Het kon Food House in de Botanique weinig schelen dat hyperpop passé is

4 / 5
4 / 5

Artiest - Food House

Datum - 29/05/2024

Locatie - Botanique

Tobias Cobbaert

Food House katapulteerde de Botanique terug naar het internet van 2020. Op de online kalender is dat een eeuwigheid geleden.

Herinner je je hyperpop nog? Niet zo heel lang geleden domineerde het absurde microgenre nog alle online discussies over muziek. Een groep artiesten als 100 Gecs, Dorian Electra en Charli XCX trok de kenmerken van pop door tot extreme hoogten, wat resulteerde in hyperkinetische nummers vol opgeblazen bassen, liters autotune en een hele hoop gekkigheid. Eind vorig jaar gooide PC Music, het platenlabel van A.G. Cook dat een pioniersrol speelde in de hyperpopgolf, de handdoek in de ring. Die gebeurtenis werd gezien als het symbolisch einde van hyperpop, want tegen dan leek de vlam van het nichegenre te doven.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hyperpop heeft kort maar krachtig zijn stempel op de muziekgeschiedenis gedrukt. Doordat het genre z’n hoogtepunt beleefde tijdens de coronapandemie, hebben veel artiesten er echter niet volledig van kunnen profiteren met liveshows. Velen van hen losten dat creatief op door optredens in het computerspel Minecraft te organiseren. In april 2020 was er bijvoorbeeld Square Garden, het Minecraftfestival van 100 Gecs. Aanwezigen konden onder andere een setje horen van producer Gupi en zanger Fraxiom. Eerder hadden de twee al samengewerkt aan Thos Moser, een single die een cultklassieker werd onder hyperpopfans. Tijdens Square Garden liet het duo een hoop nieuwe nummers horen, en niet veel later kondigden ze aan dat ze onder de naam Food House samen een album zouden uitbrengen.

Vier jaar later kregen we de kans om Food House eens niet in de digitale, maar in de echte wereld live te horen. Hyperpop is een heel online genre, en op de kalender van het wereldwijde web is vier jaar een eeuwigheid. Food House liep dus het risico hopeloos gedateerd te klinken. Toch keken we ernaar uit om de absurde bangers te aanschouwen.

Clowneske fun

Passé of niet, bij aanvang van de show maakte Food House meteen duidelijk dat het hen worst zou wezen. De show begon met een nog onuitgebracht nummer dat klonk alsof het nog steeds 2020 was. Bovendien zong een schertsende Fraxiom daarin “They say hyperpop is out of style?” Ze weten het maar al te goed, het kan ze gewoon niets schelen.

En gelijk hadden ze. Ook in 2024 klonk de zwalpende beat van het daaropvolgende Curses nog steeds even verslavend, en de beukende hardcore-outro zette de kelder van de Botanique een eerste keer in vuur en vlam. Aan een razend tempo regen Gupi en Fraxiom de oorwurmen aan elkaar. 8 Now bevatte een hele galerij aan aanstekelijke hooks, Butterfly Knife verwees naar de pathos van Fall Out Boy en 51129 knipoogde naar dubstep à la Skrillex. Om maar te zeggen: zoals steeds werden er in hun hyperpop zoveel mogelijk invloeden verzamelden die door ‘meerwaardezoekers’ scheef bekeken worden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op voorhand waren we een beetje bang dat de show van Food House een beetje in het water zou vallen. Niet alleen omdat die zo’n twee jaar te laat kwam, ook omdat Gupi en Fraxiom zelfs binnen de clowneske hyperpopwereld de allergrootste narren waren. Van professionaliteit hadden we hen op voorhand dus niet verdacht. Het duo bracht hun absurde, rondstuiterende nummers echter met zoveel enthousiasme dat we weinig op het optreden aan te merken hadden.

Online nostalgie

Wellicht schuilt daar net de reden waarom Food House in 2024 nog steeds kan werken. Toen hun debuutalbum in 2020 verscheen, voelde het eigenlijk ook al nostalgisch aan. De sound was erg modern en hip, maar in de teksten en attitude schuilde er een soort verlangen naar een internet dat toen al niet meer bestond. De absurde, nonsensicale humor in de teksten van Fraxiom doet denken aan vroegere tijden, toen de onschuldige memes op 9gag nog het toppunt van humor waren en elke weirdo een Tumblr-pagina had. In 2020 was het internet al een veel donkerdere plaats, een broeihaard voor haatspraak en samenzweringstheorieën. De kleurrijke onzin van Gupi en Fraxiom voelt als een tegenwicht, het bewijs dat online cultuur nog steeds schaamteloos leuk kan zijn. En in 2024 moeten we daar misschien nog harder aan herinnerd worden dan vier jaar geleden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content