Couleur Cafe dag 1 – Ester Rada: Dansen tegen vooroordelen (***)

© Wouter Van Vaerenbergh

Geen idee of de Ethiopische Ester Rada van joodse komaf is. Maar de dertigjarige zangeres groeide wel op in Tel Aviv en werd op Couleur Café bijgestaan door een Israëlische begeleidingsgroep, die haar r&b-georiënteerde songs vakkundig ondersteunde.

Ester Rada, in haar thuisland ook actief als actrice, maakt smeltkroesmuziek die put uit diverse genres en culturen. Ze spiegelt zich aan het werk van Aretha Franklin, Eryka Badu en Alicia Keys en construeert haar songs met ingrediënten uit funk, soul, jazz, reggae en ska. Haar groep huisvestte in Brussel ook twee blazers, die haar nummers van de nodige pit voorzagen en ons, qua sound, af en toe deden denken aan de Average White Band, bekend van de seventies-hit ‘Pick Up the Pieces’.

Rada zong prima, al liet de geluidsweergave soms te wensen over. Het is sowieso geen goed idee simultaan te programmeren op twee openluchtpodia op een relatief kleine festivalsite zoals die van Tour & Taxis. Behalve met haar grootste hit, ‘Life Happens’, trok de zangeres de aandacht met ‘Four Women’, een cover van haar grote idool Nina Simone. Het was een nummer waarin vier vrouwen ten tonele werden gevoerd die destijds elk beantwoordden aan een maatschappelijk vooroordeel jegens Afro-Amerikanen en door The Village Voice werd omschreven als “een haarscherpe analyse van het effect waarmee de erfenis van de slavernij nog steeds op de schouders drukt van een hele bevolkingsgroep”.

Hoewel haar band voor een veerkrachtige, repetitieve groove zorgde, wist Ester Rada niet tot het einde te boeien: daar waren haar songs helaas niet dwingend genoeg voor. Toen de zangeres ook nog met de in het genre blijkbaar onvermijdelijke vraag- en antwoordspelletjes begon, vonden we dat het tijd werd om andere oorden op te zoeken. Maar u sprong wél gewillig op en neer op het Ethiopische feestlied, waarmee het optreden werd afgerond. Want zo zijn de toeschouwers op Couleur Café nu eenmaal: ze doen altijd netjes wat van hen wordt gevraagd.