Recensie S O H N (****): De ontdekking van Pukkelpop 2013
Van de rist showcases die we op Pukkelpop te zien kregen, steekt S O H N er met kop en schouders bovenuit.
(13u45, Castello)
PLUS
De verrassing van Pukkelpop 2013, iemand? Daarvoor moest u bij S O H N zijn, de Londense producer die met één EP onder de arm richting Kiewit trok. Met twee andere toetsenisten kroop hij achter de synths bij aanvang, zittend op zijn James Blakes. Die laatste zou de referentie worden tijdens het hele optreden. Lagen donkere synthesizer, gedrapeerd over minimalistische beats en met een soulvolle mannenstem erover: de vergelijking met Blake is makkelijk te trekken. Wat niet wil zeggen dat S O H N een epigoon zou zijn. Minder breekbaar, meer dreigend en dansbaar: S O H N heeft zijn geheel eigen sound. ‘Sadwave’ noemde The Guardian het: we kunnen ons er wel iets bij voorstellen – zeker als S O H N single The Wheel inzet met de fijnzinnige zinsnede ‘I died a week ago’. S O H N, enkele maanden geleden getekend bij 4AD, zou aan zijn debuutplaat bezig zijn: wij zijn zeer benieuwd. Van de rist showcases die we op Pukkelpop te zien kregen, steekt S O H N er met kop en schouders bovenuit.
MIN Het was vroege namiddag, en dus had u, net uit uw eigen zweethut, weinig zin om in de Castello te gaan staan. Een halflege zaal bij aanvang, kortom. Een kleine gok: de volgende keer dat S O H N ergens te lande speelt, zal het drummen worden.
HOOGTEPUNT Afsluiter The Wheel, uit de voortreffelijke The Wheel EP. Checken. Nu.
Geert Zagers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier