Jong muziekgeweld op Theater aan Zee: Floris Schillebeeckx en Koor

Dagelijks stelt Knack Focus u een jonge beloftevolle muzikant voor die ten dans speelt op Theater aan Zee. Floris Schillebeeckx en zijn koor verklaren de liefde aan het woord.

Met ‘Floris Schillebeeckx en Koor’ solliciteerde zanger en gitarist Floris Schillebeeckx misschien niet voor de origineelste groepsnaam van deze editie van Theater aan Zee, de naam maakt wel duidelijk waar hij voor staat. “Ik treed al langer op met mijn eigen nummers in het Nederlands. Samen met Tom Tiest, die gitaar speelt, ben ik gaan zoeken om daar een eigen geluid in te krijgen, iets dat niet te kleinkunstig is. We zochten iets origineel. Samen met muzikanten die ik al kende, wilde ik iets doen met koorpartijen. We hebben toen naar andere koormuziek geluisterd, gaande van oudere stukken van Stravinsky, tot hedendaagse zang van onder andere Beth Gibbons van Portishead, Björk. Daarin hebben we dan onze weg gezocht,” legt Schillebeeckx uit.

“Onze koorpartijen zijn gemaakt voor vier zangers, het project neemt geen Scala-proportie aan. We zijn niet op zoek naar bombast of effectbejag. Het zijn zachte koren, soms aparte koorstukken met wat meer polyfone lijnen. Het geeft de nummers, die ik nog steeds solo speel, iets meer harmonie en muzikaliteit.”

Het woord als rode draad Schillebeeckx is van meerdere markten thuis. Niet alleen is hij singer-songwriter, ook acteert hij en schrijft hij poëzie. “Mijn jeugddroom was om schrijver te worden. Toen ik twaalf was, begon ik gedichten te schrijven. Op mijn zestien ben ik in het verlengde daarvan nummers beginnen schrijven. Vanuit de liefde voor poëzie ben ik dan bij singer-songwriters als Leonard Cohen en Bob Dylan verzeild geraakt. Zij waren ook goede schrijvers. Ik ben dan in het Engels nummers beginnen maken, en later overgeschakeld op het Nederlands. Ik heb Slavistiek gestudeerd, en hoorde daarna van de kleinkunstopleiding in Antwerpen, waar ik uiteindelijk terechtkwam. Daar kwam ik met theater in aanraking. Ik schrijf ook poëzie en heb twee boeken klaar. De rode draad tussen al mijn projecten is echt wel schrijven.”

Gezien Schillebeeckx’ voorliefde voor het woord en muziek is het niet geheel onlogisch dat hij in de wondere wereld der muziekvoorstellingen terecht kwam. “Ik heb in het verleden al muziektheatervoorstellingen gemaakt. Ook stond een zestal jaar geleden al op Theater aan Zee met mijn afstudeerproject. Ik had toen ‘De Bacchanten’ van Euripides omgezet naar songteksten. Ik verwachtte daar toen heel veel van omdat ik gehoopt had een gezelschap op te richten, subsidies aan te vragen. Helaas heb ik daar verder niets mee kunnen doen. Ik vind het nu dus heel leuk om hier te kunnen staan met mijn liedjes. De cirkel lijkt rond.”

Schilderij

Hoe bepaalt de woordsmid of een tekst uitmondt in een gedicht of een song? “Daar is nog nooit verwarring over geweest,” legt Schillebeeckx uit. “In het songschrijven kies ik toch nog eerder voor de traditionele vorm met rijm en metrum, terwijl dat ik dat niet meer verdraag als ik poëzie lees. Cohen heeft een paar songteksten die ook gedichten zouden kunnen zijn, maar mijn verzen zijn veel vrijer van vorm en daardoor onzingbaar.”

“Ik schrijf over de klassieke grote thema’s als de liefde. Ik denk dat je altijd bij thema’s als liefde, dood, vergankelijkheid terechtkomt. Op tijd en stond heb ik het gevoel dat ik iets moet samenvatten, iets moet vormgeven dat mij overkomen is. Dan komt er een lied. Er zijn ook periodes dat ik niets schrijf, en daar lig ik ook niet echt van wakker.”

Schillebeeckx geeft zijn ideeën vorm in zijn moedertaal. “Nederlands is niet de meest leuke taal om te zingen. Veel zangers klagen daarover, en ik heb dat ook nog. Er is geen grote traditie. Toen ik op Kleinkunst belandde, ben ik meer en meer in het Nederlands gaan schrijven en schreef ik quasi niets meer in het Engels.”

De zomer van Floris Schillebeeckx stopt niet op Theater aan Zee. “We zijn van plan eind augustus een demo op te nemen, met poging tot single. Een nummer opnemen is iets totaal anders dan een podiumoptreden. Dat laatste is veel theatraler. Een nummer opnemen is meer als een schilderij. Dat moet af zijn, je moet er van buitenaf kunnen naar kijken of luisteren. We gaan voor de nummers niet met koor werken, maar met arrangementen die geschikt zijn voor de radio. Het is zoeken. En dan zoeken we ook nog een producer voor een full-cd van volgend jaar.” (MVG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content