Miami Horror @ Paradiso

‘This is your last chance to dance, don’t be shy!’ riep zanger Josh Moriarty aan het einde van het optreden . Dat vat de show van Miami Horror in de Paradiso mooi samen. Met een frontman à la Disco Stu en een handvol dansbare electropopsongs bewezen de heren dat ze klaar zijn voor de volgende stap, groeipijnen niet te na gekeken.

DA GIG: Miami Horror in Paradiso, Amsterdam op 19/5

IN EEN ZIN: Miami Horror kreeg de concertzaal moeiteloos aan het dansen, maar moet nog wat volwassener worden.

HOOGTEPUNTEN: ‘I Look To You’, ‘Holiday’ en Sometimes’

DIEPTEPUNT: Frontman Moriarty had het af en toe moeilijk om met zijn stem boven de instrumenten uit te komen.

BESTE QUOTE: This is our first time here, don’t be too harsh (op zich geen straffe quote, maar wel tekenend voor de trage valse start van het optreden.)

Het Australische Miami Horror is een ‘specialleke’. De band was tot 2008 het geesteskind en soloproject van de jonge Australische knoppendraaier Benjamin Plant. Voor de liveshows voegde de Australiër drie getalenteerde muzikanten toe aan zijn posse. Drie muzikanten die duidelijk een meerwaarde bieden, want -we durven het bijna niet zeggen- Miami Horror klinkt live zoveel beter als op plaat. Terwijl de cd ‘Illumination’ uitblinkt in afgewerkte maar oppervlakkige en vaak minder aanstekelijke electropopsongs, reïncarneren diezelfde nummers live tot dansbare en energieke voltreffers waar een gretig Paradiso niet op stil kon blijven staan.

Gevoed door de aanstekelijke discomoves dito uitstraling van frontman Josh Moriarty liet een aangenaam gevulde concertzaal zich meeslepen door het verhaal van zomerzon en glimlachpop. Een klein minpuntje echter. Zoals vele jonge bands heeft Miami Horror nog een weg af te leggen, en moeten ze nog eens brainstormen over welke creatieve richting ze nu precies uitwillen. Blijven ze die propere band die op de plaat ‘Ilumination’ te horen is of kiezen ze resoluut voor het live geluid?

Zo startte de show van de Aussies een beetje in mineur. De band stak van wal met de minder bekende nummers en het publiek in de Paradiso reageerde koeltjes. Ook het zelfvertrouwen van het viertal leek een beetje onderkoeld. Moriarty beperkte zich tussen de songs tot een zeldzame en magere ‘Thank you’. Gelukkig bleef de temperatuur niet te lang in de voorjaarszweem hangen. Zeker toen Miami Horror de single ‘I Look To You’ bovenhaalde, werd het optreden een feelgoodshow die niemand onberoerd liet. De single ‘Sometimes’ zorgde voor het hoogtepunt van de avond.

Miami Horror klonk op zijn best als een mix tussen MGMT en Empire Of The Sun met een subtiel vleugje LCD Soundsystem. Die bands staan weliswaar allemaal een trapje hoger op de ladder, maar de heren van Miami Horror hebben zeker groeipotentieel. Als de jongelingen wat beter nadenken over wat hun geluid nu precies moet worden, en de band misschien uitbreiden met een extra muzikant, durven we beweren dat dit een succesvolle festivalband kan worden.

Laurens DeBlock