Rapper Drake wil royalties voor de term YOLO

© Reuters

De Canadese rapper populariseerde het acroniem YOLO – You only live once – en wil daar nu ook graag de financiële voordelen van zien.

Het acroniem YOLO – You only live once – werd volgens KnowYourMeme geïntroduceerd door Adam Mesh van ‘The Average Joe’, hij refereerde voor het eerst aan de term in 2003 waarop hij in 2004 een YOLO kledinglijn creëerde.

De Canadese rapper Drake populariseerde het acroniem en wil daar nu ook graag de financiële voordelen van zien. Hoewel hij niet degene is die dit acroniem voor het eerst gebruikte, won YOLO wel immens aan populariteit toen Drake de term liet opdraven in zijn lied ‘The Motto’ in 2011. YOLO wordt momenteel overwegend als hashtag gebruikt op Twitter wanneer iemand een irrationele of impulsieve daad wil relativeren. In November 2012 nam Oxford American Dictionary de term op in hun shortlist voor het Engelse woord van het jaar, maar YOLO moest onderdoen voor de term GIF.

Drake liet eerder al via Instagram weten dat hij royalties wil voor het verdere gebruik van de term. Hij toonde via Instagram foto’s van YOLO kledij uit de ketens Walgreens en Macy’s met de boodschap dat iemand hem hiervoor wel eens een cheque zou mogen geven. “Walgreens… you gotta either chill or cut the cheque” en “Macy’s…same goes for you”, aldus Drake.

Jordan Sargent van Gawker zegt dat er al meer dan 100 aanvragen voor de rechten op YOLO zijn ingediend. Zij willen allemaal een graantje meepikken van de merchandising rond dit populaire acroniem. Het is dan ook nog helemaal niet zeker of Drake de rechten zal krijgen of dat iemand anders met de winst zal gaan lopen. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content