Jeff Beck @ AB

Na Carlos Santana vorige week werden we dinsdagavond in de AB alweer op een stergitarist getrakteerd. Jeff Beck, na eindeloze elektronische omzwervingen opnieuw op de blues-toer. Althans op zijn laatste plaat…

Hoogtepunt: een vurig ‘Led Boots’ smaakte naar meer

Dieptepunt: ‘Somewhere Over the Rainbow’, Jeff? Echt?

Beste quote: niks bijzonders

Na Carlos Santana vorige week werden we dinsdagavond in de AB alweer op een stergitarist getrakteerd. Jeff Beck, ooit nog samen met Jimmy Page in The Yardbirds en met zijn eigen Jeff Beck Group mede-aanstoker van de heavy metal, heeft, na eindeloze elektronische omzwervingen die hem zelfs over bonkende ravetechno deden soleren, op zijn laatste plaat de blues teruggevonden. Bovendien is hij nu op tournee met Narada Michael Walden aan de drums, ooit nog bij het legendarische Mahavishnu Orchestra en ook de drummer die destijds Becks ‘Wired’ voortstuwde. Klinkt goed, niet?

Helaas kregen we maar één nummer uit ‘Wired’ te horen, en bleef ook het repertoire van de Jeff Beck Group weer in een kartonnen doos op zolder.

Zonde, want Beck en zijn band vonden gistereneen quasi perfect evenwicht tussen bluesy gitaar, jazzy synths (Jason Rebello) en funky bas (Rhonda Smith, ook soms bij Prince) en deden zelfs de minder geslaagde composities aanstekelijk uit de boxen spatten – nooit werd het te glad, te zweverig, te gezocht of te pathetisch.

Tenminste: wanneer Beck het bij eigen werk hield, want hoewel hij één van de weinigen is die op oude platen al eens wegkwam met het hoogst riskante ‘gitarist-speelt-zanglijn’-procédé was die werkwijze nu verantwoordelijk voor een aantal peilloze dieptepunten. ‘Somewhere Over the Rainbow’, ‘Corpus Christi Carol’, ‘A Day in the Life’ en ‘Nessun Dorma’, begot, op een bedje van synthesizerstrijkers dan nog, daar krullen onze tenen van tot achter onze oren. We moeten u vast niet vertellen dat we er aldus volstrekt belachelijk uitzagen toen we weer naar onze auto stapten.

Tim Vernimmen