Niemand wilde haar akoestische songs horen. En ook haar stem mocht acrobatischer. Maar Annahstasia volhardde in haar – zachte – boosheid, en debuteert overtuigend met Tether.
‘Niemand zit te wachten op een zwarte folkzangeres, er is geen behoefte aan een tweede Tracy Chapman.’ Woorden waarmee Annahstasia Enuke naar eigen zeggen in het begin van haar carrière geconfronteerd werd. Ontdekt op haar zeventiende, zingend op straat in Los Angeles, werd ze via een wurgcontract meteen in het keurslijf van de r&b gehesen. ‘De stemcoaches die me begeleidden, wilden mijn timbre fabriceren tot iets acrobatisch. Something squeezed, strak en kneedbaar’, vertelt ze aan NME. Eén producer reageerde op haar akoestische songs met ‘hierop wil ik me van kant maken’. Maar Annahstasia liet haar ambitie niet ketenen door huidskleur, vooroordelen of verwachtingen.
‘The skin that I’m in is just a vessel / Barely holding’, zingt ze in dat doorleefde, maar zachte, diep resonerende stemgeluid (die coaches zijn eraan voor de moeite) in Slow, een akoestische ballade over de oefeningen in geduld op het pad naar haar debuutalbum. ‘So where do we go from here / It’s not my job to know / I heard it on the wind / To go slow’. De tweede stem is die van Obongjayar, ook een dwarsligger, volgens de maatstaven van de muziekindustrie.
Geduld, zelfliefde, volharding, ze vormen de organisch met elkaar verweven thema’s op Tether, zoals in het breekbare Be Kind, en het in majestueuze blazers en koorzang openbloeiende Villain. ‘Alles wat je nodig hebt, zijn twee akkoorden en de waarheid’, aldus Annahstasia, over de in eenvoud schuilende kracht van folk, maar het mocht af en toe ook wat meer zijn. Vaak zijn die ornamenten subtiele schakeringen, zoals de schuchtere klarinet in Unrest, of het glooiende reliëf van een Wurlitzer tijdens Take Care of Me. Zet ze het breken der ketens meer kracht en dramatiek bij, zoals in het te egaal geproducete Overflow en met de scheurende gitaren van het afsluitende Believer, dan wijkt Annahstasia iets te ver uit naar het al te vlotte, veilige midden. Elke zoektocht heeft recht op zijn uitschuivers.
‘Soulvolle r&b’, zo staat het in de aankondiging, wanneer ze eind juli haar debuut voorstelt in de Gentse Handelsbeurs. Ondanks een felbevochten eigen koers als singer-songwriter is er dus nog werk aan de winkel. Maar Annahstasia is uit het juiste hout gesneden, komt goed.