KeiyaA excelleert in zelfliefde op ‘Hooke’s Law’

4,5 / 5
KeiyaA bracht vorige week haar tweede album ‘Hooke’s Law’ uit © Jessica Foley
4,5 / 5

Titel - Hooke's Law

Artiest - KeiyaA

Genre - Alt-r&b

Label - XL Recordings

Jonas Boel
Jonas Boel Jonas Boel is medewerker van Knack Focus

Het tweede album van zangeres en producer KeiyaA is een caleidoscopische trip die de spanningsboog verkent tussen kwetsbaar en weerbaar.

Zelfliefde, het is een woord dat tegenwoordig op een kussentje wordt geborduurd. €4,99 bij Ikea. €12,99 voor de ingekaderde poster in een pasteltint naar keuze. Maar de queeste naar zelfliefde en -acceptatie loopt meestal niet over rozen, weet Chakeiya Richmond, alias KeiyaA. Het is zelfs geen rechte lijn, maar een rommelige cyclus van frictie en contradictie, een spiraal van ongemak, harmonie, verwarring en verlossing. Net zoals haar tweede album.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

KeiyaA maakte Hooke’s Law terwijl ze versmacht werd door verwachtingspatronen. Haar debuut Forever, Ya Girl (2020) was een in eigen beheer uitgebrachte slaapkamerplaat die met zijn zelf gebricoleerde psychedelische r&b, electronica en abstracte jazz uitgroeide tot een onverwacht succes. Haar zonderling, unieke geluid werd gevoed door afzondering en eenzaamheid, en resoneerde tijdens de lockdownmaanden sterk bij pers en publiek. Pas toen ze mee in de spotlights van r&b-vrijbuiters als Solange en Kelela stond, liep ze vast in haar spontaniteit en creatief proces. Het duurde een tijd, voor KeiyaA zichzelf, samen met alle contrasterende uitersten, chaos en losse eindjes, opnieuw kon omarmen. 

Op Hooke’s Law verwerpt de zangeres en producer uit Chicago één vastomlijnde identiteit en verkiest ze het evenwicht van de slappe koord. Ze is de nerveuze, provocerende knoppendraaier in I H8 U, dat klinkt als Stereolab dat verzuipt in een door Aphex Twin aangelegd moeras. Ze wentelt zich als ‘queen of the night’ in de hypnotische sirenenzang van Stupid Prizes en zoekt tartend de spanningsboog op tussen kwetsbaar en weerbaar, zoals Nina Simone dat kon, in Get Close 2 Me. Take It is door drumcomputers gekaapte jazz, Think about It/What U Think? met breakbeats, bamboefluit, en autotune verbasterde funk. KeiyaA strooit in gelijke mate met sierlijke harmonieën en desoriënterende samples, vloeit vlot van 90’s boom bap naar verfrommelde elektronica. 

Om deze compromisloze en caleidoscopische trip te kunnen aanvatten kroop KeiyaA uit een zwart gat van TikTok en videospelletjes. Je hoort de put nazinderen in de futuristische r&b van Lateeee. ‘My quest is as sharp as my mind can reach / The pressure is tarnishing my beliefs / Obsessed with my wanting and not my needs’, zo verwoordt ze de moeizame klim naar deze triomf. Wie doet nog haasje over?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise