Kaiser Chiefs op Rock Werchter: De fun, de hits!

Kaiser Chiefs © Rob Walbers

‘You’re the best!, slijmde zanger Ricky Wilson. Maar er bestaat een grote kans dat hij het werkelijk meende. Want het Werchterpubliek houdt van de Kaiser Chiefs en die liefde is duidelijk wederzijds. In die mate zelfs dat het leek alsof de band uit Leeds een thuiswedstrijd speelde.

What’s the fuzz?

Kaiser Chiefs worden wel eens de 21ste eeuwse versie van The Who genoemd. Dat is iets teveel eer, want het kwintet heeft nog niets geschreven met de impact van ‘My Generation’ of ‘Won’t get Fooled Again’. Niettemin beschikken de Chiefs over enkele puike platen (‘Employment’ en ‘Yous Truly, Angry Mob’ mag u nog altijd blindelings aanschaffen) en een volle zak onverslijtbare Britpophits. Dat is handig wanneer je op een regenachtige zomerdag de massa in beweging wil krijgen.

Toch niet beter de toog opgezocht?

Neen, hoor. Vanaf opener ‘Everyday I Love You Less and Less’ leek op het podium een bescheiden bommetje tot ontploffing te komen. Kaiser Chiefs hadden een setlist samengesteld waar je meteen een vakantiegevoel van kreeg, al hielpen de pyramides die ze als backdrop gebruikten natuurlijk ook.

Oké, Ricky Wilson is een goedmoedige volksmenner die iets teveel op een ‘hey-yoooh’-dialoog met het publiek aanstuurt, maar de man is wars van pretenties en kan niet van een gebrek aan inzet worden beschuldigd: hij spurtte voortdurend van de ene kant van het podium naar het andere en zorgde er altijd voor dat zijn fans bij de les bleven. Bovendien zijn de liedjes van Kaiser Chiefs uitstekend geschikt om massaal én luidkeels te worden meegebruld. Zo bijvoorbeeld: op een Brabantse weide. En ook nu weer was het heerlijk op en neer springen op stuiterendeclassics als ‘Modern Way’, ‘Ruby, ‘I Predict A Riot’ en het in het licht van de Brexit razend actuele ‘The Angry Mob’.

“Dit is al onze zesde of zevende keer in Werchter”, deelde de zanger mee. “Vergeet dus vooral niet ons volgend jaar terug te vragen”. Zijn verzoek werd prompt op instemmend gejoel onthaald.“Are you fully entertained?” wilde de opper-Kaiser nog weten, net voor zijn vrienden ‘Oh My God’ afschoten. Naar het gejuich te oordelen, was dat een hoogst overbodige vraag.

Materiaal voor uw snapchatverhaal?

Het moment waarop alle handjes op de wei, op eenvoudig verzoek van zanger Ricky Wilson, gelijktijdig de lucht in gingen, tijdens ‘Everything Is Average Nowadays’.