonden kleine pits die je maar met moeite kon ontwijken.

Tijdens Killpop groeide Slipknot boven de weide van Graspop uit. Toen het publiek gevraagd werd te bukken en te wachten op een teken om weer recht te springen, gehoorzaamde heel de weide en hurkte iedereen afwachtend af. De frontman leek onder de indruk, al is dat nogal moeilijk uit te maken met zo’n masker op. Na dat mooie moment barste alles helemaal los en at het publiek verder uit Slipknots hand.

Na de platte, generische vertoning van Judas Priest blies Slipknot iedereen helemaal van de sokken. We hadden misschien niet minder verwacht, maar de manier waarop was indrukwekkender dan gehoopt. De generatieclash die zich zaterdagavond op de twee hoofdpodia van Graspop afspeelde, werd zo overtuigend in het voordeel van de jongsten beslecht.

Johannes De Breuker